دانلود جزوه مکاترونیک دکتر رضا جمیل نیا ، دانشگاه گیلان


دانلود جزوه مکاترونیک دکتر رضا جمیل نیا ، دانشگاه گیلان

مقدمه ای بر جزوه مکاترونیک

امروزه طراحی و ساخت سامانه های پیچیده و پیشرفته صرفاً بر مبنای دانشی واحد و در یک حوزه مهندسی مشخص صورت نمی پذیرد. در غالب تجهیزات کاربردی نوین، به صورت همزمان از فناوری های برتر رشته های گوناگون مهندسس نظیر مکانیک، الکترونیک، متالورژی، کامپیوتر، کنترل و فناوری اطلاعات و ارتباطات استفاده میشود.

مثالها: فضاپیماها – هواپیماها – خودروها – رباتها – لوازم خانگی بر این اساس، شاخه های جدیدی از دانش برای تحقیق و توسعه پیرامون علوم میان رشته ای (Multidisciplinary) یا چند رشته ای (Interdisciplinary) ایجاد شده اند.

مکاترونیک یکی از مهمترین دانش های ایجاد شده در زمینه علوم چندرشته ای است. ۔ لفظ مکاترونیک از ترکیب حروف مکانیک و الکترونیک ایجاد شده است :

Mechanics + Electronics → Mechatronics

این لفظ در سال ۱۹۶۹ میلادی توسط Tetsuno Mori مهندس شرکت Yaskawa ابداع و به عنوان یک نشان تجاری ثبت گردید. در سال های بعد، حق استفاده عمومی از آن توسط شرکت مذکور آزاد اعلام شد. ۔ لفظ مکاترونیک صرفا به سامانه های مکانیکی الکترونیکی اشاره دارد، حال آنکه دانش مکاترونیک گستره وسیع تری از علوم را شامل می شود. برای سامانه های مکانیکی الکترونیکی، بهتر است از لفظ سامانه های الکترومکانیکی استفاده شود.

فهرست جزوه مکاترونیک

طرح درس

فصل اول ـ تعاریف و مفاهیم

فصل دوم ـ طراحی و تحلیل سامانه‎های کنترل

فصل سوم ـ آشنایی با اجزای الکتریکی و الکترونیکی

فصل چهارم ـ سیگنال‎های آنالوگ و دیجیتال

فصل پنجم ـ ریزپردازنده‎ها

فصل ششم ـ حسگرها

فصل هفتم ـ عملگرها

فرمت فایل:  Pdf
تعداد صفحات: —
حجم: 17.9 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.