دانلود فایل ورد تحقیق سبک رازی


 چکیده مقاله : معماری در ایران بیش از ۶۰۰۰ سال تاریخ پیوسته دارد. این معماری نه تنها فراتر از مرز جغرافیایی ایران امروزی نمودی بارز دارد بلکه از نظر تنوع، پهنه وسیعی را دربرمی‌گیرد. عناصر طراحی نیز در معماری ایرانی از قدمتی ۳۰۰۰ ساله برخوردار است. این عناصر از تالار گوردخمه ها گرفته تا سقف چهارتاقی ها و چهارایوانی ها همواره در دوران های مختلف حضور دارند. در واقع معماری ایرانی دارای استمراری بوده که هر چند بارها بر اثر کشمکش های داخلی و هجوم های خارجی دستخوش فترت یا انحراف موقتی شده، با این همه به سبکی دست یافت که با هیچ سبک دیگری اشتباه نمی شود. معماری اصولا یک هنر مقدس است که در حیطه این تقدس وظیفه اش پرکردن شکاف میان دو دنیای خاکی و افلاکی به هر دو صورت طبیعی و نمادی است. معماری این وظیفه را به وسیله بناهایی که سر به آسمان می سائید، ادا می کند. در واقع معماری مقدس، تلاشی پیوسته به سوی بالاست. در ایران هم معماری آثار تاریخی در وهله اول دارای مفهوم و هدف دینی و آئینی است. از طرفی در ایران مثل سایر نقاط دنیا ساخت یک بنا وابسته به عواملی است که عبارتند از: اقلیم، مصالح موجود، فرهنگ منطقه، فرهنگ همسایه، دین و آیین و باور، بانی بنا و …

 کروکی از نمای بیرونی مسجد جامع اردستان ( بنایی به شیوه ی رازی)
کروکی از نمای بیرونی مسجد جامع اردستان ( بنایی به شیوه ی رازی)

حال اگر از زاویه اسلام به معماری ایران بنگریم، جالب خواهد بود. هنر و معماری در جهان اسلام دارای چهار شیوه بنیادی است که به شیوه مصری،شامی،غربی و ایرانی تقسیم بندی می‌شوند. شیوه‌های فرعی دیگری هم وجود دارند که از آنها صرف نظر می کنیم. در این میان شیوه ایرانی از همه ارزشمندتر و گسترده تر بوده و دربرگیرنده ایران، عراق، افغانستان، پاکستان، ازبکستان، تاجیکستان، شیخ نشین های پیرامون خلیج فارس همچون عمان تا هند و اندونزی است.

سبکهای معماری، معماری را از لحاظ استفاده از فرم ها، تکنیک ها، مواد دوره زمانی، منطقه و سایر چیزهای تاثیر گذار دسته بندی میکنند.سبک معماری از مطالعه بر روی روند تکامل تاریخ معماری نشات میگیرند و با آن پدیدار میگردد.در تاریخ معماری برسی معماری گوتیک برای نمونه شامل تمامی ابعاد محتوای فرهنگی به کار رفته در طراحی و ساخت این سازه ها می شود._ از این رو، سبک معماری راهی برای دسته بندی معماری است که با تاکید بر ویژگی مشخصه طرح، منجر به چنین واژگانی چون “سبک” گوتیک شده است.

دسته بندی بر اساس محدوده مکانی؛ به عنوان مثال معماری جهان اسلام، معماری هندی، معماری ایرانی و…

دسته بندی بر اساس محدوده زمانی:معماری ابتدای مسیحیت، معماری پیش از اسلام ایران، معماری کلاسیکو…

دسته بندی بر اساس مکتبی فکری یا اعتقادی:معماری جهان اسلام، معماری مدرن، معماری پست مدرن و…

ترکیبی از گونه‌های بالا که به چند ویژگی اشاره می‌کنند:معماری جهان اسلام، معماری پیش از اسلام ایرانو…

هنر و معماری در جهان پهناور اسلام دارای چهار دبستان با شیوه بنیادی است :

-1 شیوه مصری

-2 شیوه شامی

-3 شیوه مغربی

-4 شیوه ایرانی

معماری ایرانی:

معماری ایرانی پیش از اسلام:

  • شیوه پارسی
  • شیوه پارتی
  • شیوه خراسانی
  • شیوه رازی
  • شیوه آذری
  • شیوه اصفهانی
  • شیوه فرعان
  • دوران تحول

ویژگی های کلی سبک رازی :
1
) معماری

 1 ) تنوع در کاربری
2 ) پلان تبدیل به 4 ایوانی شد
3 ) درونگرایی
4 ) اتصال نما به بنا
5 ) مقیاس فر انسانی
6 ) تناسبات زیبا

2) نیارش ( سازه و مصالح )

1) استفاده از انواع پوشش سقف ( چادری , کلنبر , چهر بخشی و … )
2) استفاده از انواع طاق جناغی
3) استفاده از انواع گنبد ( ناری , ترکین , شبدری و … )
4) استفاده از مصالح مر غوب
5) دقت بالا در ساخت و ساز
6) استفاده از مصالح بوم آورد

3) تزئینات ( آرایه )

1) استفاده از انواع آجرکاری
2) استفاده از آجر پیش بر
3) استفاده از انواع گچ کاری
4)استفاده از گچ تراش
5) استفاده از آجر و کاشی
6) استفاده بجا و مختصر از انواع تزئینات

بناهای سبک رازی:
مقبره‌ی امیر اسماعیل سامانی در بخارا
گنبد سرخ مراغه
گنبد کبود مراغه

برج استوانه ای مراغه
برج رسگت در سواد کوه مازندران
برج لاجیم در مازندران
برج اردکان در گرگان
برج مهماندوست در دامغان
برج طغرل در شهر ری
برج علاءالدین تکش در ورامین
برج مقبره‌های خرقان در همدان
گنبد قابوس در گرگان
مسجد برسیان در اصفهان
مسجد جامع اردستان
مسجد جامع کبیر قزوین
رباط شرف (کاروانسرای شرف) در سرخس
مسجد جامع گلپایگان
مسجد جامع اصفهان (عتیق اصفهان)
گنبد علویان درهمدان
پل شهرستان در اصفهان
حرم حضرت عبدالعظیم و مقبره‌ی امیر ارسلان جاذب در مشهد

می‌توان دستاورهای معماری این دوره رابه صورت زیر دانست:

  • پدید آمدن ساختمان با کارکردهای متفاوت همچون مدارس، آرمگاهها و…
  • استفاده از طرح چها ایوانی در بناها
  • استفاده از تاقهای چهار بخش، کاربندی، تاق کلنبو و تاق چهار ترک
  • ساخت گنبد به روشهای مختلف همچون گنبد رک و گسسته ناری و ابداع گنبد دوپوسته و گنبد ترکین با تویزه
  • استفاده دوباره از مصالح مرغوب در بناها
  • به کاربردن آجر پیشبر به دو صورت لعاب دار و بی لعاب
  • ابداع شیوه معقلی که گره سازی با آجر و کاشی است
  • به کار بردن نگاره‌های آجری با خطوط شکسته و مستقیم
  • به کار بردن انواع گچ بری‌ها در بناها

این فایل شامل معرفی سبک رازی، بررسی موردی آثار، توضیح ویژگی های این سبک، و برسی موردی تعدای از آثار به جای مانده از این دوره به همراه پلان و برش و … می باشد. این فایل به صورت word  قابل ویرایش در 26 صفحه و حجم 7،3 مگابایت به همراه عکسهای بناهای این سبک می باشد.


سعیدسان تابع قوانین جاری کشور جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق مولفین و ناشرین است، چنانچه نسبت به محتوای این صفحه صاحب حق نشر هستید و درخواست حذف آن را دارد، خواهشمند است از طریق این لینک به ما اطلاع دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *