نکات اجرایی پیاده کردن نقشه در تراز منفی


در پیاده کردن نقشه فونداسیون بر روی بتن مگر از میخ های مرکز ستون ها که قبل از اجرای بتن مگر در نقاط نشانه گذاری شده به زمین کوبیده شده بودند کمک می گیرند. اما در مواقعی که این میخ ها به دلایلی از بین رفته باشند، چه باید کرد؟؟؟

در این نوع از گودبرداری پس از اتمام کار و رسیدن به کد ارتفاعی مدنظر، کف و محیط پیرامونی گود، رگلاژ شده و توسط شیلنگ تراز یا دوربین ترازیاب کنترل می شود.

مشخص کردن و نشانه گذاری مرکز ستون ها اقدام بعدی می باشد.

در محل نشانه گذاری مرکز ستون ها از میلگردهایی به طول تقریباً بیش از ۲۵ سانتی متر استفاده می شود که حداقل ۱۵ سانتی متر از نقطه مرکز ستون ها، توسط میلگرد کوبیده شده از زمین بیرون باشد. به این میلگردها اصطلاحاً میخ گفته می شود. اما برای نشانه گذاری روی بتن مگر به دلیل بالا رفتن دقت کار از میخ فولادی استفاده می گردد.

پس از این مرحله ابتدا باید سطح خاکی دیواره ایجاد شده گود با ملات گچ محافظت گردد تا دیواره خاکی ایجاد شده، رطوبت نسبی خود را از دست ندهد و بعد از اجرای بتن مگر به داخل گود سقوط نکند. با کمک گرفتن از میخ های مرکز ستون ها (میلگردهای نشانه) طبق نقشه بتن مگر در کف گود، نقاط گوشه فونداسیونمیخ کوبی می شود. برای اینکه مرکز ستون ها با دیگر میلگردهای کوبیده شده مجزا باشند، با رنگ اسپری قرمزآنها را رنگ می کنند.

پس از میخ کوبی بتن مگر و اجرای آن، مقداری از میخ های مرکز ستون ها در بتن مگر محو می شود. مقداری از میخ های مرکز ستون ها باید از بتن مگر بیرون باشند که پس از اجرای بتن مگر مجدداً آن ها را رنگ کرده و با استفاده از آن ها، نقشه فونداسیونرا روی بتن مگر پیاده می کنند.

این عمل توسط میخ فولادی و ریسمان رنگی بر روی فونداسیون صورت می گیرد و آرماتوربندیو قالب بندی فونداسیون با توجه به خطوط رنگی ایجاد شده بر روی بتن مگر انجام می شود. میخ مرکز ستون ها همواره پس از اتمام مرحله آرماتور بندی و قالب بندی جهت نصب میلگردهای انتظار ستون هادر ساختمان هایی با اسکلت بتنی و نصب صفحه های بیس پلیتدر ساختمان هایی با اسکلت فولادی مورد استفاده قرار می گیرند.

در اینجا وظیفه میخ مرکز ستون ها به اتمام می رسد و پس از بتن ریزی فونداسیون، میخ ها در فونداسیون محو می شوند.

در صورتی که میخ های نشانه بعد از اجرای بتن مگر به دلایلی از بین رفته باشد، روی بتن مگر با استفاده از وسایل دستی یا دوربین تئودولیت نشانه گذاری می شود.

فاصله بین میخ های نشانه مرکز ستون ها، پس از نشانه گذاری و کوبیدن بر روی بتن مگر نیاز به کنترل دارند.

با توجه به نقشه های اجرایی، فاصله میخ های طولی و عرضی مجاور هم کنترل شده و نیز فاصله میخ های ابتدا و انتهای کار هم کنترل می گردند.

در مواردی که به دقت بیشتر نیاز است و گود نیز محدودیت نداشته باشد، گودبرداریبا طول و عرض از هر طرف یک یا دو متر بیشتر انجام می پذیرد.

در این نوع از پیاده کردن نقشه، پس از نشانه گذاری و میخ کوبی نقاط گوشه (مرکز ستون های گوشه پی) توسط ریسمان کشی یا دوربین تئودولیت اقدام به نشانه گذاری و ایجاد میخ های کمکی می نمایند.

خاصیت میخ های کمکی این است که چنانچه هر میخی در محیط پیرامونی پی بدلیلی کنده شده و از بین برود، با کمک گرفتن از میخ های کمکی در زمان کوتاهی مجدداً آن را ایجاد می نمایند.

در ساختمان هایی با اسکلت فلزی جهت نصب صفحه ستون ها و بیس پلیت ها بر روی شبکه بافته شده میلگرد پی، از میخ های کمکی استفاده می شود.

به این ترتیب که اگر قرار باشد با دوربین تئودولیت، صفحه ستون ها کنترل و نصب شوند، دوربین بر روی یک میخ کمکی سانتراژشده و با میخ کمکی انتهای پی  قفل می شود و به نصاب صفحه ستون خط می دهد تا بیس پلیت ها، خروج از محور  و پیچدگی نداشته باشند.

لازم به ذکر است هنگام نصب صفحه ستون ها یک دوربین ترازیاب نیز همزمان، تراز وسط بیس پلیت ها را کنترل می کند و جهت نصب صفحه ستون ها با دقت بالا نیاز به دو دوربین بصورت همزمان می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.