غـنـــــاء


غـنـــــاء

* قال الصادق علیه السلام :

« لما مات آدم ع و شمت به ابلیس و قابیل فاجتمعا فی الارض فجعل ابلیس و قابیل المعازف و الملاحی شمائه بآدم فکل ماکان فی الارض من هذا الضرب الذی یتلذذ به الناس فانما هو من ذاک »

؛ وقتی حضرت آدم ع از دنیا رفت ، ابلیس و قابیل خوشحال شدند‍.آن دو در اجتماعاتی شرکت کردند و به نشانه شادی ، برای مرگ حضرت آدم ع از تنبورها و وسایل لهو ( موسیقی ) استفاده کردند ، پس هر کسی در روی زمین از این وسایل لذت می برد ، از پیروان راه ابلیس و قابیل می باشد‍.

* قال رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم :

« کان ابلیس اول من تغنی »

؛ ابلیس اولین کسی بود که مرتکب غنا شد‍‍‍‍.

* قال الصادق علیه السلام :

« بیت الغناء لا تومن فیه الفجیعه و لا تجاب فیه الدعوه و لا یدخله الملک »

؛ خانه ای که در آن غنا باشد ، از مصیبت و اندوه در امان نیست ، دعا در آن به اجابت نمی رسد و فرشتگان وارد آن نمی شوند »

 *قال الصادق علیه السلام :

« الغناء یورث النفاق »

« الغناء ینبت النفاق فی القلب کما ینبت الماء الخضره »

؛ آواز خوانی ، سبب نفاق است .

؛ نواختن موسیقی ، نفاق را در دل می رویاند ، همان گونه که آب ، سبزه را می رویاند.

 *قال ابی عبد الله علیه السلام :

« الغناء عش النفاق »

؛ غنا ، آشیانه نفاق است .

 *قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم :

« الغناء رقیه الزنا »

؛ غنا و موسیقی کاری است که انسان را به زنا می کشاند .

 *قال رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم :

« ….ایاکم و الغناء فانه ینقص الحیاء و یزید فی الشهوه و یهدم المروه ، و انه لیسوب عن الخمر…. »

؛ از غنا و موسیقی دوری کنید ؛ زیرا موسیقی حیا را از بین می برد و سبب زیاد شدن غریزه جنسی می شود، مردانگی را نابود می کند و هر کاری که شراب می کند ، موسیقی هم انجام میدهد .

 *سمعت أبا عبد الله علیه السلام یقول :

«ان الشیطان یقال له القفندر اذا ضرب فی منزل رجل اربعین یوما بالبرط و دخل علیه الرجال وضع ذلک الشیطان کل عضو علی مثله من صاحب البیت ثم نفخ فلا یغار بعدها حتی توتی نساءه فلا یغار »

؛ به شیطان ( قفندر) گفته می شود ، زمانی که در خانه ای چهل روز موسیقی باشد و مردان و زنان در آن مجلس باشند ، شیطان ، تمام اعضای بدن صاحب مجلس را لمس می کند ؛ بعد نفسی شیطانی در او می دمد ، و صاحب خانه غیرت را از دست می دهد ؛ آنچنان که نسبت به رابطه نامشروع  دیگران با همسرش بی تفاوت می شود.

 *قال الصادق علیه السلام :

« الغناء مجلس لا ینظر الله الی أهله ‍‍‍…. »

؛ غنا مجلسی است که پروردگار متعال به اهل آن مجلس نظر ( رحمتش را ) نمی افکند .

 *قال علی ابن ابی طالب علیه السلام :

« کثره الاستماع الی لغنا یورث الفقر …. »

؛ کثرت گوش کردن غنا باعث بروز فقر می شود .

 *قال الباقر علیه السلام :

« الغناء مما وعد الله عزوجل علیه النار »

؛ غنا از گناهانی است که خداوند بر آن وعده عذاب داده است .

  *  قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم :

« یحشر صاحب الغناء من قبره اعمی و اخرس وابکم »

؛ خواننده غنا از قبر خارج می شود در حالی که کور و گنگ و کر می باشد .

قال الباقر علیه السلام :

« من اصغی الی ناطق فقد عبده فان کان الناطق یؤدی عن الله عزوجل فقد عبد الله وان کان الناطق یؤدی عن  الشیطان فقد عبد الشیطان »

؛ کسیکه به سخن گوینده ای گوش دهد و با و میل کند پس او را پرستیده است پس اگر ناطق از خدا اداء کند  ( رحمانی باشد ) شنونده خدا را پرستش کرده و اگر ناطق از شیطان برساند ( شیطانی باشد ) پس شنونده شیطان را پرستش کرده است ‍.

غنا چیست ؟

در رساله ذخیره العباد آمده است :  غنا عبارت است از صوت لهو یعنی آوازی که از روی لهو و التذاذ از قوه شهویه بیرون آید اعم از اینکه در عرف عجم آنرا سرود و خوانندگی بگویند مانند غنای در اشعار یا نگویند بواسطه آنکه کلمات آن قرآن یا مرثیه باشد اگر چه مشتمل بر طرب نباشد، پس در تحقق غناء فرقی نیست بین اشعار و قرائت قرآن یا مرثیه و غیر اینها چون اذان بلکه حرمت غنا در مراثی و قرآن شدیدتر است و معصیت آن بیشتر و عقاب آن مضاعف است .

و ابلیس اولین کسی بود که مرتکب غنا شد .غنا گناهی کبیره است و خداوند در (سوره 31 آیه 6) می فرماید از جمله مردمان کسی است که می خرد کلام باطل یا غافل کننده از ذکر الهی را تا مرد مرا از راه خدا گمراه سازد از روی نادانی ، و راه خدا را مورد استهزاء قرار دهد ایشان گروهی هستند که برایشان عذاب خوار کننده مقرر است .

لهو الحدیث در قرآن غناء است : آنچه گفته شد که غناء از انواع لهو الحدیث می باشد در چند روایت بآن تصریح شده لهو به معنای گفتار یا کردار ناروائیست که آدمی را از امر مهم با نفعی بازدارد .و لهو الحدیث هر سخن نا درستی است که انسان را از شنیدن و پذیرفتن سخن حق که کلام خدا و قرآن مجید است باز دارد و گمراه سازد مانند آواز خوانی و سرگرمی بآلات موسیقی .و خلاصه کسیکه به سازو آواز و سایر اباطیل سرگرم شد و مشتری آنها گردید دیگر کجا به خدا و آخرت و حقائق قرآن مجید آشنا و مشتری می گردد و آنها خواهان می شود و نتیجه گرویدن به اباطیل بی ایمانی و موهوم پنداشتن حقائق است و چنین شخص نادانی گمراه و گمراه کننده و مورد وعده عذاب الهی است .

یکی از بزرگترین اثر سوئی که شنیدن موسیقی دارد ، سوق دادن افراد مخصوصا دختران و پسران جوان بطرف شهوت و تحریک قوای حیوانی است ،دختر و پسری که ممکن بود قبل از شنیدن موسیقی تحت تأثیر شرم و حیا و عفت قرار داشته و راضی به یک رشته کارهای ننگین شهوی و حیوانی نشوند چنان با شنیدن موسیقی آماده ننگین ترین عمل می گردند که ابدا گویا درسی از عار و ننگ و عفت و حیاء در زندگی نخوانده اند و تأثیرسوء موسیقی از این جهت بدرجه ای است که می توان گفت یک قسمت مهم از اشاعه فحشاء و تجاوزات به نوامیس در دنیای امروز مربوط به پخش نواهای شوم و آهنگ های مهیج موسیقی است .

دانشمندان اروپا لغت و فرهنگ ویالن ، کمانچه ، ساز زدن و موسیقی را با لغت بازی کردن ، تقلید نمودن ، وقت تلف کردن ،به چیز پوچ سرگرم شدن ،     زر زر کردن ، نادانی ، احمقی ،لودگی ، چرند ، گول زدن ، مسخره کردن ، حرف پوچ ، فعل بی معنی و عمل یاوه مترادف و برابر می دانند .

از آثار غنا و موسیقی در دنیا می توان به :

1″ایمن نبودن از نزول مصیبت. 2″مستجاب نشدن دعا .3″سبب نفاق .4″عامل زنا .5″عامل بی حیایی .6″ بی تفاوت شدن به ناموس .7″محرومیت از رحمت خداوند .8″عبد شیطان .9″رفتن خیر و برکت .10″سبب فقر و تهی دستی .11″ قساوت قلب و….. و از آثار غنا و موسیقی درآخرت نیز می توان به : الف” آتش جهنم برای آنها وعده داده شده است .ب” در روز قیامت به خواننده غنا نظر رحمت افکنده نمی شود .ج” در روز قیامت در گوش او سرب می ریزند .د” در قیامت به صورت نابینا و گنگ و کر خواهد بود .ه” اگر در آن حال بمیرد ، بدترین حالات را خواهد داشت .و” صدای دلربای درخت بهشتی را نخواهد شنید .ز” در آخرت جایگاه بدی خواهد داشت .و…. اشاره کرد .

تاریخ در مورد یکی از نوابغ موسیقی به نام « نیکولو پاگانینی » که او را            ( ویولونیست شیطان ) می نامند و زن ها از صدای ویولونش بی اختیار به هق هق افتاده و غش می کردند ، حکایت آموزنده ای دارد .

شهر (نیس) اجازه نمی دهد جسد پاگانینی در گورستانش به خاک سپرده شود جسد ویولونیست که عمری را با هرزگی وانحرافات جنسی گذراند ،مدت 56 سال تمام ، این گور به آن گور می شود و زمین هیچ قبرستانی آن را بر نمی گیرد ،زیرا هرجا به خاک سپرده می شود ، به زودی مردم آن حدود ادعا می کنند که شب ها از داخل قبر ، آهنگ ویولون مخلوط باصداهای جهنمی بلند می شود و تقاضا می کنند ، جسد از آن جا به جای دیگری منتقل شود و برای پسر بی چاره اش هم چاره ای جز آن نمی ماند که نبش قبر کند و جسد نفرین شده پدرش را به گور دیگری بسپارد .

والسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *