سنجش رويکردهاي غالب آموزش زبان؛ مطالعه برنامههاي درسي آموزش زبان در دوره ابتداي


سنجش رويکردهاي غالب آموزش زبان؛ مطالعه برنامههاي درسي آموزش زبان در دوره ابتداي

هدف از پژوهش حاضر، بررسي برنامه های درسي آموزش زبان فارسيي )محتوا، روش و سازوکارهای يادگيری در دوره ابتدايي

و دوم   است از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه’گر دآوری داده ها و  توصیفی  پيمايشي است. جامعه آماری شا مل معلمان پايه اول و  دوم ابتدايي است که در مدارس ابتيد ايي شهرسيتان  سنندج در سال  تحصیلی ۹۵-۹۴ فعاليت داشتند که با استفا ده  از روش نمونيه گيری به شیوه  تصادفی  خوشه چینی انتخاب شدند .از مهمترین و اساسی ترین برنامه هاي درسی، برنامه  درسی زبا اموزی  است. برنامه درسی زبا ن اموزی دربرگیرنده  تجربه ارتبا طی، مطالعه ارتبا طی و برقراري ارتباط با دیگران و خود است . بر این اساس اپن پنج  عنتدوین وگزارش صر برنامه زبانی شامل عنصرهای زبانی خوانددن و شدنیدن عناصر زبانی دریافتی(، صحبت کردن و نوشتن عناصر زبانی تولیدي( و تفکر ، عناصرمشترک در تمام فعالیتهای فکری زبان است . هر یک از بخش هاي زبان، گوش دادن، خوانددن و نوشدتن در بخش های دیگر تاثیر گذارو با ان ها در تداخل است و هیچ یک رانمی توان  به خوبی و جدا از بخشهاي دیگر  اموزش داد. ریچارد در پژوهشی به اراپه  سه نوع  طراحی برنامه درسی درضمن تدریس زبان پرداخته  است . رویکرد طراحی جلوه نگر در ان قبل از پرداختن به روش شناسی اموزش زبان به مقوله طراحی محتوا و وسیلابس ها پرداخته میشود. رویکردطراحی میانه نگر که دران بر روش شناسی یا به عبارت دیگر بر چگونگی دیگر اجرای برنامه های اموزش زبان اموزش زبان تاکید میشود و نهایتا رویکرد طراحی محتوا وارونه بر پیامدهای اموزش زبان تاکید دارد رویکرد این پزوهش کمی است استراتزی این پزوهش توصیفی از نوع  تيفیدق يرددرویيرد این پژوه کمدی اسد و استراتژي پروژه »توصیفی« از نوع »پیمایشی است. پس ای تحقیقات در زمره تحقیقات کار بردی است . مراحل کلی ازمایش به شرح زیر است :: -1 جمع اوری منابع علمی و پزوهشی منابع

۲-مطالعه پرامون جامعه تحقیق ۳-تدوین طرح تحقیق و انجام اصلاحات ۴-ارزیابی روای و پایایی پرسش نامه ها ۵-اجرای پرسشنامه ها۶-جمع اوری دادها استخراج وتجزیه و تحلیل ان ها ۷-تدوین وگزارش نتایج به دس امدها.

نتیجه گیری : بر اسا س نتدایج به دست امده از تحلیل داده دادها تفاوت معنی داری در مقایسه  میانگین عامل  سا  زوکارهاي یادگیری در دوره ابتدایی در سطوح اکتسابی، ذاتی و تعاملی وجود دارد. نتتایج مذکور نشان می دهد  که معلمان در عامل در سطوح یادگیری بیشدتر بر  رویکردهای  اکتسابی و تعاملی هستند. نتایج پژوهش  در بخش  محتدوایی برنامه درسی  اموزش  زبان نشان داد که تفداوت معنا داري در مقایسه میانگین عامل  محتوا در دوره ابتدیی در سطوح  اکتسابی، ذاتی و تعاملی وجود دارد. بنابراین می توان ادعا کرد که معلمان عامل  محتوا بدر همه  رویکردهاي اکتسابی، ذاتی و تعاميی تمایل دارند با این توضیح که نتایج مقایسه نشان میدهد که دیدگاه  معيلمان  ابتدایی براي عامل  محتوا در رویکرد ذاتی داراي تفاوت معنادار بیشتري نسدت به رویکردهاي دیگر است  سپس در بین رویکردهاي دیگر، رویکرد تعاملی در مقایسه با  رویکرد  اکتسدابی داراي تفداوت معنا داری  بیشدتري است. بنابراین دید گاه معلمان احتمالا در محتواي موضوعی به ترتیب  به رویکردهاي ذاتی، تعداملی و اکتسابی نزدیک است دیگر از پروژه بده برسی رویکردهاي حکام بر اجرا و اموزش برنامه هاي درسی اموزش زبان پرداخته است. بر این اسا س، نتایج نشان میدهدد کده در رویيرد ذاتی تفاوت معنیداري در مقایسه میانگین عام روشهاي دمدوزش در دوره ابتددایی در سدطوز اکتسابی، ذاتی و تعاميی وجود دارد. بنابراین می توان ادعا  کرد که معليما ن ابتددایی در عامل  روش هداي اموزش زبان بیشتر بر روکرد ذاتی تأکید دارند. نتایج مقایسه میانگین نشان میدهدد کده دیدگاه ملمدان ابتدایی براي عام روشهاي اموزش در روکرد ر مقایسه بدا رویکردهای اکتتسابی و تعاملی اداراي تفاوت معنادار بوده و دیدگاهشان احتمالا به رویکرد ذاتی نزدیکتر است .

 

.

ابزار سنجش :پرسشنامه و ازمون کروی بارتلت .

نویسندگان : آذر مرادیان، جمال سلیمی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *