آسیب شناسی از هم پاشیدگی خانواده (طلاق خاموش)


 

خانواده نخستین محیط اجتماعی است که کودک را زیر سرپرستی و مراقبت قرار می دهد از این رو بیش از تمام محیط های اجتماعی در رشد و تکامل فرد تأثیر دارد . خانواده اولین محیطی است که الگوی جسمی- روانی فرد در آن شکل می گیرد ،ریشه بروز بسیاری از فضائل و رذائل انسانی در خانواده است ، از آنجا ست که مبارزه ، عشق ، نفرت ، اعتماد ، بی اعتمادی و …… به وجود می آید.

خانواده مانند عمارتی است که زن و شوهر ستونهای آن را تشکیل می دهند و فروریختن هر ستون استحکام استواری عمارت را دچار تزلزل و گسستگی می کند ، حال چنانچه زن و شوهری نتوانند وظیفه ستون استوار این عمارت را برعهده گیرند و به هیچ وجه قصد سازش و تفاهم نداشته باشد،  با قبول طلاق و جدائی تصور می کنند را ه نجات را برای خود و فرزندان فراهم آورده، اما خود در آینده شاهد شکست و ناکامی فرزندانشان در خانه و اجتماع خواهند بود.

انحلال خانواده و جدائی که آخرین چاره اختلاف های عمیق زن و شوهرها در موارد ضروری می باشد، گو این که در اسلام امری جائز می باشد اما به آنها از دید یک دریچه اطمینان در صورت فقدان سازش ملاحظه می شود ، در این صورت است که فرزندان بلاتکلیف و پژمرده و دلشکسته و محروم باقی مانده و فراق می بینند .

در این حقیقت که طلاق و از هم پاشیدگی کانون خانواده یک فاجعه بشمار می رود شکی نیست ، از طریق طلاق پیوند زندگی مشترک گسسته می شود و کینه و عداوت جای محبت و صمیمیت را می گیرد و به ایجاد استرس می انجامد.

کودکانی که والدینشان از ازدواج خود راضی نیستند اما با هم زندگی می‌کنند، ممکن است تحت‌ تأثیر تنش ناشی از روابط آن‌ها به اضطراب یا افسردگی مبتلا شوند. کودکان پس از جدایی پدر و مادرشان نیز به اضطراب عاطفی دچار می‌شوند. کودکان بزرگ‌تر بهتر می‌توانند انگیزه‌های پدر و مادرشان را برای طلاق درک کنند. این کودکان ممکن است به خاطر اثراث طلاق بر آینده خود نگران باشند یا این که احساس تنهایی داشته باشند. کودکان هنگامی که پس از جدایی هم با پدر و هم با مادر رابطه مداوم دارند، در وضع بهتری به سر می‌برند تا هنگامی که فقط یکی از آن‌ها را به طور منظم می‌بینند. طلاق هماهنگی میان والدین، مسائل نگه‌داری کودک و حق ملاقات را در برمی‌گیرد.

فهرست

عنوان

مقدمه 1

اهمیت موضوع طلاق   2

تعریف طلاق 3

خانواده طلاق          4

جنبه‌های مختلف طلاق 4

تاریخچه طلاق 5

آثارطلاق بر فرزندان 6

طلاق و افسردگی 7

تحقیقات انجام شده در این زمینه   9

پیشنهادات کاربردی 11

خلاصه و نتیجه گیری 13

منابع  17

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *