شغل های دریایی


شغل های دریایی

1.ناوبری و فرماندهی کشتی (مهندسی عرشه)

  1. 2. تفنگدار دریایی
  2. مهندس الکترونیک و مخاربات دریایی
  3. مهندسی دریایی
  4. مدیریت و کمیسر دریایی

اکنون به توضیحاتی در مورد این رشته ها می پردازیم.

ناوبری و فرماندهی کشتی (مهندسی عرشه):

فارغ التحصیلان این رشته پس از فراغت از تحصیل می توانند هدایت کشتی ها و یگان های شناور نظامی یا بازرگانی را برعهده بگیرند.

این افراد در زمینه های زیر دارای توانایی و تخصص می شوند:

ناوبری، عملیات دریایی، توپخانه و موشک، ملوانی، آب نگاری (شناخت لایه های مختلف آب)، غواصی، یگان های شناور سطحی و زیرسطحی، ضد زیردریایی، مبانی علوم پروازی و تخلیه و بارگیری.

این رشته دارای دو شاخه می باشد:  1) تجاری و   2) نظامی.

در شاخه نظامی به صورت تخصصی تر دروس توپخانه، موشک و سلاح ها و تجهیزات زیرسطحی، مورد مطالعه قرار می گیرد. در شاخه تجاری (بازرگانی)، مسائل مربوط به تخلیه و بارگیری، به صورت تخصصی تر مورد توجه قرار می گیرد.

در این دانشگاه، آنچه بیشتر اهمیت دارد شاخه نظامی است؛ زیرا تا هنگامی که شرکت های مختلف دولتی مثل شرکت ملی نفت ایران، سازمان بنادر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت شیلات ایران اعلام نیاز نکنند، دانشجو در شاخه تجاری (بازرگانی) پذیرفته نمی شود؛ زیرا دانشجویان این بخش اکثراً بورسیه ارگان ها و سازمان های یاد شده هستند.

تفنگدار دریایی:

دانشجویان این رشته برای خدمت در تیپ های تفنگداری آموزش می بینند و دروس تخصصی آنها شامل عملیات آبی ـ خاکی (هجوم از دریا به ساحل دشمن و تسخیر دانش آموختگان این رشته، عملیات تخصصی خود را آغاز می کنند و سپس نوبت به سایر نیروهای نظامی می رسد.

علاقمندی به این رشته و توانایی غواصی، سبب موفقیت در این رشته خواهد شد.

مهندس الکترونیک و مخابرات دریایی:

دانش آموختگان این رشته توانایی رهبری و هدایت صحیح و تعمیرات و نگهداری کلیه دستگاه های الکترونیکی موجود در ناو را دارد. اهمیت این رشته زمانی مشخص می شود که بدانیم دستگاه های هدایت آتش در ناوها کاملاً الکترونیکی می باشد.

مهندسی دریایی:

فارغ التحصیلات این رشته، مسئولیت شناور و متحرک نگهداشت ناوها را برعهده دارند. در صورت بروز هرگونه آسیب در بدنه کشتی ها و ناوها، این متخصصان به سرعت وارد عمل شده و ازنفوذ آب به داخل ناو یا هر وسیله شناور دیگر جلوگیری می کنند. در ضمن مسئولیت نیروی محرکه یک ناو برعهده این مهندسین می باشد.

مدیریت و کمیسر دریایی:

تهیه لوازم یدکی کشتی ها (برای قطعات و لوازم الکترونیکی و مکانیکی) موجود در کشتی ها، تهیه سوخت کشتی، تهیه مواد غذایی برای کارکنان نیروی دریایی، تقسیم و جابجایی نیروهای دریایی و استخدام نیروی انسانی جدید، برعهده دانش آموختگان این رشته می باشد. افسران کمیسر دریایی که تجربه کاری و شناخت عمیقی نسبت به قسمت های مختلف نیروی دریایی کسب می کنند، موفقیت بیشتری خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.