برخی آداب و رسوم کانادایی‌ها


برخی آداب و رسوم کانادایی‌ها

از اونجایی که قصد براینه که در این بلاگ هر چیزی رو که ما در باره کانادا یاد می‌گیریم، از هر جایی توی این بلاگ بنویسیم یا کپی کنیم، مطلب امروز هم کپی هستش از بلاگ شاید وقتی دیگر که وب‌سایت ایرانتو اونو در یکی از بخش‌ها خودش گنجونده بود. با تشکر از این دو سایت عزیز، راستش بدم نیومد من هم این مطالب رو توی بلاگ قرار بدم تا بتونه طیف بیشتری رو آموزش بده.

عنوان مطلب هم هست: برخی آداب و رسوم کانادایی‌ها

امیدوارم نویسنده مطلب و وب‌سایت ایرانتو از دست من نارحت نشن!

اگر به عنوان یک خارجی تصادفا به میزبان خود بی احترامی کنید ممکن است بخشیده شوید ولی شاید دوباره دعوت نشوید !

کانادایی ها به خصوص در شهر های کوچک و اجتماعات محلی به افراد کاملا غریبه سلام می کنند . مودبانه است که به همان صورت پاسخ داده شود.

اغلب اوقات وقتی از کانادایی ها تشکر می شود آن ها جواب می دهند ” خواهش می کنم ” و انتظار دارند شما نیز به همان گونه رفتارکنید در غیر این صورت ممکن است تصور شود شما بی ادب هستید.

در کانادا معمول نیست که از افراد سوالات خصوصی مانند سن یا میزان درآمدشان پرسیده شود ، گستاخی محسوب می شود . برعکس آمریکا که معمول است .

از کانادایی ها نپرسید که آمریکایی هستند یا نه چون خیلی ناراحت می شوند و آن را توهین قلمداد می کنند. ضمنا به آمریکا هم می گویند the states

در کانادا غیر رسمی و غیر تشریفاتی بودن بی احترامی محسوب نمی شود.

وقتی به فردی معرفی می شوید ، معمول است او را به همان نامی که معرفی شده است بنامید.مثلا اگر به اسم کوچک معرفی شود می توانید او را به همان اسم صدا کنید . معمولا کانادایی ها تشریفات یا هرگونه احترام اجتماعی به خاطر سن یا موقعیت را دوست ندارند و خیلی سریع می گویند لطفا مرا به نام کوچک صدا بزنید . در مجموع اکثر کانادایی ها در محاورات از عناوین استفاده نمی کنند.
بعد از معرفی به کسی جملاتی مانند ” از آشنایی با شما خوشوقتم ” را بگویید و محکم دست بدهید . اگر کسی حال شما را پرسید معمول است پاسخ دهید ” خیلی خوب ، ممنونم ” ( حتی اگر حالتان خیلی بد باشد ).

در کانادا هنگام خداحافظی مرسوم نیست که دوباره دست بدهید ، اگر چه بعضی افراد این کار را انجام می دهند.

معمولا در کانادا مرسوم نیست مردان یکدیگر را ببوسند یا بغل کنند ، هرچند این کار به ملیت و اصالت قومی افراد بستگی دارد.

اگر به شام دعوت شدید مرسوم است که هدیه کوچکی مثل یک دسته گل یا یک بسته شکلات همراه خود ببرید.

در انتخاب گل دقت کنید از نظر بعضی گل میخک به معنی بدیمنی است ، گل داوودی مخصوص قبرستان است و گل رز نشانه عشق است .

اگر در منزل کسی چند روز مهمان هستید مرسوم است وقتی می خواهید منزل میزبان خود را ترک کنید هدیه کوچکی به وی بدهید.

در بعضی نقاط کانادا مهمانی Pot – Luck هم رایج است .

بسیاری از کانادایی ها سیگار نمی کشند سیگار کشیدن در مکان های سر پوشیده بی ادبی است و به طور کلی در منزل کسی قابل قبول نیست.

کانادایی ها اغلب راحت و غیر رسمی لباس می پوشند اما در محل کار دارای مقررات پوششی جدی و رسمی هستند .

در بعضی از محیط های کاری روزی را کارکنان می توانند لباس غیر رسمی بپوشند ( معمولا جمعه) البته لباسی مثل شلوار جین نه لباس های غیر متعارف به این رسم اصطلاحا Dress – Down می گویند .

در دعوت های رسمی اجتماعی معمولا نوع لباس قید می شود.

اگر در مورد لباسی که باید بپوشید شک دارید پسندیده است تا با میزبان خود تماس بگیرید و در این مورد سوال کنید.

وقت شناسی از خصوصیات پسندیده اجتماعی است و از مهمانان انتظار می رود که به موقع در مهمانی حاضر شوند. هرگز در مراسم تدفین ، عروسی ، تئاتر یا نمایشهای عمومی ، مسابقات ورزشی ، سخنرانی ها و قرار ملاقات های کاری و تجاری دیر نرسید.

میهمانی های عصر معمولا بین ساعت ۵-۷ است و می توانید هر زمانی بین ساعت های تعیین شده به میهمانی بروید .

غالبا در دعوت های شام عبارت ۸ تا ۸:۳۰ قید می شود که بدین معنی است باید برای سرو نوشیدنی ساعت ۸ در میهمانی باشید و شام در ساعت ۸:۳۰ سرو می شود . دیر رسیدن به شام معمولا بی ادبی است ، اگرچه هرگز نباید زودتر از موعد نیز برسید . مگر اینکه بخواهید در پخت و پز کمک کنید.
بعضی خانواده ها قبل از غذا دعا می کنند شما هم باید از میزبان خود پیروی کنید .
اگر تعداد قاشق و چنگال ها و کارد ها در کنار بشقاب زیاد بود و گیج شدید کافی است از بغل دستی خود پیروی کنید . ( معمولا از آن هایی که از بیرون چیده شده اند شروع کنید تا به داخلی ها برسید.)
بیش از اندازه در میهمانی نمانید . وقتی میزبان به ساعت خود نگاه می کند ، درباره کارهای روز بعدش صحبت می کند ، خمیازه می کشد و یا در نهایت به خواب می رود ، یعنی زمان ترک میهمانی رسیده است .

کانادا جزو 10 کشوری است که شادترین مردم را دارد

مجله اقتصادی «فوربس» مردم ‌10 کشور جهان را به عنوان شادترین ساکنان این کره خاکی اعلام کرد. یکی از معیارهای انتخاب این ‌10 کشور به عنوان شادترین کشورها در جهان ، میزان تولید ناخالص داخلی در این کشورها بوده است.

به گزارش ایسنا ، کارشناسان مجله اقتصادی «فوربس» طی تحقیقات خود اعلام کردند که ساکنان ‌10 کشور جهان ، جزو شادترین و خوشحال‌ترین مردم روی کره زمین به شمار رفته و با توجه به بحران اقتصادی روز به رشدی که جهان را در بر گرفته، مردم این ‌10 کشور باز هم شاد هستند.
بنا بر گزارش رسمی مجله «فوربس» ، کشورهای دانمارک، فنلاند و هلند در صدر این لیست قرار داشته و پس از آن سوئد، ایرلند، کانادا، سوئیس، نیوزلند، نروژ و بلژیک به ترتیب در رده‌های بعدی قرار دارند.

این در حالیست که بر اساس گزارش مجله فوربس ، میزان رضایتمندی مردم از زندگی در دانمارک 90.1 درصد ، فنلاند 85.9 درصد ، هلند 85.1 درصد ، سوئد 82.7 درصد ، ایرلند 81.1 درصد ،‌ کانادا ‌78 درصد ، سوئیس 77.4 درصد ، نیوزلند 76.7 درصد ، نروژ 76.5 درصد و در بلژیک 76.3 درصد است.

علاوه بر این، در گزارش سال ‌2005 میلادی مجله اقتصادی «فوربس» ، کشورهای مکزیک، غنا، سوئد، انگلستان و چین جزو شادترین کشورهای جهان به شمار می‌رفتند اما به دلیل بروز مشکلات ناشی از بحران اقتصادی و افزایش خودکشی و دیگرکشی و از همه مهم‌تر، افسردگی شدید در میان مردمان این کشورها، کارشناسان فوربس این پنج کشور را از فهرست خود به عنوان شادترین مناطق زمین حذف کردند.

گفتنی است، یکی از معیارهای انتخاب این ‌10 کشور به عنوان شادترین کشورها در جهان، میزان تولید ناخالص داخلی در این کشورها بوده است، چرا که به عنوان مثال دانمارک با داشتن ‌68 هزار دلار تولید ناخالص داخلی در سال ‌2009 میلادی به عنوان اولین کشور در صدر قرار گرفته است.
یکی دیگر از معیارها، میزان ساعت کاری در هفته است، به طوری که در کشورهای اسکاندیناوی مردم کمتر از ‌37 ساعت در هفته کار می‌کنند، ولی در کشورهایی نظیر چین مردم بیش از ‌47 ساعت در هفته کار می‌کنند، اما همچنان از زندگی می‌نالند و از نوع زندگی خود ناراضی هستند.
علاوه بر این ، میزان بیکاری در کشورهایی نظیر دانمارک دو درصد، در نروژ 2.6 درصد و در هلند 4.5 درصد است اما این میزان در کانادا ۸ و آمریکا ‌9 درصد تخمین زده شده است.
به همین دلیل گفته می‌شود که این ‌10 کشور جزو بهترین و شادترین مناطق روزی زمین به شمار می‌روند و میزان طول عمر مردم در این ‌10 کشورها ، ‌85 تا ‌90 سال است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *