بازی های بومی محلی استان چهارمحال و بختیاری


بازی های بومی محلی استان چهارمحال و بختیاری

 

1.شال بازی:

اهداف بازی:

1.تقویت قوای ذهنی و یادگیری

تعداد بازی کنان:

سه نفر به بالا

نحوه بازی بدین گونه است که یکی از بازیکنان  شال دور کمر خود (لباس محلی بختیاری)رادور چشمان خود می بندد ودستان خود را در حالتی که کف دستان رو به پایین است جلو خود می گیرد و بازیکنان مقابل با ضربه کف دست به پشت دست او میزنند و بازیکنی که چشم خود را بسته است باید تشخیص بدهد چه کسی ضربه را زده. از آنجایی که این بازی در بین چوپانان رواج دارد،داو با گفتن مشخصاتی از گوسفندان زننده ضربه به تشخیص بازیکن کمک میکند.

2.کرمه کشی:

اهداف بازی :

1.ازبین رفتن کدورت های بین قبیله ای در زمان کشاورزی

تعداد بازی کنان :

دو گروه چهار نفره

نحوه بازی :

ابتدا یک دایره به قطر سه متر می کشیم یک گروه با قرعه کشی گروهی که باید داخل دایره قرار بگیرد را انتخاب می کند.گروهی که داخل دایره قرار گرفته چهار طناب به صورت شعاعی درون دایره قرار می دهدو گروهی که خارج از دایره هستند باید تلاش کنند  طناب ها را از داخل دایره بیرون بیاورند بدون آنکه پای خود را روی خط بگذارند.در صورتی که پای یکی از آنها روی خط برود خطا محسوب شده و تکرار آن بیش از سه تا موجب حذف آن بازیکن از گروه می شود در پایان گروه برنده یک گوسفند که به اصطلاح بره پیسه می گویند به برنده می دهند.

3.چل بازی(چاله بازی)

این بازی مخصوص ایل بختیاری است. بازی است که در آن هدف اصلی ایجاد رقابت در بین گروه های دامدار برای کسب نام نیکو در عرصه دامداری است. نحوه بازی به این گونه است که در سال دوبار انجام می شود یکی در فصل بهار آغاز فصل دامداری در استان چهارمحال بعد از گذراندن زمستانی سخت و دیگری ابتدای پاییز قبل از کوچ به سوی مناطق گرمسیری جنوب.

نحوه بازی بدین گونه است که چند تن از بزرگان ایل در ظهر بهار موقع خواب گوسفندان تعداد ده راس از آنهاکه خوابیده اند را متر کرده و متراژ هر قبیله رابه زبان سیاقی ثبت نموده و به گروه مقابل می دهد.وگروه مقابل یک چاله  میکند و باهمان متراژ از آن دور می شود و تعداد چهار کشک که نماد دامداری سنتی است به نمایندگی از ایل خود به طرف چاله پرتاب می کند.ایلی که متراژ بالاتری را کسب نموده و همچنین تعداد کشک های بیشتری داخل چاله پرتاب کرده پیروز است.(چهار کشک پرتاب شده داخل چاله ضریب 1دارد).ایل پیروز به صورت نمادین حق استفاده بیشتری از چراگاه را دارد(یعنی دامدار نمونه آن منطقه محسوب میشود)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.