دانلود پاورپوینت تحقیق و بررسی کاروانسرا (درس معماری اسلامی)


فهرست

.1مقدمه

.2کاروانسراها در طول تاریخ

.3معماری کاروانسراها

.4انواع کاروانسرا

.5گالری عکس

بررسی کاروان سراها در بیشتر دوره های تاریخی ایران ( عصرهخامنشیان، عصراشکانیان ، عصر ساسانیان، دوره های اسلامی، اوایل دوره اسلامی : آل بویه ، سامانیان و آل زیار، عصر سلجوقی، آغاز قرن هفتم، عصر ایلخانیان، عصر تیموری، عصر صفویان، عصر زندیه ، افشاریه و قاجاریه،

+ معرفی و بررسی چند نمونه کاروان سرا به هماره عکس، این فایل پاورپوینت در 137 اسلاید خدمت شما عزیزان ارئه میگردد.

Picture1

ساباط

این واژه که به بسیاری از زبان ها راه یافته، در فارسی کهن ریشه دارد. جزء اول آن، سا به معنای آسایش و جزء دومش پسوند بات نمودار ساختمان و بنا و عمارت است که در انتهای واژه های دیگری نظیر رباط، کاربات و خرابات آمده است. روی هم رفته، این واژه به جای آسایشگاه و استراحتگاه امروز به کار می رفته است.
ساباط به کلیه بنا هایی که به منظور آسودن به پا می شده، چه در شهر و چه در بیرون از آن اطلاق می شده، در شهرستانهای جنوبی ایران هنوز هم این واژه در جای درست خود به کار می رود. این بنا ها عمدتا به چند تختگاه، یک آب انبار و گاهی یک یا دو اتاق کوچک که تنها می توان به منظور رفع خستگی و اندکی آسودن ، مورد استفاده قرار داد. ساباط دارای سه تا هفت دهانه سرپوشیده است که دو سوی آن، تختگاه های کوچکی به اندازه یک تخت یا نیمکت قرار دارد و اغلب دهانه میانی آن، درگاه آب انبار است.

رباط

این واژه به ساختمان های کنار راه و به ویژه بیرون از شهر و آبادی اطلاق می شود و از روزگاری بسیار کهن به زبان تازی راه یافته است. رباط علاوه بر حوض و آب انبار، دارای اتاق های متعددی است که گرداگرد حیاطی را فرا گرفته و مسافران می توانند یک یا چند شب در آن بیاسایند.

کاروانسرا

به رباط های بزرگ و جامع کاروانسرا می گویند چه در شهر و چه بیرون از آن واقع شده باشد. کاروانسرا علاوه بر اتاق و ایوان، دارای باره بند، طویله و انبار است و اغلب ورودی آن را بازار کوچکی به نام غلافخانه تشکیل می دهد و بر روی سردر آن چند اتاق پاکیزه قرار گرفته که به کاروانسالار اختصاص دارد. گاهی در دو سوی کاروانسرا، برجهایی قرار می گرفته که در مواقع نا امنی، مورد استفاده مدافعان و راهداران قرار می گرفته است. در زبان عربی واژه خان به جای کاروانسرا مورد استفاده قرار می گیرد.

علل پیدایش کاروانسراها :

در اصل علل بنیاد و پیدایش کاروانسراها را می توان نیاز مبرم کاروان و کاروانیان به حمایت در طول سفر دانست .

معنی لغوی کاروانسرا :

نام کاروانسرا مشتق از کاروان یا کاربان به معنی گروه مسافران (قافله) است که گروهی مسافرت میکردند و سراس به معنی خانه و مکان و هر دو کلمه مشتق از پهلوی ساسانی است .

به طور کلی می توان کاروانسراها را به دو قسمت اصلی تقسیم نمود :

(1کاروانسراهای درون شهری

(2کاروانسراهای برون شهری

این فایل پاورپوینت در 137 اسلاید خدمت شما عزیزان ارئه میگردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *