تحقیقی راجب روانشناسی رنگها


چکیده…………………………………………………………………………………………………………………………4

مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………..4

واکنش افراد به رنگ ها…………………………………………………………………………………………………..5

واکنش افراد به رنگ های گرم…………………………………………………………………………………………5

واکنش افراد به رنگ های سرد…………………………………………………………………………………………6

واکنش افراد به رنگ های خنثی……………………………………………………………………………………….7

روانشناسی رنگ ها………………………………………………………………………………………………………..8

روند رنگ ها………………………………………………………………………………………………………………..8

نتایج مطالعات………………………………………………………………………………………………………………10

ارتباط رنگ ها……………………………………………………………………………………………………………..10

رنگ ها و تاثیرات آن ها بر خرید کالا………………………………………………………………………………11

انتخاب رنگ های جانبی………………………………………………………………………………………………..11

نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………………………….12

نمودار ها……………………………………………………………………………………………………………………..13

وابستگی رنگ……………………………………………………………………………………………………………..13

زرد…………………………………………………………………………………………………………………………….13

قرمز……………………………………………………………………………………………………………………………13

سبز…………………………………………………………………………………………………………………………….14

بنفش………………………………………………………………………………………………………………………….14

قرمز……………………………………………………………………………………………………………………………15

آبی…………………………………………………………………………………………………………………………….15

سیاه……………………………………………………………………………………………………………………………16

سفید………………………………………………………………………………………………………………………….16

صورتی………………………………………………………………………………………………………………………17

خاکستری…………………………………………………………………………………………………………………..18

شناسایی محصول………………………………………………………………………………………………………….19

رنگ ترجیهی برای محیط……………………………………………………………………………………………..20

تقدیر و قدردانی………………………………………………………………………………………………………….21


(بقره،138)


برای هر انسانی ٬رنگ ها بخش جدایی نا پذیر از زندگی می باشند که بر جسم، ذهن و روح تٲثیر گذارند.

واکنش های فیزیکی ،روانی و احساسی انسان ها به رنگ های مختلف تحت برسی های جزیی قرار گرفته است. در طول زمان ،نسبت به مد موجود در بازار،گرایش به رنگ های مختلف متغییر بوده است.با ایجاد رنگ ها و ترکیبات مختلف آن ها،انتخاب های موجود افزایش میابد. مطالعه رنگ ها و تاثیرات آن ها در صنعت به شناخت بهتر بازار کمک می کند.


رنگ ها نه در دنیای خارج ،بلکه در درون ما حضور دارند. چشمان خود را ببندید و یک توت فرنگی آبدار و رسیده را تصور کنید. آیا رنگ ان قرمز بود؟

آنچه که باعث می شود توت فرنگی را قرمز تصور کنید ،نور وارد شده به چشم نیست. بلکه تصوری است که از قبل در ذهن وجود دارد.

نقش رنگ ها در محیط زیست ما غیر قابل انکاراست.گیاهان و حیوانات از رنگ ها به عنوان وسیله ای ارتباطی استفاده می کنند. پرندگان رنگارنگ از رنگ خود برای جلب توجه جفت و قورباغه های لرزان سبز و زرد با ایجاد شفافیت در پوست خود برای اعلام خطر استفاده می کنند. البته ،زمانی که از رنگ به عنوان وسیله ارتباطی انسان ها سخن به میان می آید،نظریه های انتقادی فراوانی وجود خواهد داست. در این مقاله به بررسی تجربیاتی می پردازد که طی آن معلوم می شود ما تفاوت زیادی با دوستان خود در طبیعت نداریم. جسم،روح و احساس ما همگی تحت تاثیر رنگ ها قرار می گیرند و ما از رنگ ها برای انتقال عقلید و احساسات خود به دیگران استفاده می کنیم.مد های مختلف رنگ ها نیزبه وجود می آید


واکنش افراد به رنگ های گرم:


رنگ قرمز بیشترین تاثیر را نسبت به سایر رنگ ها دارد.از زمان انسان های اولیه این رنگ بیانگر آتش،قدرت و استحکام است.

مطالعات موجود نشان می دهد،این رنگ موجب افزایش فشار خون ،ضربان قلب ،فرکانس پرش چشم ،تعرق و تنفس می شود.هم چنین این رنگ موجب افزایش رها سازی،آدرنالین در خون می شود.قدرت بویایی و چشلیی به هنگام قرار گرفتن در معرض نور قرمز افزایش میابد. این رنگ موجب افزلیش حس جنگجویی و پرواز می شود.اگر فردی به مدت طولانی در معرض رنگ قرمز قرار گیرد موجب افزایش اضطراب حس آشوبگری می شود.در طبیعت ،این رنگ یک سیگنال جنسی به اعضای جنس مخالف می باشد.برای مثال;بال های قرمز روشن سهره،موجب جلب توجه پرنده مادی می شود.بنابر این حسی به انسان ها می گوید که این رنگ ها با عشق و احساسات پر شور ارتباط دارد.رنگ قرمز ،رنگ غالب در روز والنتاین است.شدیدا جلب توجه می کند اگر به یک فروشگاه بروید،مشاهده خواهید کرد که مردم اغلب خرید های خود را با این رنگ بسته بندی می کنند.رنگ قرمز یکی از متداول ترین رنگ هاست که به شدت چشم انسان را خیره می کند.


رنگ زرد لیمویی درخشان یکی از رنگ هایی است که به شدت چشم انسان را خسته می کند.این رنگ ،احساسات انسان را به دو بخش تقسیم می کند ;از یک طرف احساس شادابی،روشنایی و آفتابی بودن به انسان دست می دهد و از طرف دیگر به عنوان یک هشدار عمل می کند.به علت توانایی رنگ زرد برای تقویت روحیه ،در روبان های نظامی به عنوان آرزوی بازگشت دوباره سربازان استفاده می شود.گل های زرد مثل آفتابگردان و نرگس زرد در جامعه به عنوان یک علامت اعلام خطر می باشد و عموما اگر با رنگ مشکی همراه شود

به معنای ((دور شوید)) می باشد.گونه های مختلف مورچه ها،زنبورها،قورباغه های سمی و مار ها از این رنگ برای هشدار یک جانور درنده ،استفاده می کنند.در آمریکا رنگ زرد به همراه مشکی برای علامت های خطر و صحنه های جرم استفاده می شود.



نارنجی به عنوان گرمترین رنگ انتخاب شده است.این رنگ گرمای خود را از زرد و قرمز می گیرد.این رنگ برای تحریک اشتها نیز استفاده می شودو رنگ محبوب و متداول در رستوران ها و آشپزخانه ها می باشدو در بسته بندی غذاها به عنوان علامتی به برای شیرین، آبدار و خوشمزه استفاده می شود. نارنجی جالب و انرژی زاست و رنگ محبوب مساقبات ورزشی و سرگرمی هاست هم چنین این رنگ ارزان بودن و استطاعت مالی را القا می کند و معمولا بر چسب های تخفیف در بازار به رنگ نارنجی است.


رنگ صورتی بیشتر از رنگارنگی مرتبط است ،این رنگ شیرین ،معصوم و لطیف است و بیشتر در لوازم و لباس های دختر بچه ها استفاده می شود. در واقع صورتی همان قرمز رقیق شده با آب است که لطافت بیشتری نسبت به رنگ اولیه دارد.صورتی نیاز انسان به قند را شبیه سازی می کند،بنابر این در بسته بندی شیرینی جات استفاده می شود. معمولا بستنی فروشی ها از این رنگ در تبلیغات خود استفاده می کنند.در حضور رنگ صورتی توالید آدرنالین در خون کاهش میابد.گفته می شود این رنگ درمقادیر اندک اثر آرام بخش دارد.مطالعات نشان می دهد رنگ آمیزی سلول های زندانیان با رنگ صورتی موجب کاهش پرخاشگری می شود.در نوامبر2006 یک زندان در مینسوری از این روش استفاده کرد.به این تربیب که رنگ دیوارهای زندان با سایه ای ازرنگ صورتی پوشاندند،با به کارگیری این روش مدیریت زندانیان آسان تر شد.

واکنش افراد به رنگ های سرد:

در مقایسه با قرمز،رنگ آبی تاثیری کاملا متضاد بر بدن انسان دارد.این رنگ موجب کاهش فشار خون،ضربان قلب تنفس می شود.درحضوررنگ آبی،حالت آرامش به انسان دست می دهد.این رنگ یاد آور آب،نسیم خنک و آرامش است.رنگآبی یکی از پر طرفدارترین رنگ ها در سراسر دنیاست.

همچنین این رنگ نشانگرآرامش اعتماد،وفاداری و پذیرش است.بنابر این تصادفی نیست که بانک ها و بیمارستان ها در آرم خود از این رنگ استفاده می کنند.لباس فرم افسران پلیس از گذشته به رنگ آبی لاجوردی بوده است.

رنگ سبز،آسودگی در عضلات انسان القا می کند،چشم مستقیما،این رنگ را درشبکیه چشم متمرکز می کند بنابراین رنگ سبزهماهنگ ترین رنگ با فیزیولوژی چشم است. این رنگ،رنگ تعادل کامل است.این رنگ موجب آرامش خیال و زنده کردن احساس تازگی و سرزندگی می شود و رنگ بسیاررایج درطبیعت اطراف ماست. درختان،گیاهان و علف ها همگی سایه های مختلفی ازرنگ سبزرا دارا هستند.رنگ سبز،بیشترازهررنگی با حس بویایی انسان مرتبط است. اگر به رنگ سبز فکر کنیم،می توانیم بوی علف های تازه چیده شده در یک چمنزار،بمی میوه کاج و بوی برگ های نعناع را به خوبی حس می کنیم.با این وجود،رنگ سبز با بیماری و فقدان مرتبط است.هیچ انسانی برروی زمین،به صورت طبیعی طبیعی پوست سبز رنگ ندارد.بنابر این این رنگ برای نشان دادن ناسازگاری و معایرت با حالت طبیعی به کار می رود.

ارغوانی رنگ بسیارمناسبی برای خواب و انتخاب متدوالی برای اتاق خواب است. این رنگ تداعی کننده آرامش،ظرافت و پاکیزگی است.سایه های گوناگون این رنگ را می توان در گل ها مشاهده کرد مثل بنفشه، یاس بنفش و ارکیده سایه های قرمزتر این رنگ گرم تر و پرشورتر از سایه های آبی آن می باشند.

ارغوانی دارای بیشترین فرکانس در طیف مریی می باشند و برخی افراد براین باورند که این رنگ دارای مکانی معنوی و روحانی است.در بعضی فرهنگ ها این رنگ با سلطنت والهیت مرتبط است.


رنگ قهوه ای نماد خانه و زمین است.معمولا این رنگ به عنوان نشانه ای برای سخت کوشی؛سادگی و عزت نفس به کار می رود.همانند رنگ سبز،قهوه ای هم حدود احساساتی را که زنده می کند تعیین می کند.این رنگ هم مانند شکلات لذیذ است و هم مانند فضولات نفرت انگیز می باشد.رنگ قهوه ای معمولا در مکان های معاملاتی استفاده می شود و برای تفکیک جنسیتی کالاها استفاده می شود. برای افرادی که در دهه 1940 زندگی کرده اند،قهوه ای یادآورارتش ناری هاست.سربازان هیتلر را با نام ((پیراهن قهوه ای)) می شناختند.


سفید در واقع فقدان رنگ است و نشان دهنده ی خلوص و پاکیزگی است. این رنگ برای القا معصومیت در لباس عروسی یا همان لباس تعمید استفاده می شود. در چین در عزاداری ها از رنگ سفید استفاده می شود، چرا که بر این باورند که این رنگ بهترین رنگ برای بدرقه مرده است. همچنین سفید نشان دهنده استریل بودن است و علت آن شاید استفاده این رنگ در بیمارستان هاست.همواره درتاریخ پرستان و پزشکان از این رنگ در لباس خود استفاده کرده اند ولی امروزه شاغلان در حرفه های پزشکی برای نزدیکی بیشتر به بیماران از لباس های رنگی استفاده می کنند.
رنگ سیاه احساس اعتبار،نفوذ و قدرت را زنده می کند و به همین دلیل لباس های رنگی به این رنگ هستند. رنگ لباس های مردها نیز معمولا سیاه است چرا که این رنگ گرانبها تر و با نفوذ تر است.خودرو های مشکی متالیک هم بسیار پر طرفدار هستند. همچنین مشکی موجب می شود اشیا تکنولوژیک به نظر برسند.کامپوترها و لوازم دستی و گوشی های تلفن همراه در اشکال مختلف به رنگ مشکی به بازار آمده اند.البته،مشکی دارای،یک جنبه تاریک نیز می باشد و معمولا تداعی کننده مرگ و خباثت است. در آمریکا از این رنگ برای عزاداری تدفین استفاده می کنند.



فرانک ماهنک در کتاب((رنگ-محیط،واکنش انسان)) می گوید رنگ ها بیانگر اطلاعات هستند همانطور که مجلات،اطلاعاتی را منتقل می کنند.بنابر این داشتن الفبا به این اطلاعات انتقال کمک می کند و انجام این کار به طور موثر به استعدادهای فردی اشخاص وابسته است.

در مورد رنگ ها نیز این مطلب صادق است و اطلاعات ارائه شده از قبل همان الفبای رنگ هاست.این مفاهیم باید به گونه ای ارائه شوند که در حد متوسط قابل قبول باشند.مثلا؛لوازم حمام را که باید آسودگی و آرامش به ارمغان بیاورد را نمی توان در بسته بندی های قرمز رنگ به خریدارعرضه کرد،هرچند رنگ قرمز بسیار جذاب است ولی رنگی که آرامش خیال القا می کند باید در بسته بندی استفاده شود.در انتخاب رنگ باید فاکتور هایی در نظر گرفت مثلا؛تاثیر آن بر بیننده، پیلم منتقل شده به مشتری و اینکه هر سایه ای از رنگ چگونه براحساسات فرد تاثیرمی گذارد.


فهم روانشناسی رنگ ها به شناخت به شناخت مسیر موجود و روند آینده کمک می کند.دنیای ما با رنگ های موجود در محیط اطراف و فن آوری احاطه شده است.همواره،الگو های رنگ با توجه به شرایط و اتفاقات اقتصادی و اجتماعی تغییرکرده اند. این الگو ها دنیای اطراف ما را شکل می هند.هرگاه وضعیت اقتصادی کساد شود،رنگ زرد برای القای خوش بینی و شادابی وارد بازار می شود. گرایش به رنگ های جسور تر و قوی تر بیش تر است اما در چنین ایامی گرایش به رنگ های محافظه کارانه تر بیش تر می شود،در نهایت افراد و وقایع به شکل و جهت گیری الگوی رنگ ها موثرند تا بتوانند تعادل را در زندگی خود ایجاد کنند.در سال های گذشته، در هر دوره و زمان خاص،رنگ خاصی مورد استفاده بوده است بعد از دهه1950 دنیا گام هایی به سوی موفقیت برداشت و مردم توانستند بعد از جنگ روی خود بایستند.در دهه50 رنگ دارای نواناسات زیادی بود. دامن های کوتاه رنگی طرفدار زیادی نداشتند.آشپز خانه های سفید رنگ با ترکیبی از رنگ های صورتی و
فیروزه ای رایج بودند و از کرم برای انعکاس نور استفاده می کردند.همه این رنگ ها برای نشان دادن موفقیت سرنوشت جدید و آینده ای روشن تر استفاده می شدند.

دهه60،دهه موسیقی و مواد مخدر و اوج شکوفایی روانشناسی بود. در این زمان حوق بشرموجب همبستگی بیش ترسفیدپوستان و سیاه پوستان و سرخ پوستان شد.ژاکلین کندی نه تنها لطف و مهارت را وارد مد کرد بلکه سلیقه وی در انتخاب رنگ ها سبب درک بیش تر افراد از رنگ ها شد.

با به وجود آمدن بازار بئرس و بحران نفت در دهه70 مردم به رنگ های خاکی روی آوردند.این دهه یادآور رنگ طلایی خرمن های گندم می باشد.دراین دوره الگوها و رنگ های آفریقایی تبارسایه افکند.یک پارامترموثردیگرنیزظهورموسیقی پاپ بود.

رنگ های بنفش مایل به ارغوانی و سبز-آبی تاثیر زیادی در دهه1980 میلادی داشتند.جوانان از طرح لباس های مایکل جکسون ااگو برداری می کردند.برای زنان رنگ قرمز مورد استفاده توسط ناهنی ریگان نشان دهنده قدرت بود.در این دهه سه رنگ بیشتر از بقیه رنگ ها مورد توجه بودند:رنگ های جواهرنشان،خاکستری خنثی و خاکستری مایل به قهوه ای.در این دوره الگوی رنگ مورداستفاده ازهر5سال به 2 سال تغییریافت.

استفاده از رنگ آمیزی تیره در دهه90 میلادی عکس العمل مردم در مقابل شرایط اقتصادی بود.وضعیت اقتصادی درسال های میانی این دهه با توجه به تغییرات دیجیتالی قابل اعتمادتر بود. با وجود افزایش در آمدها،استفاده ازسنگ ها،چوب و محصولات طبیعی در دکوراسیون خانه متداول گشت ودر واقع خانه تبدیل به مقر و جایگاه هر فرد شد.در این دوره صنعت پلاستیک با شبیه سازی وسایل طبیعی سعی در ایجاد جایگاهی در میان مردم داشت. در انتهای دهه90 میلادی و با مواجهه با k2y؛خرسندی و رضایت از از وضع موجود بر انتخاب و سلیقه مردم تاثیر بسیاری گذاشت. مردم استرس و در گیری های درونی خود را از طریق سفر به درون آب های معدنی و استفاده از آب های طبیعی رها می کردند. در این دوره رنگ های آرامش بخش نظیر آبی،بنفش روشن برای گذراز هزاره دوم به هزاره سوم به مردم کمک می کردند.در این زمان آبی نیلی به عنوان رنگ هزاره سوم معرفی شد ورنگ آبی آسمان و دریا به تطابق با تغییرات به وجود آمده کمک بسیاری کرد.

هم اکنون این دهه با رنگ آمیزی های خنثی ادامه دارد. رنگ های توسکایی با سایه قهوه ای و زرد بسیار محبوب هستند و در صنایع خودروسازی استفاده از افکت های خاص بسیار پرطرفدار است. جدیدا خریداران خودرو می توانند سایه های مختلف از یک رنگ را برای خودروی خود انتخاب کنند.برای مثال؛مرسدس بنز-کلاس-sكه دارای 5 نوع مختلف رنگ سياه مي باشد.این فن آوری به افراد کمک می کند تا رنگ متناسب با شخصیت خود را انتخاب کنند وبه این ترتیب فردیت خود را به اثبات برسانند.

برای شناخت بیش تر روند رنگ ها،گروه های بازاریابی رنگ ها تشکیل شده است.اشخاص مختلف از مشاغل گوناگون گرد هم آمده اند تا رنگ های موثر بر مشتریان و خریداران محصولات مختلف را تعیین می کنند.

برای مثال
شرکتی رنگ ها مورد استفاده در صنایع،حمل ونقل و مد را پیش بینی می کند.در سال2008 این شرکت زیر شاخه مختلفی را جهت محصولات مختلف تعیین کرده است.زیر شاخه محیطی که با فرهنگ آسیایی ارتباط دارد، زیر شاخه ای مرتبط با جوامع محلی و جهانی و زیر شاخه ای که تاثیر فن آوری را بر زندگی مشخص می کند.

فاکتورهای گوناگون بر روند رنگ ها تاثیرگذار هستند و نقش مهمی را در میان ایفا می کند.طرفداراران مد،مفاهیمی را ارائه می کنند که به طراحی داخلی،لوازم ارایش و بسته بندی تاثیر زیادی دارند. فن آوری های جدید رازهای جدیدی را برای کاربرد رنگ
ها ارائه می کنند که باعث به وجود امدن الگوهای رنگ جدید می شود.برای مثال؛با پیشرفت هایی در زمینه آکلریک،خریداران می توانند به قهوه ای قرمز،سبز جنگلی قرمزکتمی،دسترسی داشته باشند.

از لحاظ فرهنگی،شاهد تداخل و ترکیب پارامترهای گوناگون هستیم. این ترکیب موجود ایجاد احتمالات گوناگون در طراحی می شود.اخیرا تاثیراتی از فرهنگ لاتین در مد،موسیقی و غذا دیده می شود.اینترنت و وسایل ارتباطی جمعی این مکلن را در اختیار ما قرار می دهد تا ببینیم در نقاط مختلف جهان مردم چگونهاز رنگ ها در زندگی خود استفاده می کنند؟! رنگ های مرموز آسیایی هنوز هم انرژی زا هستند و رنگ های مدیترانه ای یاد آور دنیای قدیمی و احساسات تاریخی را سرگرمی ها و تفریحات مختلف هم در دنیای رنگ ها نقش خود را دارند.شرکت دان جونس در میای در1980 لباس محلی جدیدی شامل کت و شلوار سفید و پیراهن رنگی را ابداع کرد.هالیوود و صنعت موسیقی تم های خاص را خود وارد جامعه کرده اند که بر الگوی رنگ ها در آینده تاثیر خاهند داشت.

بنابراین،خریداران و مشتریان کسانی هستند که به شکل و چگونگی حرکت دنیای رنگ ها تاثیر گذارند.در جامعه افراد نسبت به فناوری،فرهنگ و طبیعت عکس العمل نشان می دهند.در آمریکا دو پارامتر بر فرهنگ موثرند:تکامل اجباری و انسان ها؛تکامل اجباری همان واکنش ما به شتابزدگی شیوه زندگی است که موجب جلب توجه افراد به رنگ های گرم مثل قرمز،ایجاد تعادل در این تکامل اجباری می شوند.

این تعادل سازی از طریق حرکت تدریجی،گسترش خلاقیت فردی و جست و جو برای فانتزی های جدید،مذهب و ایجاد هماهنگی بین فرهنگ های مختل صورت می پذیرد.بنابراین رنگ های آرامش بخش مثل آبی،بنفش روشن،سبز موجب کاهش سرعت حرکت شتابزدگی می شود.شناخت این پارامترها؛رنگ هایی را وارد بازار می کند که موجب رضایت خاطر و تمایل بیش تر به خرید می شود.


پس از بررسی و مطالعات تاثیرات رنگ ها،سوالاتی در زمینه نظرات و عقاید افراد در مورد این موضوع طراحی شده است.به گونه ای که یک تحقیق از 21 شرکت کننده انجام شد.12 نفر از این جامعه آماری مرد و 9نفر زن بودند.سن این اشخاص بین20-36 سال بوده است.این تحقیق شامل بررسی سه زیر مجموعه از درک رنگی افراد می باشد:ارتباط رنگ ها،تاثیر رنگ ها بر خرید کالا،چگونگی انتخاب رنگ های جانبی.نتایج به دست آمده به این ترتیب است:


از شرکت کنندگان خواسته شده است تا یک یا دو کلمه در ارتباط با رنگی که نام برده شده است،بگویند.رنگ های مطرح شده عبارتند

از:قرمز،زرد،نارنجی،سبز،آبی،ارغوانی،سیاه،سفید،خاکستری،قهوه ای و صورتی. رنگ سبز دارای بیش ترین عکس العمل دراماتیک می باشد. بیش از %74از شرکت کنندگان از نقاط مرتبط با دنیای بیرون برای توصیف این رنگ استفاده کردند.برای
توصیف رنگ صورتی و ارغوانی بیش ترین تنع وجود داشت.%84 از مردان صورتی را یک رنگ زنانه می دانند.پاسخ های جداگانه به هر رنگ در یک دسته بندی دیگر قرار گرفته اند.در هر کدام از این طبقه بندی ها کلماتی برای توصیف رنگ ها وجود دارند که بیانگر شخصیت هر فرد می باشد.


به هر کدام از شرکت کنندگان ترکیبی از رنگ ها نوع ماده شوینده پر طرفدار نشان داده شد،سپس از آنان خواسته شد تا هر نوع ماده شوینده را بر اساس رنگ آن توصیف کنند.بطری ها یا بسته بندی های مقوایی از یکدیگر تفکیک شدند و تنها تکه کوچکی از آن نشان داده شد.از میان افرادی که قبلا ادعا کرده بودند معمولا از صابون رخت شویی استفاده می کنند.تنها%50 توانستند به درستی ماده شوینده را تشیص دهند،که این نتیجه در تضاد با کسانی بود که این محصولات را خریداری نمی کنند.تنها عده کمی از شرکت کنندگان توانستند هر ماده شوینده را بر اساس رنگ ها بشناسند.


در قسمت نهایی تحقیق،از شرکت کنندگان خواسته شده بود تا رنگی را برای لوازم جانبی انتخاب کنند. در مورد وسایل منزل،11 نگ مختلف پیشنهاد شد.به گونه ای که وقتی خانه را به این افراد نشان دادیم.این رنگ ها در وسایل اصلی و فرعی خانه استفاده شده بود.سپس از شرکت کنندگان خواسته شده بودتا به هر کدام از این رنگ ها عددی بین1-5 اختصاص دهند. به گونه ای که یک مربوط به کمترین علاقه و پنج مربوط به بیش ترین علاقه باشد.پر طرفدار ترین رنگ رسی با زمینه کرم رنگ بود.البته این نتیجه تعجب آور نبود،چرا که این دو رنگ به صورت رنگ در میان رنگ های جانبی هستند.بیش تری اختلاف در میان زنان و مردان در مورد رنگ زرد مایل به نارنجی بود.زنان عکس العمل خنثی نسبت به این رنگ داشتند ولی مردان تنفر زیادی نسبت به این رنگ ابراز کرند.نتیجه گیری جالب دیگر ان بود که مردان نسبت به زنان علاقه بیش تری به قهوه ای قرمز نشان دادند.


انسان مانند دیگر مخلوقات موجود در طبیعت برای بیان عقاید،افکار و احساسات خود از رنگ ها استفاده می کند.واکنش انسان ها نسبت به رنگ ها بستگی به اتفاقات و الگو های اراف دارند.البته این واکنش ها به شخصیت فردی هرکس نیز وابسته است. در تحقیق انجام شده کلمات مرتبط با هر رنگ به دست آمد که از آن ها برای ایجاد تم های مختلف می توان استفاده کرد.با توجه به نتایج به دست آمده همانگونه بود که انتظار داشتیم. نتایجی هم که نشان دهنده ی بازار محصولات جانبی و هم محبوبیت رنگ های مختلف بود.الگوی رنگ هم برآمد از اتفاقات و وقایع جهانی و هم چنین شیوه زندگی فردی است.به عنوان منابع و تولید کنندگان صنایع پلاستیکی شناخت نقش رنگ آمیزی محصولات بسیار مهم است.تاثیر رنگها بسیار عمیق است و شناخت این اثرات موجب می شودتا توانایی تولید محصول دلخواه مشتری افزایش یابد.

 





 


 








 

 

 

 


 

 


در دو نمودار پایین،یکی شامل پاسخ تمام شرکت کنندگان و دیگری تنها شامل پاسخ کسانی می شود که این شوینده راخریداری کرده اند.

نمودار میزان تشخیص شرکت کنندگان از ماده شوینده(شوینده را خریداری می کردند).


نمودار میزان تشخیص شرکت کنندگان از ماده شوین


ترجیح رنگ ها بر اساس جنسیت پاسخ دهندگان جدا شده است.که درجه بندی به این صورت است که:

  1. کمترین علاقه
  2. علاقه کم
  3. خنثی
  4. علاقه
  5. بیش ترین علاقه


    نام رنگ ها

    نمودار میزان علاقه شرکت کنندکان به رنگ ها

پاسخ دادن به مرکز دانش مدیریت ارتباط با مشتری لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *