دانلود تحقیق گزارش کارآموزی- تجهیزات پزشکی


46346346346345

مقدمه:
در پزشكي اصطلاح گرم کن به دستگاهی اطلاق میگردد که عوامل حیاتی بشر را در محدوده مشخص گرم می نماید. هنگامي كه مكانيزم هاي خود بدن براي ایجاد حرارت ناتوان باشند، لازم است كه يك ابزار مصنوعي براي اين كارمورداستفاده قرار گيرد. دستگاه مورد استفاده براي گرم کردن خون و یا مایعات تزریقی بلاد وارمر ناميده مي شود.
گرم کردن خون و دارو های تزریقی به طور وسیعی در کارهای کلینیکی مورد استفاده قرار می گیرد. عمده ترين كاربرد این دستگاه در جراحي ها است و اصولا زمانی که بیمار مسن یا نوزاد باشد ، می بایست در تزریقها حتما از این دستگاه استفاده شود . از سوی دیگر زمانی که 50% از مایعات بدن نیاز به جابجایی داشته باشد بایستی از این وسیله استفاده گردد و همینطور در صورتی که 25% از مایعات بدن جابجا شودحضور این وسیله کنار تخت بیمار توصیه می گردد .
در سیستم بلاد وارمر ما با کمیت دما سروکار داریم که فلو مایعات گذرنده و دمای محیط و فلوی هوای اطراف دستگاه بر عملکرد آن تاثیر گذارند.
تا كنون انواع مختلفي از دستگاههاي بلاد وارمر براي ایجاد حرارت طراحي و ساخته شده اند. با توجه به تفاوت زياد در طراحي بلاد وارمرها، طبقه بندي آنها به هيچ وجه كار آساني نيست. اما در حالت كلي دو دسته بلاد وارمر داريم: بلاد وارمرهاي لیکوئید(Liquid) و بلاد وارمرهاي سولید(Solid).
در بلاد وارمر های لیکوئید به دلیل استفاده از مایعات ، حرارت با سرعت بیشتر به مایع تزریقی انتقال پیدا می کند منتها به علت مشکلات استفاده ، تقریبا استفاده از آن منسوخ شده است .
بلاد وارمرهاي سولید به علت سهولت در استفاده همچنین ارتقا کیفیت، جایگزین بلاد وارمر های لیکوئید شده است.
در اين تحقيق با استفاده از سيستمهاي الكترونيكي ديجيتال و كنترل مناسب عملكرد آنها بـه وسيلة میکروپروسسور، يك بلاد وارمر جــديــد داخلی طــراحــي شده است. نحـوة طــراحــي و قـابـليـت كنـتــرل میکروپروسسوري ، اين امكان را فراهـم مي كند كه بلاد وارمر بــه صورت کنترل کننده پی آی دی ، دردسترس بـاشد.
عـلي رغــم کلیه تغييـــرات محیطی، سيستــم بلاد وارمر ، حرارتی پـايــدار و ثــابــت را بــه بـيمــار تـحـويــل مــي دهــد. در ايــن حالت مـحــدودة وسيعــي از فلو های تزریقی قــابــل انتخــاب است.

فصل اول
اداره کل تجهیزات پزشکی
تاریخچه
مدیریت کلان و نظارت بر امور وسایل پزشکی، در ایران پس از تشکیل وزارت بهداری و بهزیستی در سال ۱۳۵۵ در دستور کار قرار گرفت و تا زمان تدوین قوانین تشکیل و تشکیلات وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در سالهای ۱۳۶۴ و ۱۳۶۷ به صورت ابتدایی، ادامه یافت. با توجه به پیشرفت حیرت انگیز فناوری وسایل پزشکی در سالهای اخیر و پیچیدگی‌های فراوان مسائل مرتبط با آن، از قبیل طراحی، ساخت و تولید، توزیع، خرید، بررسی و حصول اطمینان از کیفیت و عملکرد آنها، نگاهداشت تجهیزات و استفاده موثر از آن و بسیاری دیگر از این دست مسائل، و البته موضوع مدیریت ارزها و بودجه‌های دولتی اختصاص یافته به حوزه وسایل پزشکی، ضرورت رسیدگی به این امور را به شکل سازمان یافته و مدون، بدیهی ساخت. لذا دفتر تجهیزات پزشکی در سال ۱۳۶۷ برای رسیدگی به امور کیفی لوازم و تجهیزات پزشکی در معاونت درمان و اداره کل بررسی قیمت در سال ۱۳۶۸ برای کنترل و نظارت بر قیمت تجهیزات پزشکی در حوزه وزارتی، تشکیل شد. ارتباط اساسی حوزه‌های مختلف لوازم و تجهیزات پزشکی با یکدیگر بررسی یکی بدون دیگری را غیر ممکن می‌سازد. به عنوان مثال بررسی‌های قیمت بی تردید مرتبط با سطح کیفیت کالای تولید شده می‌باشد. لذا بررسی‌های کیفیت، خود پاره‌ای از بررسی قیمت محسوب می‌گردد. حصول چنین دیدگاه مثبتی پس از چند سال تجربه عملکرد دفتر تجهیزات پزشکی و اداره کل بررسی قیمت منجر به ادغام این دو مرکز و تشکیل اداره کل تجهیزات پزشکی در سال ۱۳۷۲ زیر نظر معاونت درمان گردید. تمرکز اهرم‌های مدیریت و نظارت بر امور تجهیزات پزشکی در اداره کل تجهیزات پزشکی و همچنین بکارگیری نیروهای فنی و مهندسی و تربیت نیروهای متخصص مهندسی پزشکی در مراکز آموزش عالی کشور تاثیر بسزایی در رشد و ساماندهی این امور گذارد. در سال ۱۳۸۴ با تغییر رویکرد وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و حمایت همه جانبه از توسعه امور نظارتی و مدیریتی در حوزه تجهیزات پزشکی، اداره کل تجهیزات پزشکی زیر نظر مرکز مدیریت و هماهنگی امور بازرگانی طرح‌های زیادی در زمینه‌های مرتبط به اجرا در آورد که یکی از مهمترین آنها تدوین ضوابط وسایل پزشکی بود. اداره کل تجهیزات پزشکی با بکارگیری نظرات کارشناسان و خبرگان فن و با آگاهی از ساختار و رویکرد آیین نامه تجهیزات پزشکی بود.

فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه 1
فصل اول (اداره کل تجهیزات پزشکی)
تاریخچه 3
وظایف قانونی 3
اداره نظارت بر تولید و کنترل کیفی 4
طرح ثبت وسایل پزشکی 5
اداره تجهیزات آزمایشگاهی 5
اداره تجهیزات دندانپزشکی 5
اداره مهندسی و نگهداری تجهیزات پزشکی 6
اداره نظارت و ارزیابی 6
معرفی شرکت ایستاتیس آسمان 7
فعالیتهای تجاری و فنی 7
گواهینامه‌های کیفیت و همکاری شرکت مارستان 9
واحد ارتباط با مشتری 10
فصل دوم (اصول کاربرد بلاد وارمر و اجزا تشکيل دهنده آن)
اجزاي تشكيل دهندة بلاد وارمر 12
موارد كاربرد بلاد وارمر 13
طراحي بلاد وارمر نمونه 14
ساختار بلوكي بلادوارمر 15
سنسورها و آلارم دهنده ها 15
طراحی عملی بلاد وارمر 16
سیستم الکترونیک 17
واحد اندازه گیری دما 18
مبدل آنالوگ به دیجیتال 18
واحد کنترول هیتر 18
واحد حفاظت در برابر افزایش حرارت 18
واحد تولید ولتاژ مرجع 19
نمایشگر 19
کیبرد و واحد صوتی 19
نمای برد نمایشگر 20
فصل سوم (استانداردها)
استانداردها 21
تجهیزات پزشکی 21
طبقه بندی ایران 22
طبقه بندی آمریکا 23

فصل چهارم
پیشگیری در امر نگهداری و تعمیر تجهیزات پزشکی 25
اهمیت نگهداری توام با پیشگیری تجهیزات پزشکی 25
مشکلات استفاده از برنامه نگهداری توام با پیشگیری 26
جدول بازرسی 27
فرآیند نگهداری توام با پیشگیری 28
نتیجه گیری 31
منابع 32

فهرست اشکال
عنوان صفحه
گواهینامه‌های کیفیت و همکاری شرکت مارستان 9
ساختار بلوكي بلادوارمر 15
نمای برد نمایشگر 20

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *