آرامگاه ابولولو


23423q423423آرامگاه ابولولو یا آرامگاه بابا شجاع‌الدیننام بنایی است در کاشان که برخی شیعیان معتقدند مدفن پیروز نهاوندی، قاتل عمر بن خطاب، است.

بنا به گفته رییس سازمان میراث فرهنگی کاشان، بنای ساختمان این آرامگاه مربوط به دوره ایلخانی در حدود قرن هفتم و هشتم هجری است که در دورهٔ قاجار مرمت شده‌است و دارای گنبد مخروطی شکل و کاشی کاری است.

مقبره فیروزان که در بین عوام به عنوان  مقبره ابولولو  یا بابا شجاع الدین مشهور است. اثری که نمادی از مقاومت ایرانیان در برابر ظلم مهاجمان عرب در قرن هفتم میلادی بوده است.  برخی نیز او را یکی از بزرگان شیعه و صوفی گری می دانند. آرامگاه ابولولو آرامگاه سربازی است که برای نجات ایران با اعراب مهاجم جنگید, اسیر شد اما تسلیم نشد و نهایتا خلیفه اعراب را در مدینه ترور کرد و گریخت و به کاشان رفت.

نوشته ها و شایعات زیادی در مورد صاحب این آرامگاه وجود دارد که در مجموع میشود گفت که در واقع آرامگاه او همانند یک سرباز گمنام یا به نامی است که اهمیتی خاص برای همه دارد و سمبل مقاومت مردم ایران در مقابل اعراب مهاجم است .این اثر تاریخی جزو میراث فرهنکی کشور است .

آنگونه که در کتاب (تاریخ و فرهنگ ایران در دوران انتقال از عصر ساسانی به عصر اسلامی) گفته شده ، فیروز یا ابولولو یکی از ایرانیان در دوره اولیه ورود اعراب به ایران بوده است.. او کسی بود که گمان میشد عمربن خطاب خلیفه مسلمین و کسی را که به ایران لشکر کشید را به قتل رسانیده است .. فیروز دختری داشت که گویا مروارید نام داشت و از آنجا که در زبان عربی به مروارید لولو میگویند به فیروز ابو لولو یا پدر مروارید گفته میشد.

عبیدالله پسر عمر، پس از قتل پدرش فیروزان را همراه با مروارید دخترش و هرمزان سردار معروف ایرانی و یک مسیحی ایرانی بنام حفینه به قتل رسانید.

مقبره فیروزان که در بین راه کاشان به شهر فین واقع است شامل یک حیاط، یک ورودیه، یک گنبد مخروطی با کاشیکاری فیروزه ای و سقف های نقاشی شده است.   تاریخ اصلی ساختن بنا مشخص نیست اما میدانیم که در نیمه دوم قرن چهاردهم کاملا بازسازی شده و سنگ قبر جدیدی نیز بر روی مزار او قرار داده شده است.

این بنا در فهرست آثار تاریخی کشور ثبت شده‌است. / منبع: کاشانیکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *