نقش بستهبندی در فروش بیشتر اجناس (بستهبندی و مصرفکننده)
لزوم ایجاد بسته مناسب در جهت فروش اجناس تولیدی کارخانجات، نقش پیدایش شکل و روش خاصی در ارائه آن به مصرفکنندگان میباشد. بدین صورت که اجناس تولیدی میبایست در جهت استانداردهای خاص مصرفی حرکت کرده و آن چیزی نیست مگر سلایق فردی و عامهپسند. لذا حجم وسیع از اجناس مصرفی بهدلیل داشتن بازار رقابتی شروع به خودنمایی کرده و چشمان مصرفکنندگان به خود خیره میکند. که در این قسمت سرمایهگذاری بخش بستهبندی خود را به وضوح نشان داده و اینکه به زبان سادهتر مجموعه بستهبندی کالا را در یک کلام میتوان خروجی یک کارخانه نام برد.
لذا در بخش بستهبندی مصرف کنندگان علاوه بر نیز یک زیبای آن ، به مواردی از نظر مقاومت بسته هندسه بسنه بندی، مشخصات مواد داخل بستهبندی و … توجه زیادی میگردد که خود در جهت آشنایی بیشتر مردم با آن کالا و همچنین اطلاعات دقیق روی آن به بالا رفتن فروش و رضایت مشتری کمک بسزایی مینماید.
پس به وضوح دیده میشود که بستهبندی کالا و قبول مصرفکننده به عنوان دو رکن جدا نشدنی از هم، رونق فروش اجناس را در پی دارد.
بررسی مشکلات موجود در بسته بندی خرمای صادراتی
از مشکلات موجود در صادرات خرما، وجود تعرفه هاو حقوق گمرکی بالا برای واردات کارتن و
مواد اولیه بسته بندی خرمای صادراتی به کشور است که موجب شده است هزینه بسته بندی خرما
در ایران در مقایسه با سایر کشور ها افزایش یابد و چون هزینه بسته بندی در سایر کشورها مانند دوبی بسیار پایین تر از ایران است ابتدا صادر کنندگان ایران، خرمای صادراتی خود را به صورت
فله ای به آنجا ارسال می کنند و پس از بسته بندی مجدد به بازارهای هدف صادر می شود . این در حالی است که امکانات بسته بندی مناسب کالاهای صادراتی مانند خرما چه از نظر تامین
ماشین آلات و تکنولوژی و چه از نظر نیروی انسانی وجود دارد و تنها درصد اندکی از مواد اولیه و تکنولوژی مورد نیاز در صنایع بسته بندی که امکان تولید آن در داخل نیست باید از خارج وارد شود به نظر می رسد صنعتگران داخلی قادر به تامین ماشین آلات و تکنولوژی مورد نیاز بسته بندی خرمای صادراتی هستند فقط باید آنها را در تامین مواد اولیه مورد نیاز شان حمایت کرد.
حمایت دولت از صادرکنندگان خرما برای استفاده از بسته بندی مناسب در داخل می تواند حضور مستمر و موفق ایران را در بازار های جهانی و جایگاه ایران را در زمینه تولید و صادرات این محصول در دنیا حفظ کند .
*آمارها نشان می دهد که در طول 50 سال گذشته تولید خرمای ایران حدود 50 میلیون تن بوده است که حدود 10 الی 15 درصد آن صادر، 35 الی 40 درصد آن به مصرف داخلی و 50 درصد آن تحت عنوان ضایعات از چرخه اقتصادی خارج می شود . در حقیقت 50 درصد تولید خرما به علت نبود صنایع تبدیلی خرما، حداکثر به مصرف خوراک دام می رسد در حالی که قابل تبدیل به
فراورده های مختلف است .
بنابراین مشکل اصلی صادرات خرما فقط بسته بندی نیست بلکه اکثر محصولات تولیدی ارگانیک و غیر ارگانیک از نبود یک مدیریت جامع صادراتی و نبود برنامه مدون در چرخه ارزش این محصولات رنج می برند.
به نظر می رسد تنها راه نجات خرما توجه به همه حلقه های تولید (کاشت، داشت، برداشت) ، آموزش، بسته بندی، صنایع تبدیلی، بازاریابی، صادرات و … می باشد تا به این ترتیب کشور ما بتواند به جایگاهی متناسب با پتانسیل ها و قابلیت هایش برسد.
بسته بندی با هوای اصلاح شده برای میوه ها و سبزیجات تازه
تقاضا برای محصولات کشاورزی به دلیل ارزش تغذیه ای بالای آنهارو به افزایش است و روند مصرف، رو به استفاده از محصولات کشاورزی تازه و آماده برای خوردن دارد. یکی از روش های موفق که علاوه برداشتن پتانسیل های بالقوه باعث طول عمر محصول و همچنین کاهش ضایعات
می شود روش اتمسفر اصلاح شده MA) )Mollified Atmosphere)) می باشد.
اتمسفر اصلاح شده برای میوه جات و سبزیجات به صورت مخلوط گازی که دارای ترکیبی غیر از هوا تعریف می شود . و این اتمسفر اطراف محصول موجب اثرات مثبتی مانند افزایش زمان انبار میشود
بستهبندی و تولید کننده
یکی از نکات مهم مطرح در سطح جهان دید و نگرش تولیدکنندگان در عرضه محصولات خود میباشد در اکثر کشورهای توسعه یافته، تولیدات کارخانجات با یک سری مشخصات خاص ارائه می گردد که علاوه بر رعایت صداقتکاری، سلیقه و نظر مشتری را در خود جای داده است. بهعنوان مثال جهت خرید خمیردندان خارجی مشاهده میشود که گاهیاوقات با قراردادن خمیردندان کوچکتری در کنار آن با همان قیمت، در کنار جنس اصلی و با گذاشتن یک مسواک مجانی در داخل جعبه نظر مشتری را جلب کرده و نه تنها از کمیت و کیفیت اجناس ارائه شده کم نمیکنند بلکه در صدد دسترسی به راهی جهت جذب مشتری میباشند. اصولاً در کشورهای مختلف بحثی علمی در مورد مقوله “بستهبندی و تولیدکنندگان” مطرح میباشد که صاحبان کالا از خود خلاقیتهای خاصی بهمنظور فروش بیشتر اجناس خود نشان دهند. اما این طرح تا چه حد در کشور ما موفق خواهد شد. سوالی است که از تولیدکنندگان پرسیده میشود.
بنابراین همانطور که مردم بهازای خرید کالا پول پرداخت میکنند در مقابل داشتن ذهنی آسوده از خرید خود انتظار دارند و این میسر نمیشود مگر کیفیت و کمیت جنس خریداری شده به میزان واقعی و دقیقاً برابر آنچه که بر روی جلد و یا جعبه آن نوشته شده است را دریافت کرده باشند.
بستهبندی و حمل و نقل
در دنیای امروز مبحث حمل و نقل یکی از سه رکن اصلی تولید کالا میباشد که بهترتیب عبارتند از
1ـ هزینه مواد مصرفی
2ـ هزینه کارگر
3ـ هزینه حمل و نقل
لذا با توجه به اهمیت خاص این مقوله نحوه تولید کالا ارتباط مستقیم با حمل و نقل آن دارد.
در شکلگیری تولید کالا علاوه بر استفاده از مواد با کیفیت بالا، نحوه بستهبندی و شکل و هندسه آن بسیار مهم بوده که در عملیات بستهبندی فله (گروهی) تولیدات، نقش مهمی را ایفا میکند. بدین صورت که هرچقدر اجناس تولیدی در ردیفهای چندتائی بیشتری مرتب شوند و کنار هم قرار گیرند تعداد زیادتری از کالاها را بصورت یکجا بستهبندی و نیز در نتیجه بهصورت پالتهای مرتب، کنار هم قرارداده و آماده حمل میگردد بدینصورت هرچقدر تعداد کالاهای تولیدی در یک سبد حمل و نقل بیشتر تأثیر، هزینه حمل تقسیم شده بر هریک از آنها کمتر و در نتیجه بازار رقابت بهتری را دارا خواهد بود که در این ضمن در سطح جهان، طراحان صنعتی حضور خود را در این عرصه بهمنظور طراحی شکل جعبههای بستهبندی کالا به نمایش میگذارند. پس بهراحتی نقش بستهبندی و حمل و نقل را نیز میتوان یکی از ارکان مهم توسعه اقتصادی دانست
بافت و صدا بهعنوان عاملی جذاب در بستهبندیها
شاید تا به امروز این عوامل مورد غفلت قرار گرفتهترین عوامل در طراحی بستهبندی بودهاند ولی امروزه بهصورت عاملی در جهت بوجود آوردن جلب توجه به خوبی مورد استفاده قرار میگیرند. در گذشته صدا فقط برای اطمینان از باز شدن و یا بسته شدن یک بستهبندی (مثلاً در بطری قرص) بکار میرفت ولی امروزه باز کردن زرورق یک شکلات که با سروصدا همراه است عاملی جذاب و شناخته شده است. همچنین بافت عاملی است که نزدیک شدن مشتری به بسته، برداشتن و لمس کردن آن میشود به خوبی ارزش خود را در بستهبندی امروزه پیدا کرده است. مقواهایی که با چاپ برجسته تزئین شدهاند و یا بطریهایی که بافت حباب دار دارند، و هزاران هزار بافتی که در صورت بستهبندیهای امروزی دیده میشوند گواه این مطالب است
نوآوریهای بستهبندی های صادراتی و افزایش میزان صادرات
استفاده از امکاناتی چون قابلیت بسته شدن مجدد بسته بعد از باز شدن اولیه، مقاومت بسته در برابر خراشیدگی با استفاده از مواد مصرفی مخصوص در ساختار بستهبندی، استفاده از فرمهای هندسی از جمله مکعب بهمنظور ایستایی و سهولت عرضه، سهولت برداشته شدن در قفسه آسانی نگهداری
و همچنین کاهش هزینههای بستهبندی از لحاظ حمل و نقل و نگهداری و چیدمان آسانی نگهداری
و چیدمان در قفسههای عرضه،… و نیز استفاده از چاپهای مدرن بر روی بستهبندی برای جلبنظر مشتری از نظر جزئیات بسیار دقیق، رنگهای زنده برای بستهبندی، وضوح گرافیک تصویری و استفاده از تصاویر با کنتراست مناسب که بستهبندی را جذاب و گیرا میکند و استفاده از کیسههای فرمدار برای جلب برخی مشتریان فانتزی از جمله کودکان و… همه میتوانند بهعنوان فاکتورهای تأثیرگذار از جلبنظر مشتری و خرید مجدد، امکان افزایش تقاضا را بالا برده و میزان فروش و در نتیجه صادرات را افزایش دهند.