دانلود پژوهش برنامه ریزی کاربری اراضی جهت ارتقا تاب آوری در برابر زلزله نمونه موردی منطقه 10 شهرداری تهران


دانلود پژوهش برنامه ریزی کاربری اراضی جهت ارتقا تاب آوری در برابر زلزله نمونه موردی منطقه 10 شهرداری تهران

زلزله یکی از مهم‌ترین بلایای طبیعی است که شهرها و سکونت گاه‌های انسانی را تهدید می‌کند. با برنامه ریزی و مدیریت مناسب می‌توان تا حدود زیادی میزان تاب آوری شهرها را در برابر زلزله افزایش داد. رویکرد تاب آوری در برابر زلزله به عنوان رویکردی نوین بر کاهش آسیب پذیری و ایجاد زمینه‌های لازم برای بازیابی شهرها پس از زلزله مطرح گشته است. هدف اصلی این پژوهش مشخص کردن رابطه میان تاب آوری و کاربری زمین شهری است و منطقه ۱۰ شهر تهران به عنوان نمونه موردی انتخاب شده است. روش جمع آوری داده ها و اطلاعات به صورت کتابخانه ای و میدانی است.

پس از مطالعه و انتخاب معیارهای مناسب، برای تحلیل این معیارها از شیوه تحلیل سلسه مراتبی (AHP) استفاده شده است، سپس با توجه به هر یک از معیارها یک لایه اطلاعاتی تولید شده و با روی هم گذاری تمام لایه ها تاب آوری نهایی منطقه در برابر زلزله با توجه به معیارهای این تحقیق مشخص شده است. برای تحلیل سلسه مراتبی از نرم افزار expert choice و برای تولید لایه های اطلاعاتی از نرم افزار GIS استفاده شده است.

نتایج بدست آمده از پژوهش نشان گر آن است که ۵۷ درصد از مساحت منطقه ۱۰ به علت بافت ریزدانه، عرض کم قسمتی از شبکه معابر، محصوریت بالای معابر، کمبود کاربری های امدادی، وجود کاربری های خطرزا در منطقه، کمبود فضای سبز و پراکنش نامناسب آنها، و کمبود کاربری‌های امدادی در برابر زلزله تاب آوری مناسبی ندارد؛ و در مجموع تنها حدود ۸ درصد از مساحت منطقه ۱۰ با توجه به معیارهای مورد نظر پژوهش تاب آوری مناسبی در برابر زلزله دارد.

آزمون فرضیه‌ها نشانگر آن است که افزایش عرض معابر، کاهش محصوریت معابر، افزایش سرانه و پراکنش فضای سبز، افزایش فضای باز، افزایش کاربری های امدادی، کاهش کاربری های پرخطر و سازگاری کاربری های همجوار موجب افزایش تاب آوری خواهد شد، به همین دلیل برنامه ریزی شهری و در درون آن برنامه ریزی کاربری اراضی می تواند به عنوان ابزاری برای ارتقاء تاب آوری شهرها استفاده شود.

توجه: این فایل داری واتر مارک می باشد.

فرمت فایل:  Pdf
تعداد صفحات: 203
حجم: 14.3 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.