استاد علی مریم کاشانی


استاد علی مریم کاشانی

قرن سیزدهم ه . ق (1241 ه . ش)

نام اثر: خانه بروجردی، خانه طبا طبایی، خانه امین الدوله، سرای امین الدوله

 1

«آقای دکتر منیر بوشناکی» رییس میراث فرهنگی سازمان جهانی یونسکو که در تابستان سال 1372 برای دیدار از آثار تاریخی کاشان بدین شهر سفر کرده بود پس از بازدید از چند خانه قدیمی و آثار تاریخی در ستایش معماران کاشانی چنین گفت: « معماران کاشانی بزرگترین کیمیاگران تاریخند زیرا از خاک طلا ساخته اند»

 2

یکی از همین کیمیاگران که متاسفانه تا کنون گمنام مانده است.

نابغه ای است به نام استاد علی مریم کاشانی که طراحی و معماری بدیع ترین و زیباترین بناهای نیمه دوم قرن سیزدهم هجری قمری کاشان که از ظرایف و دقایق چشم نوازی برخوردار هستند به وسیله وی انجام گرفته است. ساختمانهایی نظیر خانه طباطبایی، خانه بروجردی، خانه امین الدوله و کاروانسرای معروف و دیدنی امین الدوله.

 3

تیمچه یا کاروانسرای امین الدوله کاشان که بین سالهای 1280 تا 1284 هجری قمری به معماری استاد علی مریم ساخته شده است یکی از دیدنی ترین بناهای تاریخی کاشان و یکی از مراکز عمده فروش فرش دستباف در بازار است.

مطابق اسناد و صورتحساب هایی که در خانواده طباطبایی کاشان، مالک خانه تاریخی معروف و مشهور به طباطبایی واقع در محله سلطان امیر احمد و همچنین اسنادی که از احفاد بانی و مالک اولیه آن که در ضمن با خاندان بروجردی (مالک و بانی اولیه خانه تاریخی بروجردی) نیز خویشاوندی نزدیک دارند، باقی مانده است معمار و طراح هر دو خانه مذکور استاد علی مریم است.

 4

منبع: کتاب معماران ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *