پروژه ضد دود اثری از وینسنت کالبوت


در نوشتار قبلی”وینسنت کالبوت و تجربه هایی از معماری بیونیک” تا حدودی به کارهای وینسنت کالبوت اشاره ای شد، اما در این نوشته میخواهم کمی راجب پروژه ضد دود صحبت کنم./ادامه ی کار کلاسیم…

ساختمان ضد دود کالبوت یک مرکز نو آورى که شامل گالرى هاى عمومى، اتاق جلسات و فضاهاى همایش خواهد شد ، به تمیز کردن هواى پایتخت کمک خواهد کرد و براى پیدایش ساختمان هاى مشابه در شهرهاى دیگر نقش پیشگام را بازى خواهد کرد.

پروژه ی ضد دود مرکزی بر اساس ایده ی توسعه ی زیست پایدار  بر روی ریل های متروکه راه آهن پاریس . این ساختمان زیست سازگار با محیط زیست در تعامل است و از اتمسفر اطراف آلودگی را جذب می کند.و شامل دوبخش برج بادی و گنبد خورشیدی به نام”قطره ی خورشیدی” می شود. قطره خورشیدى نام ساختمانى است که  اشعه های یو وی خورشید با پوشش آن واکنش مى دهد و آلودگى هوا  و دود را طى فرایندى به نام فوتو-کاتالیزم مى شکند. برج بادی به طور عمودی در محل نصب شده است. بخش خورشیدی یک سالن نمایش بزرگ است. در ساخت این بنا از 250 متر مربع صفحه خورشیدی پوشیده شده از دی اکسید تیتانیوم استفاده می شود تا انرژی الکتریکی مورد نیاز آن در داخل ساختمان تولید شود. همچنین استفاده از پوشش دی اکسید تیتانیوم در این بنا و ترکیب آن با نور ماوراء خورشید موجب از بین رفتن ذرات آلاینده در هوا می شود.بر اساس گزارش “این هبیتیت” این همان تکنیکی است که دانشمندان برای از بین بردن ذرات چربی و غذا در لباسهای خودکار تمیز شو استفاده کرده اند. این ساختمان به گونه ای طراحی شده است که از آب باران برای آبیاری خودکار فضای سبز آن استفاده شود.

ساختمان به طوری طراحی شده است که در مصرف انرژی خود به طور مستقل عمل میکند. این ساختمان انرژی مازاد نیز تولید میکند.یعنی میزان انرژی تولیدی اش بیش از مصرف آن هست.بخش خورشیدی مستقیما به گنبد بزرگ سلولهای فتولتائیک وصل میشود و برج بادی با لایه ای از توربین های محوری پوشانده میشود. ترکیب این دو 100% انرژی الکتریکی مورد نیاز برای عملکرد راحت این مرکز را فراهم می سازد. بخش خورشیدی با یک سقف زیست سازگار که میتواند آب باران را تصفیه  سازد و آب تمیز و خالص درون ساختمان را تامین نماید، پوشانده می شود.کل این مجموعه  موزه ای را تشکیل می دهد که با انرژی زیست پایدار کار میکند و هوای آلوده به دی اکسید کربین را پاک میکند.

عکسها از چپ به راست، طرحهاى قطره خورشیدى: 1. در دو طرف پل قطار بر روى کانال آبى دلورک قرار گرفته است. 2. ورودى به پل عابر متصل است. 3. طبقه دوم راهى به برج دارد و شامل یک اتاق نمایشگاه مىباشد که به دور باغ مرکزى قرار گرفته است. 4. سقف خورشیدى تنظیم کننده گرما، سبزه کارى شده است.

 

کف های شیشه ای در پایین قطره که حس راه رفتن بر روی آب را تداعی میکند.

غذا خوری در قطره ی خورشیدی

برخى معماران، تنها به ایجاد ساختما نهاى کاملاً پایدار قانع هستند، اما رویاى معمار فرانسوى، وینسنت کالبوت این است (Vincent Callebaut) که شهرهاى کاملاً پایدار به وجود آوریم.

منابع:

ماه نامه ی معماری و شهرسازی همشهری – شماره ی ۱۲ بهمن ماه نود

Supreme Master Television

مجله ی منظر/شماره ی دوم/ آذر 88

شبکه اطلاع رسانی ساختمان ایران

inhabitat.com

vincent.callebaut.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *