مبانی نظری معماری / موضوع تحقیق : کانسپت – استعاره
معنی و مفهوم کانسپت از نظر لغوی
با تعریف ساده می توان گفت کانسپتها ایدههایی هستند که عناصر گوناگونی را در یک جا گرد هم میآورند.
این عناصر گوناگون، در متن این نوشتار؛ تفکرات، تصورات و مشاهدات هستند.
در معماری کانسپت، مسیری است که طی آن نیازهای فیزیکی، شرایط محیطی و باورها به هم میپیوندند و به این ترتیب کانسپتها بخش مهمی از روند طراحی معماری را شکل میدهند.
واژه های هم مترادف با کانسپت
شش واژهای که در پی میآید مترادفهایی برای جست جوی کانسپت هستند که توسط بسیاری از معماران بیان میشود:
1- اندیشههای معمارانه 2- نگارهها 3- ایدههای فراسازمانده 4- سارتی 5- ایکمن 6- مترجمان بیواسطه ؛ و یا از این قبیل.
اندیشه های معمارانه
اندیشههای معمارانه معطوف به یک ویژگی (فن معمارانه) خاص هستند مانند نور آفتاب، فضا، ترتیب فضاها، همبستگی فرم ساده و یا نحوه قرارگیری در منظری بخصوص که هر کدام میتوانند بر روند طراحی بنا تاثیرگذار باشند. به این صورت که این ویژگی آرکیتکتونیکی (فن معمارانه) پایه اخذ تصمیمات در طراحی خواهد بود.
نگاره
یک نگاره، یک الگو یا ایده همین است که در طول طراحی پروژه تکرار میشود. در سطح پایین میتواند یک نقش هندسی به خصوص باشد که در سرتاسر یک طرح مشاهده شود. همچنین این نگاره میتواند سطوح بالاتری هم داشته باشد.
در کتابی به نام نگاره نور که درباره گالری هنری کیمبل است، لویی کان تغییرات آفتاب را در فصول مختلف و همچنین در طول یک روز واحد را عاملی بسیار با اهمیت در راستای تکمیل یک اثر شایسته میداند.
در طراحی این گالری کان تلاش کرده تا این کیفیت متغیر آفتاب را به درون بنا بکشاند. وی تصمیم میگیرد اشیای گالری را با نور طبیعی به نمایش بگذارد، بنابراین از دو طریق نور را به داخل هدایت میکند، یکی نور نقرهای رنگ آسمان که از شبکههای آلومینیومی گذشته و انعکاس آن از صفحات منحنی شکل به فضا میرسد و دیگر نوری سبزرنگ که از انعکاس نور خورشید روی درختان و گیاهان باغچه بر روی صفحات منحنی، به داخل گالری میرسد.
ایده های فرا سازمانده
ایدههای فراسازمانده مربوط به ترکیببندی هندسی و سلسله مراتب کلی بخشهای مختلف پروژه میباشد. طراحی شهری و طراحی محیطهای دانشگاهی مثالهای شفاف و واضحی هستند که در آنها ابتدا یک الگو کلی نظم دهنده ایجاد شده و به تدریج تکمیل میشود.
یک ایده فراسازمانده به قسمتهای مختلف تا جایی که تابع نظام کلی باشند، اجازه تنوع و تغییر خواهد داد. طرح تامس جفرسون برای دانشگاه ویرجینیا یک نمونه خوب برای این مطلب است.
هدف ایده فراسازمانده در اینجا این بوده که با ایجاد سازهای کافی امکانی به وجود آید که در آن هر یک از بخشها ضمن آنکه خصوصیات شخصی دارند همانطور هم تابع کل باشند. در طرح جفرسون این مساله کاملا به اجرا در آمده به صورتی که اگر چه یک نظام کلی مشهود است اما هر یک از بناها هویت مخصوص خود را دارا هستند.
در پروژههای بزرگ گاهی طراحی مسیرهای عبور (سیرکولاسیون) در جای ایده فراسازمانده قرار میگیرند. برای مثال در پروژه موزه هوا و فضای واشنگتن – اثر هلموت، اوباتا کاسابوم- ایجاد و توسعه فضاها در اطراف مسیرهای عبور انتخاب هوشمندانه طراحان بوده و چرا که این کار آنها باعث شده تعداد بازدیدکنندگان از حداکثر پیشبینی شده هم فراتر رود.
این پاورپوینت در 34 صفحه تقدیمتون میشه