پروژه پایان نامه بیمارستان عمومی 160 تختخوابی


hospital

در جوامع ، درمان توسط پزشک عمومی، اولین نقطه ارتباط بین مردم عادی وکارکنان مراکز بهداشت و درمان است. در گذشته ، پزشکان عمومی مردم را هم در خانه ها و هم در مطبها می دیدند وتنها در موارد ضروری آنها به متخصصین مراجعه می کردند تا مراقبتهای لازم از آنها انجام شود . به هر حال، از زمانی که تمایل به تخصص گرایی در میان پزشکان مطرح شده، تحول سریعی به سوی مراکز طبی-تشخیصی که خدمات پزشکی گسترده ای انجام می دادند،به وجود آمده است. مزایای این کار برای بیماران عبارت بود از : کوتاه شدن زمان انتظار، احتمال بیشتر تشخیص بیماری و درمان بدون نیاز به مراجعه به پزشک دیگر . امتیازات آن برای پزشکان نیز عبارت بود از : ساعات کاری منظم، امکان تبادل اطلاعات واستفاده از تجربیات سایر پزشکان حرفه ای .در ساده ترین شکل یک مرکز پزشکی نیز ، کار به صورت گروهی انجام می شود .

سازمانهای پزشکی، خدمات درمانی ومراقبت از بیماران با طیف وسیعی از بیماریهای حاد ومزمن را ارائه می کنند.وسعت ونوع مراقبتهای پزشکی ممکن است متفاوت باشد بنابراین، شناخت دقیق آن لازم وضروری بنظر می رسد وبه همین دلیل است که بیمارستانها از نظر وجود بخشهای تخصصی ،مساحت آن وامکانات درمانی ومراقبتهای بهداشتی ،پیشگیری ،مراقبتهای پس از بیماری، معاینه(تشخیص)ودرمان،از نظر قدرت و امکانات مراقبتی واستانداردهای سطح بستری ورفاهی ،مراقبتهای روانی وفعالیتهای تحقیقاتی وآموزشی ،متفاوت اند.

اگر چه در گذشته ،بیمارستانها به صورت مراکز جراحی-پزشکی طراحی می شد،ولی امروزه تغییرات روز افزون وتوجه به شرایط رفاهی افراد بیشتر به چشم می خورد. در واقع، بیمارستانهای مدرن و جدیددر پی آنند که مانند یک هتل عمل کنند.زیرا ایجاد فضایی مناسب برای بستری ،بسیار مهمتر از طرحهایی بهداشتی غیر قابل انعطاف قبلی است. طول مدت بستری بیمار روز به روز کمتر می شود واتاقهای یک یا دو تخته بیشتر ترجیح داده می شود.(بویژه برای بیماران بخش ویژه) در چند سال اخیر ، تغییرات قابل توجهی در فضاهای عملکردی بیمارستانها ایجاد شده است .در طول سی سال گذشته ، نسبت فضاهای بستری از هفتاد درصد به چهل درصد کاهش یافته و فضاهای درمانی صد درصد افزایش یافته است . این روند را می توان ناشی از افزایش تقاضی برای مراقبتهای پزشکی ، تشخیص ودرمان دانست.

هدف از ایجاد بیمارستان

  • یکی از مهمترین مایحتاج انسان داشتن سلامتی میباشد و در هنگام بیماری از دو جهت نیاز جسمی و روحی دچار نقصان میشود و اینجاست که نقش بیمارستان و پزشک مشخص میشودو در تمامی مجامع حضور انسان  بیمارستان وجود دارد.
  • بیمارستان به مفهوم یک مجتمع خدماتی پزشکی با هدف درمان بیماران و جلوگیری از شیوع بیماریهای واگیر دار و کسب درآمد میباشد.بیمارستان در زمانهای بحرانی (زلزله و سیل و آتش سوزی و بلاهای طبیعی)بسیار مورد استفاده قرار میگیرد و درواقع درصورت کمبود بیمارستان آسیبهای جبران ناپذیری وارد میشود و باید طراحی بیمارستان به گونه ای باشد که درصورت قطع شدن کلیه وسایل برقی و مکانیکی بتواند به کار خود ادامه دهد و طراحی پایدار به این امر مهم پرداخته تا در مواقع اضطرار بتوان به فعالیت ادامه دهد. سازگاری با محیط زیست واستفاده از انرژی های پاک وعدم استفاده از انرژی های فسیلی جزی از استاندارهای جهانی است.

تاریخ و بیمارستان

  • پزشکی به علت قرابت بسیارش با حیات انسانی و به علت تماس مستقیم آن با انسان یکی از پرسابقه‌ترین نهادهای اجتماعی است. بررسی‌ها و مطالعات نشان می‌دهد که ریشه‌های این نهاد در مذاهب، اساطیر، سنن و آداب و رسوم اجتماعات گوناگون وجود دارد.
  • بیمارستان نیز گرچه مانند حرفه پزشکی تاریخچه‌ای بس طولانی دارد ولی از نظر درمان بیماری و ارائه خدماتی چون آموزش پزشکی و تحقیقات علمی قدمت چندانی ندارد. مفهوم کلمه بیمارستان در حال حاضر با گذشته تفاوت دارد. حتی تا شروع قرن بیستم در اغلب نقاط دنیا بیمارستان یک سازمان خیریه بود. مثلاً در کشورهای اروپائی بیمارستان‌ها، مکان‌هایی برای نگهداری و حمایت از فقرا، معلولان، آوارگان، سالخوردگان، ولگردان و … نیز محسوب می‌شد.
  • در فرانسه بیمارستان‌ها را «مهمانخانه خدا » می‌نامیدند و در زبان انگلیسی hospital و بعدها در فرانسه hopitalاز مهمان‌نوازی گرفته شده است.
  • تا قبل از ظهور مسیح در دنیای غرب، محلی که بتوان آن را بیمارستان نامید، وجود نداشت و تا قرن پنجم میلادی مراقبت از بیماران و معلولین، خصوصی انجام می‌شد. پس از آن بیمارستان اساساً یک مؤسسه خیریه بود و تحت کنترل مقامات مذهبی قرار داشت، آثار مذهبی در آن به چشم می‌خورد و در نزدیکی کلیسا قرار می‌گرفت. سالن‌های آن به اماکن مقدس بیشتر شبیه بود و هر غیر مؤمنی نمی‌توانست به آن وارد شود. هزینه‌های بیمارستان توسط افراد خیّـر تأمین می‌شد که از طریق کمک به فقرا برای خود طلب بخشایش و رحمت خداوندی نمایند.
  • شرایط بهداشتی اسفناک بود، بستری شدن چندین بیمار روی یک تخت، وجود اپیدمی‌ها و انجام اعمال جراحی در حضور سایر بیماران رواج داشت. بیمارستان مانند جذامخانه برای بیماران نوعی طرد اجتماعی به حساب می‌آمد و برای پزشکان مبتدی، محلی برای مشاهده و تجربه بود که البته قدرت عمل پزشکان در این مکان‌ها بسیار محدود بود.
  • در قرون وسطی اولین بیمارستان یا پناهگاه ویژه بیماران روانی در دنیا توسط مسلمانان تأسیس گردید که در آن به مراقبت و درمان بیماران روانی با روش‌های خاص خود می‌پرداختند. در اروپا اولین بیمارستان روانی در سال ۱۴۰۹ میلادی در شهر والنسیا در اسپانیا تأسیس شد.
  • در ایران قدیمی‌ترین بیمارستان در محدوده دانشگاه جندی‌شاپور بود که مقارن با سلطنت شاپور اول (۲۳۸ق.م) است. شهر جندی‌شاپور شهرت خود را مدیون دانشگاه پزشکی و بیمارستان آن بود که به دست خسرو اول ساسانی پایه‌ریزی شد. وی استادانی را از یونان به ایران آورد. این بیمارستان پزشکان زیادی داشت که بعد‌ها به یکی از مراکز طب اسلامی تبدیل شد و فعالیت آن تا اواخر قرن سوم ادامه داشت.
  • بر خلاف اروپا، فعالیت‌های این بیمارستان منحصر به نگهداری از بیماران نبود و جنبه درمانی آن اهمیت داشت. پس از برپایی دولت عباسی مسلمانان با تمسک به شیوه رایج در جندی‌شاپور در سرزمین‌های متصرفه مبادرت به تأسیس بیمارستان کردند. با تأسیس بیمارستانی در بغداد، پزشکان به آن شهر کشیده شدند. بیمارستان دیگری که در حدود قرن سوم در ایران تأسیس شد «بیمارستان ری» می‌باشد که توسط محمد زکریای رازی برای درمان بیماران و آموزش پزشکی تأسیس شد.
  • در سرزمین‌های اسلامی در صدر اسلام به هنگام جنگ‌ها، محل خاصی برای نگهداری مجروحین ایجاد شد. پس از آن اولین بیمارستان (دارالمرضی) در دوره ولیدبن‌عبدالملک، ششمین خلیفه اموی (سال۸۶ هجری) در دمشق ایجاد شد که فعالیت آن محدود به نگهداری جذامیان و معلولین بود.
  • در قرن پنجم ناصرخسرو در هنگام دیدار از شهر بیت‌المقدس می‌نویسد و بیت‌المقدس را بیمارستانی نیک است و وقف بسیار دارد و خلق بسیار را دارو و شربت دهند و طبیبان باشند که از وقف، مرسوم ستانند در ایران بیمارستان به سبک بیمارستان‌های کشورهای اروپا، در زمان ناصرالدین شاه قاجار آغاز شد. در سال ۱۲۹۰ قمری، بیمارستانی به نام مریضخانه دولتی به ریاست ناظم‌الاطباء پزشک مخصوص شاه در تهران تأسیس شد. در سال ۱۳۱۹ به نام بیمارستان سینا تغییر نام داد.
  • در سال ۱۲۹۸، اداره بیمارستان مذکور به عهده چند پزشک انگلیسی واگذار شد، که یکی از آنها به نام «نلیگان» بیمارستان را در گزارشی از نظر ساختمانی کهنه، غیرمناسب و بدون جریان هوای کافی، بدون روشنایی کافی و با وضع بهداشتی بسیار بد توصیف می‌نماید. او از عدم وجود وسایل کافی، عدم جداسازی بخش‌های مختلف، عدم وجود رختشویخانه، خرابی حمام، نبود محل نگهداری اجساد و … گلایه می‌کند.
  • همچنین او معتقد است پرستاران این بیمارستان نه تنها آموزشی ندیده‌اند، بلکه در وضعی هم نیستند که بشود این کار را انجام داد و تازه بیمارستان مقروض هم هست.
  • امروزه بیمارستان در نظام حرفه‌ای، مرکز سازمان یافته‌ای است که دیگر فقط محل اقامت نیست بلکه محل مراقبت است و در آن گروه شغلی پزشکی، کار می‌نمایند. بیمارستان‌ها امروزه دارای تنوع زیادی در عرصه خدمات بهداشت و درمان می‌باشند و شامل بیمارستان‌های عمومی، بیمارستان بیماری‌های مزمن، بیمارستان بیماری‌های روانی، بیمارستان بیماری‌های واگیر، بیمارستان‌های زنان و زایمان و … می‌باشند.
  • بیمارستان در نظام نوین خدمات درمانی یک نهاد و مؤسسه علمی و در عین حال انسانی پراهمیت است که در حکم نهادی از قدرت اجتماعی حرفه پزشکی نیز به شمار می‌رود.

فهرست

فصل اول

مبانی نظری طراحی بیمارستانها

 مقدمه

هدف از ایجاد بیمارستان

 تاریخ و بیمارستان

بررسی نمونه موجود

فصل دوم

بخش های بیمارستان

برنامه ریزی وطراحی معماری بخشهای بستری داخلی/جراحی

برنامه ریزی وطراحی معماری بخشهای بستری داخلی/جراحی

  خدمات عمومی در بخش های بستری های داخلی / جراح

اتاق های معاینه و درمان

ارتباط بخش های بستر ی داخلی / جراحی و بیمارستان

روابط فضاهای داخلی بخش های بستری داخلی / جراحی

عملکرد فضا های بخش ها ی بستری داخلی / جراحی

                                                                          فصل سوم

                                                           مشخصات کیفی فضاهای درمانی

شرایط مناسب محیط کار

تسهیلات و فضاهای مورد نیاز پزشکان و پرستاران در بخش های بستری داخلی و جراحی

آموزش پزشکی

کنترل عفونت

ایمنی

را هنمای برنامه ریزی و طراحی معماری بخش های مراقبتهای ویژه

اولیت بندی بیماران برای پذیرش آن ها در بخش های مراقبت ویژه

شرایط مناسب محیط بیمار و کارکنان در بخش های مراقبت ویژه

کنترل عفونت در بخشهای مراقبتهای ویژه

ارتباط بخش های مراقبت ویژه با سایر بخش های بیمارستان

ظرفیت ، روابط و ترکیب بندی فضا های داخلی بخش های مراقبت ویژه

ضمیمه

مفهوم طرح ریزی

فصل چهارم

مشخصات کمی و برنامه ریزی فیزیکی

برنامه فیزیکی

زیرفضاهای طبقات بر حسب کاربری

زیرفضاهای طبقات بر حسب متراژ

انتخاب زیرفضاها درطبقات برحسب درصد در نمونه های خارجی و داخلی

ریز فضاها در بیمارستان 160 تختخوابی

مفاهیم طراحی

دیاگرام

فصل پنجم

بستر طرح و مطالعات بستر طرح

اقلیم

موقعیت جغرافیایی ( وسعت و آب وهوا )رباط

کاربری وضع موجود

بررسی جهات جغرافیایی

تجزیه و تحلیل مناظر و الودگی صوتی

فصل ششم

روند طرح –کاسپت ها

فهرست منابع  و ماخذ

به علاوه ی تمامی پلات طبقات و برش ها ، فرمت تمامی فایلها پی دی اف می باشد.

نمونه عکس پلان طبقه اول پروژه پایان نامه بیمارستان عمومی 160 تختخوابی
نمونه عکس پلان طبقه اول پروژه پایان نامه بیمارستان عمومی 160 تختخوابی

 

این پایان نامه در قالب فایل word  می باشد و در 148 صفحه و حجم 7٫3mb خدمت شما عزیزان ارائه می گردد، به همراه برش و نما و پلان طبقات (پی دی اف ) با حجم 2٫2mb که پس از پرداخت وجه می توانید آن را دانلود کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *