دانلود پاورپوینت اقلیم اصفهان


تنظیم شرایط محیطی

در روزگاران پیش، منطقه و شهر اصفهان نقش پلی را داشت که قسمت‌های کم ارتفاع شرق فلات غرب و گرمازدگان و خستگان هوای خشک شرق، محل مناسب و مطلوبی بود. در غرب استان و در کوهستانهای فریدن آثار جادّه‌ای باستانی وجود دارد که شاید بیانگر واقعیت فوق باشد. از اصفهان پیش از اسلام، یعنی دوره حکومت مادها و دوره شاهنشاهی هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان آگاهی زیادی در دست نیست و از آن دوره‌ها، آثار درخوری بر جای نمانده است. آنچه مسلم است، استقرار جلگه اصفهان درمیان بیابان‌ها و کوه‌های خشک مرکزی ایران از یک طرف و اهمیت و موقعیت ارتباطی ویژه آن در مرکز فلات پهناور ایران از طرف دیگر، تاریخ و پیشینه آن را به پیشینه کشور ایران مرتبط کرده است. پیش از برپایی پادشاهی مادها، اصفهان مرز شرقی ممالکی بوده است که بابلی‌ها از آن اطلاع داشته‌اند و به احتمال قوی جزو ناحیه (انزان) یا (انشان) بوده است.

اصفهان از روزگاران کهن تا کنون به نامهای: آپادانا، آصف‌هان، اسباهان، اسبهان، اسپاتنا، اسپادنا، اسپاهان، آسپدان، اسپدانه، اسپهان، اسپینر، اسفاهان، اسفهان، اصباهان، اصبهان، اصپدانه، اصفاهان، اصفهان، اصفهانک، انزان، بسفاهان، پارتاک، پارک، پاری، پاریتاکن، پرتیکان، جی، دارالیهودی، رشورجی، سپاهان، سپانه، شهرستان، صفاهان، صفاهون، گابا، گابیان، گابیه، گبی، گی، نصف جهان و یهودیه سرشناس بوده است .
بیشتر نویسندگان بر این باورند که چون این ناحیه پیش از اسلام ، به ویژه در دوران ساسانیان ، مرکز گردآمدن سپاه بود و سپاهیان مناطق جنوبی ایران، مانند: کرمان، فارس، خوزستان، سیستان و … در این ناحیه گرد آمده و به سوی محل نبرد حرکت می‌کردند، آنجا را “اسپهان” گفته، سپس عربی شده و به صورت “اصفهان” درآمده است

توصیه های طراحی :

بادی که از سمت شمال شرق می وزد به دلیل عبور از روی دشت کویر اغلب همراه با شن است . توصیه می گردد میزان بازشو ها در این ضلع از ساختمان به حد اقل برسد و یا تدابیری اندیشیده شود.
توصیه می شود، در ضلع شمال شرقی ساختمان برای جذب گرد و غبار حاصل از باد این جبهه، از پوشش گیاهی استفاده گردد.
با توجه به این که باد غالب در زمستان از سمت شمال است و به طور کلی جهت شمال سردترین جهت در ساختمان است (به علت عدم بهره وری از تابش آفتاب) باید حداقل بازشوها و حتی سطوح بسته را در این جهت قرار داد و تمهیداتی برای عدم رسیدن باد به این منطقه پیش بینی نمود.
می توان با تعبیه بادگیر و یا راه حل های معمارانه از باد غالب شمال شرقی و باد مطلوب جنوب غربی جهت تهویه و ایجاد شرایط مناسب اقلیمی استفاده نمود.

می توان با استفاده از اصطکاک و ، مقاومت و ممانعتی که درختان و دیوارها ( بادشکن ها ) ایجاد می کنند ، سرعت و جهت حرکت بادهایی که در نزدیکی سطح زمین جریان دارند را کنترل نمود.
چنانچه از درخت به عنوان باد شکن استفاده شود ، هرچند که با افزایش فاصله آن از سطح دیوار ساختمان ، میزان کاهش سرعت باد کمتر می شود اما  در عوض محدوده ای که میزان کاهش سرعت باد در آن تأثیر می گذارد ، افزایش می یابد.
بعد از درختان ، صفحات عمودی بهترین نوع بادشکن ها می باشند.
بادشکن ها نه تنها در ایجاد آسایش شرایط خارجی اهمیت دارند ، بلکه در کاهش بار گرمایی ساختمان نیز تأثیر دارند.
اگر باد شکن به صورت مایل بر جهت باد قرار بگیرد ، سرعت باد هنگام برخورد به آن کاهش می یابد.(زاویه 45 درجه حدود 50% از سرعت باد را می کاهد.)

فهرست کلی مطالب:

استان اصفهان

وجه تسمیه

جغرافیای طبیعی و اقلیم استان

وضعیت اجتماعی و اقتصادی استان

ویژگی های طبیعی و اقلیمی منطقه

نمودار جهت و سرعت باد در اصفهان

جداول های مربوط به اقلیم استان

توصیه های طراحی در استان

 

فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 60
حجم: 1.39 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *