عجایب باستان در تصاویر سه بعدی


با سایت ted.com آشنا که هستید، سایتی هست که در اون افراد می آن و ایده هاشون و کارهایی رو که کردن در مدت زمان خاصی برای حضار تعریف میکنن…اینها رو قبلا گفته بودم، اما بهانه ی نوشتن این پست سخنرانی بن کاسیرا بود که ویدئوش رو دیدم و از اون خوشم اومد و در ادامه صحبتهای ایشون رو قرار میدم!متنی که در پایین خواهید خواند ترجمه ی صحبتهای بن کاسیرا در این فایل ویدئویی می باشد!

یادواره های باستانی سرچشمه دانش ما به تمدن های حیرت آور گذشته هستند.–اما آنها در خطر آلودگی هوا، جنگ و نادیده گرفته شدن قرار دارند.بن کاسیرا، مخترع سیستم اسکن سه بعدی تصویربرداری زمینی، از اختراع خود برای اسکن و حفظ میراث های جهانی با جزییات تاریخی شان بهره می برد.

صحبتم رو می خوام با یه داستان شروع کنم. داستان پسربچه ای که پدرش عاشق تاریخ بود و در کودکی دست پسرش رو می گرفت و اونو به خرابه های متروپولیس باستان در حوالی شهرشون می برد. اونها همیشه برای دیدن این گاوهای بالدار عظیم که سابقا نگاهبانان دروازه متروپلیس بودند توقف می کردن و اون پسر بچه همیشه از دیدن اون گاوهای بالدار به وحشت می افتاد اما در عین حال براش هیجان آور هم بودند. و پدر همیشه با استفاده از اون گاوها به پسر داستانهایی درباره آن تمدن و آثار عظیم می گفت.

سریع بریم جلو به خلیج سان فرانسیسکو ، ده ها سال بعد جایی که یه شرکت فناوری رو راه انداختم و از اونجا بود که اولین سیستم اسکن سه بعدی به دنیا ارایه شد. بذارید نشونتون بدم این سیستم چه جوری کار میکنه. صدای گوینده: اسکنی با بردی وسیع با ارسال پالسهایی که در واقع اشعه های نورانی عدسی هستند. سیستم زمان پرواز اشعه ها را در فضا اندازه گرفته و زمانی که طول می کشد تا نور به سطح برخورد کرده و باز گردد را ذخیره می کند. اسکنر با کمک دو آینه زوایای افقی و عمودی اشعه را محاسبه کرده و میزان دقیق x,y و z را ارایه می دهد. سپس نقطه بدست آمده در یک برنامه تصویر سازسه بعدی ذخیره می شود. تمام مراحل تنها در چند ثانیه اتفاق می افتند. بن کاسیرا: شما اینجا می تونید ببینید که این سیستم ها چقدر سریع عمل می کنند. آنها میلیون ها نقطه رو در یک زمان با دقت و کیفیت خیلی بالا جمع آوری می کنند. در یک کار تحقیقی با ابزار های تحقیقی قدیمی نهایتا مقدار نقاطی رو که میشه ذخیره کرد ممکنه پانصد نقطه در کل روز باشه. این ابزارها قادرن در یک ثانیه نزدیک به دهها هزار نقطه رو جمع کنند. بنابراین، همونطور که میبیند این یک جهش بزرگ در زمینه تحقیقات و ساخت و ساز و همچنین صنعت عکس برداری بوده.

تقریبا ده سال پیش، من و همسرم موسسه ای رو راه انداختیم و درست همون موقع مجسمه شگفت آور بودا به درازای یکصدو هشتاد فوت در افعانستان، به دست طالبلن منفجر شد. در یک لحظه از بین رفتند. و متاسفانه هیچ جزییاتی از وجود این مجسمه بودا باقی نمانده. این واقعا ویرانم کرد، هیچ کاری نمی تونستم بکنم جز اینکه به فکر سرنوشت دوستان قدیمی ام ، گاوهای بالدار، بیافتم و سرنوشت خیلی دیگه از مکان های باستانی در سرتاسر دنیا. من و همسرم اونقدر تحت تاثیر این موضوع بودیم که تصمیم گرفتیم فعالیت موسسه رو گسترش بدیم و نمایی دیجیتال از این اماکن تاریخی دنیا رو ثبت و ظبط کنیم. ما این پروژه را “سای آرک” (CyArk) نامیدیم. به معنی ” بایگانی سایبری”.

تا حالا ، با کمک همکارانم در سرتاسر دنیا نزدیک به پنجاه پروژه را به پایان رساندیم. بذارید چند تا از اونها رو بهتون نشون بدم. چیچن ایتزا راپا نوی و چیزی رو که اینجا شاهدش هستید ابر نقطه ای است– بابل روسلین چاپل پومپی اینم پروژه آخرمون کوه راشمور، که یکی از پر دردسر ترین پروژه هامون از آب در اومد. همونطور که می بینید مجبور شدیم گیره های مخصوصی رو برای بالا نگه داشتن افراد و تجهیزات درست کنیم. نتایج کارمون در این زمینه می تونه برای تولید برنامه ها و همچنین ابزارهایی برای استفاده باستان شناسان و حافظان آثار هنری به کار بره. ما همچنین برنامه هایی در سطح وسیع برای نشان دادن به مردم درست کردیم. که رایگان روی سایت سای آرک موجودند. اینها می تونند در زمینه های آموزشی گردشگری فرهنگی و غیره به کار برند.

چیزی رو که شما اینجا شاهدش هستید یک تصویربردار 3D ( سه بعُدی) است که این اجازه رو به محقق میده تا با برش بخشهایی از ابرهای نقطه ای در زمان واقعی و جداسازی ابعاد، تصاویر را کنترل کرده و نمایش دهد. این ابرهای نقطه ای تیکال است. در اینجا شما یک تصویر بردار قدیمی 2D( دو بعُدی) طراحی مهندسی معماری رو می بینید که برای حفظ آثار به کار رفته و البته ما داستانهایی رو با پرواز بر دل آثار می گیم و اینجا نمایی از پرواز بر دل ابر نقطه ای تیکال رو می بینید. و اینجا می بینید که تصویر با نمایی چین خوردگیها در سطح با عکس هایی که از مکان گرفته ایم نمایش داده می شود. بنابراین این یک ویدیو نیست. این یک تصویر سه بعدی واقعی با دقت دو تا سه میلیمتر است. و مطمئنا این اطلاعات می تونن برای بوجود آوردن مدل های سه بعدی با دقت و جزییات بسیار بالا به کار روند. در اینجا شما طرحی رو می بینید که از ابر نقطه ای محل قلعه استرلینگ بیرون کشیده شده. این برای تحقیقات، تصویر سازی و همچینین آموزش به کار رفته است.

و در آخر ما برنامه های کاربردی موبایل درست کردیم که شامل ابزراهای مجازی گویا هستند. هر چه بیشتر درگیر اماکن باستانی شدم بیشتر برام مسلم شد که ما در حال از دست دادن این اماکن و داستان هایشان با چنان سرعتی هستیم که حتی توان حفظ فیزیکی آنها رو هم نداریم. قطعا زمین لرزه و دیگر پدیده های طبیعی– سیل، گردبادها و غیره– اثرات مخرب خودشون رو دارند. اما چیزی که برام اهمیت داشت خرابی هایی بود که به دست افراد بوجود آمده بودند اون هم نه تنها یک خرابی کوچک چشمگیر که در واقع ویرانی که به سرعت در حال گسترش است. این ویرانی ها شامل آتش سوزی گسترش شهر سازی باران های اسیدی و عملیات های تروریستی و جنگ ها است. بیشتر و بیشتر برام مسلم شد که ما داریم در یک نبرد باخته مبارزه می کنیم. ما داریم گنجینه های باستانی و داستان هایشان رو از دست می دیم و قطعا در حال از دست دادن تکه ای –آنهم تکه ای ارزشمند– از مجموعه یادگاری هامان هستیم. تصور کنید که ما به عنوان نسل بشر ندونیم که از کجا آمدیم.

خوشبختانه در دو سه دهه گذشته فناوری دیجیتال در حال پیشرفت بوده به گونه ای که به ما کمک کرده تا ابزارهایی درست کنیم تا با آنها در جنگ های دیجیتالی مون بتونیم ذخیره های دیجیتالی داشته باشم. برای مثال سیستم های اسکن لیزر سه بعدی ، کامپیوترهای قدرتمند شخصی، تصاویر سه بعدی دوربین تصویر برداری با کیفیت HD اینترنت هم که دیگه نیاز به گفتن نداره. به خاطر این سریع شدن روند ویرانی برای ما مسلم شد که ما باید خودمان و همکارانمان را به چالشی برای سرعت بخشیدن به کارهامان واداریم . به همین خاطر ما پروژه ای رو با نام “500 چالش سای آرک” راه انداختیم که در واقع حفظ 500 مکان باستانی دنیا در حافظه های دیجیتالی است فقط در 5 سال.

ما فناوری لازم برای اندازه گیری رو داریم و شبکه همکارانمان در سراسر دنیا رشد زیادی داشته و می تونه با سرعت زیادی بیشتر رشد کنه ، بنابراین خیالمون راحته که این کار شدنی است. اما برای من 500 مکان فقط 500 مکان اولیه است. برای حفظ استمرار کارمون در آینده ما از مراکز فناوری که از آنجا ها با دانشکده ها و دانشگاه های محلی برای دادن فناوری به آنها همکاری می کنیم ، از این روی آنها می تونن به ما با ذخیره دیجیتالی اماکن باستانی شون به ما کمک کنن در عین حال این کار فناوری به اونها میده منفعت زیادی رو در آینده برایشان خواهد داشت.

بذارید تا سخنم رو با داستان کوتاه دیگه ای تموم کنم. دوسال پیش با کمک یکی از همکارامون رفتیم برای حفظ دیجیتالی یکی از اماکن مهم تاریخی مکان باستانی یونسکو در اوگاندا، گورستان سلطنتی کاسوبی. کار در محوطه با موفقیت انجام شد و اطلاعات ذخیره شدند و در سایت سای آرک در دسترس مردم قرار گرفتند. مارس گذشته ما خبر خیلی دردناکی دریافت کردیم. گورستان سلطنتی در یک حمله شرورانه به آتش کشیده شده بود. چند روز بعد با ما تماسی گرفتند: ” آیا اطلاعات هنوز موجودند و میشه از اونها برای بازسازی استفاده کرد؟” و جواب ما قطعا مثبت بود.

با بیان آخرین دیدگاهم با شما خداحافظی می کنم. ” میراث ما چیزی فراتر از مجموعه خاطرات ماست میراث ما، مجموعه گنجینه ماست. ما باید آنها را حفظ کرده و برای فرزندان و نوه ها و نسل هایی که هرگز آنها را ملاقات نخواهیم کرد به ارث گذاریم.

من هنوز اینجام چون می خواهیم به شما نمایی از قدرت این فناوری رو نشان بدیم برای همین وقتی صحبت می کردم شما ها اسکن شدید. دو تا از همکارام که پشت پرده ها هستند کمکم می کنن تا نتیجه این کار رو بر روی صفحه ببینید.

اینها همه سه بعدی هستند و شما می تونید در دل ابرهای نقطه ای پرواز کنید. می تونید اونو از بالا از روی سقف ببینید. از زاویه های مختلف می تونید ببینید اما می خوام از داگ بخوام تا روی یکی از حضار زوم کنه. تا ببینید که تا چه حد ما قادریم وارد جزییات تصویر بشیم. بنابراین شما در عرض چهار دقیقه به شکل دیجیتالی حفظ شدید.

منبع(+)


سعیدسان تابع قوانین جاری کشور جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق مولفین و ناشرین است، چنانچه نسبت به محتوای این صفحه صاحب حق نشر هستید و درخواست حذف آن را دارد، خواهشمند است از طریق این لینک به ما اطلاع دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *