دانلود تحقیق تاثیر کامپیوتر و بازیهای رایانه ای بر رفتار نوجوانان


 

تاثیر کامپیوتر و اینترنت بر کودکان و نوجوانان

صدمات سیستم اسکلتی:

مشکلات نواحی مچ، گردن و پشت، کودکانی را که طولانی مدت از کامپیوتر استفاده می کنند، تهدید می کند. این مشکل با وضیعت قرارگیری کودک در حین کار با کامپیوتر در ارتباط است. برای پیشگیری از این صدمات باید اقدامات زیر صورت بگیرد:

۱) پوزیشن صحیح قسمت فوقانی بدن در حین کار با کامپیوتر حفظ شود:

الف. پشت بوسیله صندلی حمایت شود.

ب. در حین نشستن بر روی صندلی نباید بر عقب زانوها فشار وارد شود.

ج. پاها روی سطحی محکم(کف زمین یا بر روی سطح شیب دار) قرار گیرد.

خ. سر بر روی گردن متعادل باشد.

د. زاویه بین ساقه پا و ران بیش از ۹۰ درجه باشد.

ز. مچ بطور خنثی قرار گیرد( زاویه کمتر از ۱۵ درجه).

۲) یک محل کار نرمال طراحی شود. فضایی که کودک بتواند به آن دسترسی پیدا کند. به راحتی بنشند بدون اینکه بدنش را بطور نامتناسب خم کند یا بپیچاند.

۳) وضیعت صفحه کامپیوتر را چک کنید.صفحه کامپیوتر طوری قرار گیرد که کودک بدون اینکه گردنش را به عقب و جلو خم کند آن را به راحتی ببیند.

۴) وجود تجهیزات مناسب در محل کار: صندلی راحت میز ثابت صفحه کلید سطح پایین با شیب منفی موس در سایز مناسب برای کودک.

۵) صفحه مانیتور عاری از گردو غبار باشد و نور کافی موجود باشد.

۶) مدت زمان استفاده از کامپیوتر کنترل شود. زیرا صدمات فیزیکی با طول مدت استفاده از کامپیوتر در ارتباط است.

چاقی:

کودکانی که مدت طولانی در مقابل کامپیوتر می نشینند، فعالیتهایشان از فعالیتهای مورد نیاز سلامتی (از قبیل ورزش) دور می شود در نتیجه خطر چاقی افزایش پیدا می کند. برای به حداقل رساندن خطر چاقی توصیه می شود که مدت استفاده از کامپیوتر به ۲ ۱ ساعت در روز محدود و بر فعالیتهایی از قبیل ورزش تاکید شود.

تشنج اپیلپتیک: تشنج بطور اوایه بوسیله شکل خاصی از اپی لپسی ایجاد می شود. اپی لپسی حساس به نور زمانی ایجاد می شود که کودک حساسیت بالایی به نورهای لرزان دارد در این حالت زمانی که در مقابل نورهای درخشان کامپیوتر و فلاش های ناشی از بازی های رایانه ای قرار می گیرد تشنج آغاز می شود. علایم متنوع می باشد که شامل سردرد، تغییر در میدان بینایی، سرگیجه، گیجی، کاهش آگاهی و تشنج می باشد. به محض توقف استفاده کامپیوتر علائم ناپدید می گردد.

اثر اینترنت بر مهارتهای اجتماعی:

علی رغم اینکه اینترنت بعنوان یک فناوری شگفت آور معرفی شده است بر مهارتهای اجتماعی افراد اثرات منفی دارد.بهترین راه برای کشف خود زمانی که کودک در حال رشد و یادگیری است، تعامل با دیگر کودکان می باشد. یادگیری از طریق تجربه و تحریک حسها اتفاق می افتد، زمانی که کودک از کامپیوتر استفاده می کند کمتر این اتفاق می افتد. کلیک کردن بر موس و بازیهای رایانه ای پیشرفت مناسب مهارتهای اجتماعی کودک را به تاخیر می اندازد.زمانی که کودک به اینترنت معتاد شد، انگیزه اش برای تعامل با دیگران کم می شود که خود اثرات منفی بر ارتباط شخصی و تعاملات اجتماعی دارد.مطالعات اخیرنشان می دهد که استفاده از اینترنت سبب ایجاد احساس بدبختی، تنهایی و بطورکلی کاهش سلامت روانی می شود. اشخاصی که از اینترنت بیشتر استفاده می کنند دوستی ها را کمتر حفظ کرده، زمان کمتری با خانواده صحبت می کنند، استرسورهای بیشتری را تجربه کرده اند و احساس تنهایی و افسردگی می کنند.

اینترنت و خانواده:

اینترنت امروزه جایگاه ویژه ای در ساختار زندگی خانواده ها پیدا کرده است و کامپیوتر به عنوان یک وسیله اما با کاربردی متفاوت تر، متنوع تر و شخصی تر وارد خانه شده و عرصه زندگی اجتماعی را دچار تغییر و تحول نموده و روابط اجتماعی جدیدی با ویژگیهای نوین در جامعه حاکم می سازد.دلیل اصلی خانواده ها برای خرید کامپیوترو ارتباط با شبکه اینترنت در منزل آموزش می باشد. والدین اعتقاد دارند که این ابزار نگرش کودک را به مدرسه بهبود می بخشد. اما با گسترش سریع استفاده از این فناوری سوال مهمی که ایجاد می شود تاثیر آن بر ارتباطات بین اعضای خانواده است. استفاده از اینترنت به چند دلیل بر روابط خانواده تاثیر می گذارد:
استفاده از اینترنت یک فعالیت زمانگیر است پس می تواند مدت تعامل کودک با خانواده اش را کاهش دهد.زمان اختصاص داده شده برای تعامل با یکدیگر پیش شرط ارتباط با کیفیت می باشد. در یک مطالعه ۵۰% خانواده ها بیان کردند که مدت زمانی که آنلاین هستند کمتر باهم صحبت می کنند و ۴۱% موافق یادگیری رفتارهای ضد اجتماعی در این مدت بودند.
الف. اینترنت کشمکش های جدیدی را در خانواده ایجاد می کند. وجود فقط یک کامپیوتر در منزل رقابتی بین کودک و والدین برای استفاده از کامپیوتر ایجاد می کند که گاهی سبب کشمکش می شود.

ب. استفاده از صفحات وبی که از نظر محتویات متناسب سن کودک نمی باشد سبب بحث و کشمکش بین والدین و کودکان می شود. و …

فهرست مطالب

موضوع  صفحه

تاثیر کامپیوتر و اینترنت بر کودکان و نوجوانان   1

صدمات سیستم اسکلتی 1

چاقی   2

اثر اینترنت بر مهارتهای اجتماعی  3

اینترنت و خانواده 3

اعتیاد الکترونیکی 5

علایم شناخته شده این اختلال شامل   5

بازیهای رایانه ای 6

اثرات مثبت بازی های رایانه ای 8

اثرات منفی بازی های رایانه ای 9

رهنمودها   12

نگاهی به تاثیر بازیهای رایانه‌یی بر کودکان و نوجوانان    15

تاثیر بازیهای کامپیوتر بر روی پرخاشگری کودکان    16

عوامل تأثیر گذار 17

فعالیت طولانی   17

عادت   18

نامناسب بودن میز 19

عدم نور کافی   19

منابع  20

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *