کمال‌الدین حسین واعظ کاشفی


کمال‌الدین حسین واعظ کاشفی

(۸۴۰ ه‍ ق در سبزوار – ۹۱۰ ه‍ ق در هرات)

  مدتی را در زادگاهش به وعظ و سخنرانی گذراند سپس به نیشابور و سپس مشهد نقل مکان کرد. گفته می‌شود که در سال ۸۴۰رؤیایی دید که در آن روح سعدالدین کاشغری-صوفی نقشبندی که به‌تازگی درگذشته بود-او را به آمدن به هرات فرا می‌خواند.[۲] در هرات آنچنان تحت تأثیر عبدالرحمان جامی-عارف و شاعر بزرگ پارسی‌گوی و جانشین کاشغری-قرار گرفت که نه‌تنها به طریقت نقشبندی وارد شد بلکه با خواهر او نیز ازدواج کرد.

ملا حسین کاشفی تالیفات گرانقدر و مهمی دارد. مهمترین تالیفش انتخاب گزیده ای از مثنوی به نام لباب و انتخاب گزیده مجددی از کتاب اخیر به نام “لب الالباب مثنوی” مشتمل بر حدود یک چهارم مثنوی مولوی است که به طریق موضوعی و در سه بخش شریعت، طریقت و حقیقت طبقه بندی گردیده است.

harat 1

در مقدمه کتاب چنین گفته است:«… لاجرم جهت انفجار میاه1 این معانی سه عین2 متعین ساخت، که عین اول جامع اطوار شریعت باشد، و عین دوم مخزن اسرار طریقت و عین سوم مطلع انوار حقیقت. و باز اجراء زلال نوال5، هر عینی را چند نهر (کلا 16 نهر) که مشتمل بر رشحات4 مطهر و مظهر تفاصیل جمل5 آن باشد مقرّر کرد. و در هر محل که سخن مستدعی بسطی یا مقتضی توضیحی خواهد بود، فی الجمله به طریق خیر الکلام در آن باب شروعی خواهد رفت…».

Harat 2

 کتاب اخلاق محسنی که  شبیه اخلاق ناصری خواجه نصیر است.

“انوار سهیلی” شرح و نقد منثور “کلیله و دمنه” در چهارده فصل است که به درخواست امیر نظام‌الدین شیخ احمد سهیلی نوشته شده.

 کتاب” روضه الشهدا” ، مشتمل بر اولین حکایات پرسوز و گداز در مصائب اهل بیت است . اصطلاح “روضه خوانی”، به دلیل استفاده روضه خوانان از این کتاب، مصطلح گردید.

تفسیر حسینی: تفسیری از قرآن که مابین سال‌های ۸۹۷ و ۸۹۹ و به نام علی‌شیر نوایی به رشته تحریر درآمد.

 1 میاه : آب ها .جمع ماء

2 عین : چشمه

3 نوال : نصیب. بهره

4 رشحه : ترشح. قطره

5 جمل : خلاصه

موقعیت مزار واعظ کاشفی

عکسی از مقبره واعظ کاشفی(زمستان 92 ه ش)

منبع: سایت هرات باستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *