پایان نامه کارشناسی ارشدجغرافیا و برنامه ریزی توریسم <M.a>
مطالعه نقش راه و میزان سفر در توسعه صنعت گردشگری غرب کشور
(مطالعه موردی سه استان همدان ،کردستان و کرمانشاه)
چکیده:
صنعت مسافرت و گردشگری به عنوان بزرگترین و متنوع ترین صنعت در دنیا به حساب می آید. بسیاری از کشورهای پویا ،این صنعت را به عنوان منبع اصلی درآمد و رشد بخش خصوصی و توسعه ساختار زیر بنایی میدانند. در این تحقیق رابطه بین توسعه راهها ونقش آن دررشد گردشگری و توریسم در سه استان همدان ،کردستان وکرمانشاه دریک دوره ده ساله با آمار وارقام وترسیم نمودارراههای ساخته شده وآنالیزوبررسیآمارراههاوآمارتعدادگردشگران بازدیدکننده ازسه استان در طیاین دوره ده ساله توسط برنامه آماری ونیز مجتمع ها ی خدماتی -رفاهی وتیرپارک های ساخته شده آورده شده و با ترسیم نمودار رشد و جداول متعدد مقایسه انجام گردیده است که در مقایسه انجام گرفته ارتباط مستقیم این دو مورد بحث وبررسی قرارگرفتهاست.موضوع مورد بررسی در این تحقیق تاثیر راهها به عنوان یکی از عوامل زیرساختی در توسعه صنعت گردشگری در سه استان مذکور می باشد، از تشریح و تحلیل سایر عوامل صرف نظر شده است. در نتیجه شناخت و تحلیل های پیشین چنین نتیجه می گیریم که استان همدان، کرمانشاه و کردستان با توجه به موقعیت جغرافیای، تاریخی از قابلیت های بالایی برای توسعه گردشگری برخوردار می باشند. این امر نیازمند برنامه ریزی و سرمایه گذاری دولت در زمینه ایجاد شبکه ارتباطی مناسب می باشد. تا نه تنها این استان ها را (بخصوص استان کرمانشاه و کردستان) از انزوا درآورده و آنها را به شبکه دسترسی های اصلی متصل نماید بلکه به دنبال آن اکثر نقاط توریستی را نیز که از این شبکه دور مانده اند، به این مهم پیوند دهد. تا با تسهیل ورود گردشگران به این مراکز توریستی، هر چه بیشتر تاثیر و اهمیت راهها و شبکه حمل ونقل در توسعه گردشگری نمایان شود.
کلمات کلیدی: توریسم ،صنعت گردشگری ،راه ،حمل ونقل
1مقدمه :
امروزه توسعه جهانگردی به عنوان پردرآمدترین صنعت روزدنیا، یکی ازاهداف اصلی برنامهریزان، دستاندرکاران ومسئولان دولتهای حاکم دراکثرکشورهای جهان است. افزایش جمعیت، پیشرفت علوم وفنون، افزایش زمان آزادوفراغت وبسیاری عوامل دیگر، باعث جلب توجه عموم مردم به مقوله جهانگرد ی شده است، لذامتخصصین این صنعت باتوجه به شناخت وآگاهی ویژه خود، اذعان دارندکه توسعه جهانگردی بدون پیشرفت وتوسعه زیرساختهاوارکان آن به هیچ عنوان میسرنمیگردد.
مروری برتاریخ وپیشینه این صنعت پررونق، بیانگراین مطلب است که ظهوروفعال شدن جهانگردی مرهون توسعه حمل ونقل دردنیای امروزی بوده است چراکه تاقبل ازپیشرفت صنعت حمل ونقل وایجادتسهیلات جهت مسافرت، سفرهادرحیطه طبقه محدودی ازاشراف بوده است که بیشترانگیزههای یه غیرازتفریح ، ماجراجویی، دیدارازجاذبه هاو… داشتهاند.
دراین پژوهش سعی شده است ضمن ارائه تعاریف واژههای اصلی جهانگردی وحمل ونقل، بابیان سیرتاریخی پیشرفت حمل ونقل وجهانگردی، ارتباط حمل ونقل باجهانگردی ونقشهای اساسی آنرادراین صنعت روزدنیابه تحریردرآورده و با شناخت ویژگیهای جغرافیایی سه استان همدان، کرمانشاه و کردستان و تجزیه و تحلیل میزان دسترسی راه ها و تاثیرات بسزای آن در صنعت گردشگری این مناطق با روش توصیفی – تحلیلی،توجه پژوهشگران ودست اندرکاران جهانگردی رابیش ازپیش به اهمیت ویژه حمل ونقل درجهانگردی جلب نمایم.
1-2بیان مسئله:
امروزه صنعت گردشگری دردنیا یکی ازمنابع مهم درآمدملی محسوب گردیده وفعالیتهای مربوط به آن ازاشتغال آفرینترین صنایع به حساب میآید؛به گونهایکه درازای هریک میلیون دلاردرآمدتولیدشده دراین صنعت،20000شغل جدیدایجادمیگردد (یغفوری، تقیزاده و رحیمی، 1389).
یکی از نیازهای مهم برای جوامع توسعه یافته و صنعتی، ایجاد سیستم حمل و نقل کامل، منظم و گسترده میباشد. در جوامع پیشرفته انتظار میرود که برای جابجایی افراد و انتقال کالا سهولت وجود داشته باشد. میزان صنعتی شدن جوامع در افزایش سوددهی اقتصادی و دگرگونی قابل توجه در افزایش محصولات صنعتی اولیه با هدف ایجاد خدمات بیشتر به صنایع دوران مختلف میتواند بسیار موثر باشد. توزیع صنایع مختلف در نواحی تولید، نشاندهنده نیاز وسیع برای جابجایی افراد و انتقال کالا میباشند ( رایت و اشفورد، 1390).
فراهم بودن امکانات حمل ونقل مناسب،مطمئن،راحت وسریع وارزان پیش شرط توسعه گردشگری است. زیراگردشگران درتصمیمات خوددوعامل هزینه وزمان رامدنظرقرارمیدهندوبرای دسترسی به مقاصدگردشگری انتخاب نوع سیستم حمل ونقل ویافراهم بودن سیستم مناسب براین دوعامل تاثیرمیگذارد (رنجبریان و زاهدی،1390).
راه نقش اساسی در میزان سفر را دارد و صنعت مسافرت و گردشگری به عنوان بزرگترین و متنوع ترین صنعت در دنیا به حساب می آید. بسیاری از کشورهای پویا ،این صنعت را به عنوان منبع اصلی درآمد و رشد بخش خصوصی و توسعه ساختار زیر بنایی میدانند )زمانی، 1379).
در این تحقیق رابطه بین توسعه راهها ونقش آن دررشد گردشگری و توریسم در سه استان همدان وکردستان وکرمانشاه مورد بحث وبررسی قرارخواهد گرفت. تا به ارتقاء بیشتر صنعت گردشگری در قالب توسعه زیرساخت های حمل و نقل جاده ای در این مناطق بیانجامد.
1-3اهمیت و ضرورت انجام تحقیق:
باتوجه به رشدروزافزون جمعیت ومتعاقبآن افزایش تقاضای سفروهمچنین تولیدوورودروزافزون خودروها، این امرسبب افزایش ترافیک خودروها،افزایش آلودگیهای هوا،دیداری وشنیداری،افزایش هزینههای ناشی ازمصرف سوخت،اتلاف وقت مردم،تعمیرونگهداری معابر،تصادفات رانندگی وبیمه حوادث واستهلاک خودروها،هزینههای درمان وپزشکی ودرنتیجه کاهش سرعت متوسط جابجایی وسائط نقلیه میگردد (منتظری و ادواری، 1385). ترافیک که امروزه به عنوان یک پدیده سیاسی اجتماعی نقشی بسیار حساس و مهمی در کیفیت و ساختار اقتصادی یک جامعه ایفا میکند، اساس زندگی نوین انسان را با توجه به نیاز و تقاضاهای جابجایی شکل میدهد (نایب آقا، 1369). از این رو تدوین بررسی نیازهای صنعت گردشگری در رابطه با حمل و نقل در برنامه ریزی در توسعه این صنعت ضروری به نظر میرسد.
1-4پیشینه تحقیق:
در مقالهای با استفاده از بلوکهای آماری شهر تهران به مدلسازی تقاضای سفر در سیستمهای اطلاعات مکانی پرداخته شده است. برای نیل به این هدف از 3191 بلوک آماری شهر تهران به عنوان نواحی ترافیکی جهت نمایش مبدأ- مقصدهای سفر استفاده شد.برای این منظور، مدلهایی به تفکیک اهداف سفر با استفاده از روش رگرسیون چند متغیره توسعه داده شدند (شیرزادی بابکان و سعدی مسگری، 1390).
موضوع اصلی تحقیق میرابی مقدم، ارایه روش جدیدی برای یکپارچه سازی مدل های پیش بینی تصادفات با تخصیص سفر در کلان شهرها است، که نتایج حاصل از خروجی تخصیص سفر را با مدل های برآورد تعداد تصادفات تلفیق و از این طریق امکان ارزیابی ایمنی پروژه های منتج ازبرنامه ریزی جامع حمل و نقل را فراهم می آورد. به این منظور، مدل های پیش بینیتصادفات براساس خصوصیات شبکه دیجیتالی کلان نگر در شهر زاهدان ساخته و با بکارگیری آن ها در روند متعادل سازی عرضه و تقاضا توسط فرایند تخصیص سفر، تعداد تصادفات درشبکه های پیشنهادی برآورد می گردد.( میرابی مقدم، 1390).
در مطالعهای دیگر روشی برای اندازهگیری بهرهوری سفر و تاثیر مناطق ترافیکی همراه با یک مدل انتخابی مقصد بر اساس تئوری غیر مجموع برای تولید سفر ارائه شد. نتایج حاکی از این امر بود که مدل غیر مجموع موجود در این تحقیق دقیقتر از متد سنتی آن است. بررسی عوامل موثر از جمله رفتار گردشگر و انتخاب مقصد نشان میدهد که جذابیت حوزهی ترافیکی به شدت بر حجم تولید سفر موثر است .(یائو، کوآن و یان، 2008)
افندی زاده، عراقی و حدادزادگان در مقالهای بعد از تعریف مدل ترکیبی توزیع- تخصیص که برای حل همزمان مسائل توزیع سفر وتخصیص ترافیک مورد استفاده قرار می گیرد و با ایجاد ارتباط بین این دو مرحله در فرآیند برنامه ریزی حمل و نقل، قادر به پیش بینی الگوی فضایی سفرها بین جفت مبدا-مقصد و همچنین برآورد جریان ترافیک درکمانهای شبکه می باشد و همچنین تخصیص ترافیک مورد استفاده در این مدل بر اساس اصول تعادل استفاده کننده بوده و از مدل جاذبه یک قیدی مبتنی بر اصول آنتروپی بمنظور توزیع سفرها استفاده گردیده است ، مدل بصورت مسئله برنامه ریزی ریاضی بطوریکه خصوصیات مدل ترکیبی قابل بررسی بوده و مدل قابل حل باشد، فرمول بندی کردند. بعد از تحلیل اجزای مدل، توسط الگوریتم ایوانس حل مسئله بهینه سازی ارائه شد. در نهایت بمنظور بررسی کارایی مدل، شبکه شهر تهران بعنوان مطالعه موردی انتخاب گردیده و نتایج بدست آمده از مدل ترکیبی با روش سنتی مقایسه شد .(افندیزاده، عراقی و .حدادزادگان، 1385)
فهرست مطالب |
|
عنوان |
صفحه |
چکیده | 1 |
فصل اول: کلیات تحقیق | 2 |
1-1 مقدمه | 3 |
1-2 بیان مسئله | 4 |
1-3 اهمیت و ضرورت انجام تحقیق | 5 |
1-4 پیشینه تحقیق | 6 |
1- 5 جنبه جدید بودن و نو آوری در تحقیق | 7 |
1-6 اهداف مشخص تحقیق | 8 |
1-6-1اهداف اصلی | 8 |
2-6-1اهداف فرعی | 8 |
1-7کاربردهای متصور از تحقیق | 8 |
1-8سوالات تحقیق | 9 |
1-9فرضیه های تحقیق | 9 |
1-10تعریف واژه ها(اصلاحات فنی و تخصصی)به صورت مفهمومی و عملیاتی | 10 |
1-10-1حمل و نقل یا ترابری | 10 |
1-10-2ترافیک | 11 |
1-10-3سفر | 11 |
1-4-10مسافر | 11 |
1-10-5ایرانگردی و جهانگردی | 11 |
1-11روش انجام تحقیق | 11 |
1-11-1مطالعات اسنادی و کتابخانه ای | 11 |
1-11-1-1مدل های تولید سفر | 12 |
1-11-1-2مدل های انتخاب وسیله نقلیه | 12 |
1-11-1-3روش های تخصیص سفر | 12 |
1-11-2روش کتابخانه ای | 12 |
1-11-3گردآوری داده ها | 13 |
1-12روش ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها | 13 |
1-13مشکلات تحقیق | 14 |
فصل دوم :ادبیات نظری | 15 |
2-1مقدمه | 16 |
2-2توریسم و توریست | 17 |
2-3کیفیت خدمات | 19 |
2-4تعریف گردشگری | 20 |
2-4-1گردشگر داخلی | 20 |
2-4-2گردشگر خارجی | 21 |
5-2جهانگردی یا گردشگری | 22 |
5-2-1جهانگرد یا گردشگر | 22 |
5-2-2دیدار کننده یک شبه | 22 |
5-2-3گردشگر یک روزه | 23 |
5-2-4دیدار کننده | 23 |
5-2-5مسافر | 24 |
2-6اشکال عمده توریسم | 25 |
2-7ارکان صنعت گردشگری | 25 |
1-منابع طبیعی | 26 |
2-منابع زیر بنایی | 26 |
3-منابع فرهنگی و روحیه مهمان نوازی | 26 |
2-8نقش زیر ساختارها در توسعه صنعت گردشگری | 26 |
2-9ارتباط حمل ونقل و گردشگری | 30 |
2-10حمل ونقل | 31 |
2-11ارکان حمل ونقل | 33 |
2-12مفهوم حمل ونقل به لحاظ اقتصادی | 34 |
2-13اشکال جهانگردی از نظر نوع وسیله نقلیه
(حمل ونقل) |
34 |
2-13-1حمل ونقل هوایی | 35 |
2-13-2حمل ونقل آبی | 36 |
2-13-3حمل ونقل زمینی | 38 |
الف)حمل ونقل ریلی | 38 |
ب)حمل ونقل جاده ای | 39 |
-جاده | 40 |
-وسیله نقلیه | 40 |
-راننده | 40 |
-مسافرت با اتوبوس | 40 |
2-14انتقال مسافر از فرودگاه به هتل و بالعکس | 41 |
2-15مدل سیستم حمل ونقل | 43 |
2-16عوامل موثر در توسعه حمل ونقل | 45 |
2-16-1عوامل طبیعی | 45 |
2-16-2عوامل اقتصادی | 45 |
2-16-3عوامل سیاسی | 45 |
2-16-4عوامل اجتماعی | 46 |
2-17اهمیت سرمایه گذاری در حمل و نقل | 46 |
2-18حمل ونقل و جهانگردی در مسیر تاریخ | 49 |
2-18-1 دوره سفر با دلیجان | 49 |
2-18-2 دوره سفرهای آبی | 49 |
2-18-3 دروه سفر از طریق راه آهن | 50 |
2-18-4دوره سفر بااتومبیل واتوبوس | 50 |
2-18-5دوره مسافرت با هواپیما | 50 |
2-19حمل ونقل در مسیر تاریخ ایران | 51 |
2-19-1اولین کالسکه | 51 |
2-19-2اولین اتومبیل | 51 |
2-19-3اولین خط راه آهن در ایران | 51 |
2-19-4اولین هواپیما | 52 |
2-19-5اولین کشتی ساز و پایه گذار نیروی دریایی | 52 |
2-20موانع توسعه گردشگری در ایران از نقطه نظرات مختلف | 52 |
فصل سوم:ویژگیهای مناطق مورد مطالعه | 56 |
3-1موقعیت جغرافیایی و مشخصات عمومی مناطق مورد مطالعه | 57 |
3-1-1موقعیت فلات ایران | 57 |
3-1-2ناحیه کوهستانی زاگرس | 60 |
3-1-3جنگلهای بلوط ایران | 62 |
3-2موقعیت جغرافیایی مناطق مورد مطالعه | 67 |
3-2-1موقعیت جغرافیایی استان همدان | 68 |
3-2-1-1وجه تسمیه و پیشینه تاریخی استان همدان | 71 |
3-2-1-2 اقلیم استان همدان | 72 |
3-2-1-2-1 توده های شمالی هوای استان همدان | 73 |
3-2-1-2-2 توده های جنوبی هوای استان همدان | 73 |
3-2-1-2-3توده های غربی هوای استان همدان | 73 |
3-2-1-3منابع اب استان همدان | 74 |
3-2-1-3-1ابهای جاری (رودخانه ها)استان همدان | 74 |
الف)رودهای شمال شرق و شرق الوند | 74 |
1-رود تلوار | 74 |
2-رود قره چای | 74 |
ب)رودخانه های جنوب و جنوب غرب ارتفاعات الوند | 75 |
1-گاماسیاب(گاماسب) | 75 |
2-قلقل رود | 75 |
3-رود ملایر(خرم آباد) | 75 |
4-خرم رود | 75 |
3-2-1-3-2آبهای زیر زمینی استان همدان | 76 |
3-2-1-4خاک و پوشش گیاهی استان همدان | 76 |
3-2-1-5جانداران استان همدان | 76 |
3-2-1-6توپوگرافی وژئومورفولوژی استان همدان | 79 |
3-2-1-7پیشینه تاریخی استان همدان | 82 |
3-2-1-8آثار تاریخی استان همدان | 83 |
3-2-1-8-1مسجدها | 83 |
3-2-1-8-2امام زاده ها | 83 |
3-2-1-8-3پل ها | 83 |
3-2-1-8-4خانه های قدیمی | 83 |
3-2-1-8-5محوطه های باستان شناختی | 84 |
3-2-1-9نقاط توریستی استان همدان | 84 |
3-2-1-9-1تپه گیان نهاوند | 84 |
3-2-1-9-2کتیبه آقاجان بلاغی | 85 |
3-2-1-9-3ارگ نوشیجان | 86 |
3-2-1-9-4بازار تویسرکان | 87 |
3-2-1-9-5گنبد علویان | 88 |
3-2-1-9-6مسجد جامع همدان | 89 |
3-2-1-9-7بنای آرامگاه بابا طاهر | 90 |
3-2-1-9-8آرامگاه ابو علی سینا | 90 |
3-2-1-9-9آرامگاه یحی بن علب بن ابی طالب | 91 |
3-2-1-9-10مقبره استرومروخای | 92 |
3-2-1-9-11مقبره اسکندر | 93 |
3-2-1-9-12تپه عباس آباد | 93 |
3-2-1-9-13برج قربان | 94 |
3-2-1-9-14کتیبه گنج نامه | 94 |
3-2-1-9-15امامزاده عبدالله | 95 |
3-2-1-9-16ارامگاه حیقوق نبی | 96 |
3-2-1-9-17غار علیصدر | 97 |
3-2-1-9-18مجسمه شیر سنگی | 98 |
3-2-1-10ویژگیهای اقتصادی استان همدان | 100 |
3-2-1-10-1ویژگیهای اقتصادی(کشاورزی-صنعت)استان همدان | 100 |
3-2-1-11جمعیت در استان همدان | 101 |
3-2-1-12سواددر استان همدان | 101 |
3-2-1-13نژاد در استان همدان | 101 |
3-2-1-13-1ترک ها | 102 |
3-2-1-13-2لر و لک | 102 |
3-2-1-13-3کردها | 102 |
3-2-1-13-4فارسها | 102 |
3-2-1-14زبان در استان همدان | 102 |
3-2-1-14-1تفکیک زبان در استان همدان | 103 |
3-2-1-14-2زبان فارسی | 103 |
3-2-1-14-3زبان آذری | 103 |
3-2-1-14-4گویش لری و لک | 103 |
3-2-1-14-5کویش کردی | 103 |
3-2-1-15مذهب در استان همدان | 104 |
3-2-2موقعیت جغرافیایی استان کردستان | 104 |
3-2-1-1وجه تسمیه و پیشینه تاریخی استان کردستان | 107 |
3-2-2-2اقلیم استان کردستان | 109 |
3-2-2-3منابع اب استان کردستان | 111 |
3-2-2-4خاک و پوشش گیاهی استان کردستان | 112 |
3-2-2-5جانداران استان کردستان | 113 |
3-2-2-6توپوگرافی و ژئومورفولوژی استان کردستان | 115 |
3-2-2-7پیشینه تاریخی استان کردستان | 120 |
3-2-2-7-1سردشت | 120 |
3-2-2-7-2بانه | 121 |
3-2-2-7-3سقز | 121 |
3-2-2-7-4روستای کرفتو | 121 |
3-2-2-7-5شاهین دژ | 121 |
3-2-2-7-6تخت سلیمان | 122 |
3-2-2-7-7تکاب | 122 |
3-2-2-7-8سنندج | 122 |
3-2-2-7-9مریوان | 122 |
3-2-1-8آثار تاریخی | 123 |
3-2-1-8-1مساجد | 123 |
3-2-1-8-2مقابر بزرگان | 123 |
3-2-1-8-3حمام ها | 124 |
3-2-1-8-4پل ها | 124 |
3-2-1-8-5برجها و کارونسراها | 124 |
3-2-1-8-6بافتهای قدیمی شهر و روستایی | 124 |
3-2-1-8-7خانه های تاریخی | 124 |
3-2-1-8-8قلعه ها | 125 |
3-2-1-8-9باغ ها | 125 |
3-2-1-8-10سایر آثار | 125 |
3-2-1-9معرفی اجمالی برخی از آثار طبیعی و تاریخی و باستانی استان کردستان | 125 |
3-2-1-9-1دریاچه زریوار(زریبار) | 125 |
3-2-1-9-2دریاچه پشت سد قشلاق (سد وحدت) | 126 |
3-2-1-9-3چهل چشمه | 126 |
3-2-1-9-4چشمه بابا گرگر | 127 |
3-2-1-9-5مجموعه پارک تفریحی آبیدر | 127 |
3-2-1-9-6آبشار کویله | 128 |
3-2-1-9-7چشمه آب معدنی گواز | 128 |
3-2-1-9-8چشمه آب تلخ (پیر صالح) | 128 |
3-2-1-9-9چشمه سراب بیجار | 128 |
3-2-1-9-10چشمه خاور آباد | 128 |
3-2-1-9-11چشمه سراب قروه | 129 |
3-2-1-9-12چشمه چمچقای | 129 |
3-2-1-9-13چشمه سراب ونیسار | 129 |
3-2-1-9-14چشمه هفت اسیاب | 129 |
3-2-1-9-15چشمه اورامانات | 129 |
3-2-1-9-16تپه زیویه | 129 |
3-2-1-9-17تپه بابا گر گر | 130 |
3-2-1-9-18سنگ نبشته اورامانات | 130 |
3-2-1-9-19قلعه قم چقای | 131 |
3-2-1-9-20غار باستانی کرفتو | 133 |
3-2-1-9-21روستای پالنگان | 133 |
3-2-1-9-22عمارت سالار سعید (موزه سنندج) | 135 |
3-2-1-9-23عمارت مشیر | 136 |
3-2-1-9-24خانه آصف | 136 |
3-2-1-9-25عمارت وکیل الملک | 137 |
3-2-1-9-26عمارت امجد الاشراف | 138 |
3-2-1-9-27برج آجری اشقون بابا | 140 |
3-2-1-9-28عمارت وکیل | 140 |
3-2-1-10ویژگی اقتصادی استان کردستان | 142 |
3-2-1-10-1ویژگیهای اقتصادی (کشاورزی-صنعت)استان کردستان | 143 |
3-2-1-11جمعیت استان کردستان | 143 |
3-2-1-12سواد در استان کردستان | 144 |
3-2-1-13زبان در استان کردستان | 144 |
3-2-1-14مذهب در استان کردستان | 145 |
3-2-3موقعیت جغرافیایی استان کرمانشاه | 145 |
3-2-3-1وجه تسمیه و پیشینه تاریخی استان کرمانشاه | 149 |
3-2-3-2اقلیم استان کرمانشاه | 149 |
3-2-3-3منابع آب استان کرمانشاه | 152 |
3-2-3-4مهمترین رودخانه های استان کرمانشاه | 152 |
3-2-3-4-1رود دنیور | 152 |
3-2-3-4-2خرم رود | 152 |
3-2-3-4-3گاماسیاب | 152 |
3-2-3-4-4رودخانه مرگ | 152 |
3-2-3-4-5رودخانه راز آور | 153 |
3-2-3-4-6رودخانه قره سو | 153 |
3-2-3-4-7رودخانه اروند | 153 |
1-رودخانه سیروان | 153 |
2-رودخانه الوند | 154 |
3-2-3-5سرابهادر استان کرمانشاه | 154 |
3-2-3-6خاک و پوشش گیاهی در استان کرمانشاه | 154 |
3-2-3-7جانداران در استان کرمانشاه | 155 |
3-2-3-8توپوگرافی و ژئومورفولوژی استان کرمانشاه | 158 |
3-2-3-9پیشینه تاریخی استان کرمانشاه | 161 |
3-2-3-9-1طاق بستان | 161 |
3-2-3-9-2قصر شیرین | 163 |
3-2-3-9-3بیستون | 163 |
3-2-3-9-4گنگاور | 164 |
3-2-3-10آثار تاریخی | 164 |
3-2-3-10-1مسجدها | 164 |
3-2-3-10-2امام زاده ها | 164 |
3-2-3-10-3تکیه ها و حسینیه ها | 164 |
3-2-3-10-4بناها و تاسیسات حکومتی و قلعه ها | 165 |
3-2-3-10-5پل ها | 165 |
3-2-3-10-6گوردخمه ها | 165 |
3-2-3-10-7غارها | 165 |
3-2-3-11معرفی آثار تاریخی وطبیعی استان کرمانشاه | 165 |
3-2-3-11-1طاق بستان | 165 |
3-2-3-11-2پارک جنگلی طاق بستان | 166 |
3-2-3-11-3مجسمه هرکول | 167 |
3-2-3-11-4بیستون | 168 |
3-2-3-11-5منطقه ریجاب و بان زرده | 169 |
3-2-3-11-6قلعه یزدگرد | 169 |
3-2-3-11-7غار قوری قلعه | 169 |
3-2-3-11-8غار دو اشکفت | 171 |
3-2-3-11-9سراب نیلوفر | 171 |
3-2-3-11-10سراب بیستون | 171 |
3-2-3-11-11رودخانه قره سو | 172 |
3-2-3-11-12سراب هرسین | 172 |
3-2-3-11-13تالاب هشیلان | 172 |
3-2-3-11-14معبد آناهیتا | 173 |
3-2-3-121ویژگیهای اقتصادی استان کرمانشاه | 174 |
3-2-3-12-1ویژگیهای اقتصادی(کشاورزی-صنعت)استان کرمانشاه | 175 |
3-2-3-13جمعیت در استان کرمانشاه | 175 |
3-2-3-14سواد در استان کرمانشاه | 176 |
3-2-3-15نژاد در استان کرمانشاه | 176 |
3-2-3-16زبان در استان کرمانشاه | 176 |
3-2-3-17مذهب در استان کرمانشاه | 177 |
3-2-3-18راههای ارتباطی | 178 |
فصل چهارم :یافته های تحقیق | 183 |
1-4مقدمه | 183 |
2-4تحلیل داده های آماری | 183 |
2-4-1یافته های توصیفی تحقیق | 183 |
2-4-2وضعیت راهها | 184 |
2-4-3شرکتها و موسسات مسافربری | 196 |
2-4-4تعداد گردشگران | 198 |
2-4-5ظرقیتهای گردشگری | 201 |
3-4یافته های استنباطی و آزمون فرضیات | 204 |
3-4-1میزان ارتباط طول راهها و توسعه گردشگری در استان ها | 204 |
3-4-2مقایسه و بررسی تعداد مسافر جابجا شده برون و درون استانی | 206 |
3-4-3مقایسه و بررسی تراکم راههای روستائی در هر سه استان | 209 |
فصل پنجم:نتیجه گیری و پیشنهادات | 210 |
5-1مقدمه | 211 |
5-2نتایج حاصل از آمارها | 211 |
5-3جمع بندی و نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات | 212 |
5-3-1مقایسه سه استان از نظر تاثیر طول راههای ساخته شده بر رشد و توسعه گردشگری | 214 |
5-3-2راهکارهای پیشنهادی در بخش راهها برای استفاده بیشتر جهت توسعه گردشگری و توریسم | 216 |
5-3-3نتیجه گیری | 217 |
فهرست منابع و ماخذ | 219 |
چکیده به انگلیسی | 224 |
فهرست نقشه ها |
|
عنوان | صفحه |
نقشه شماره1:فلات ایران | 59 |
نقشه شماره2:نقشه هوایی زاگرس | 62 |
نقشه شماره3:نقشه جنگلهای استان همدان | 64 |
نقشه شماره4: نقشه جنگلهای استان کردستان | 65 |
نقشه شماره5: نقشه جنگلهای استان کرمانشاه | 66 |
نقشه شماره6:تقسیمات استان همدان
|
69 |
نقشه شماره7:تقسیمات gisراههای استان همدان
|
70 |
نقشه شماره8: زمین شناسی استان همدان
|
78 |
نقشه شماره9:ژئومورفولوژی استان همدان
|
81 |
نقشه شماره10: تقسیمات استان کردستان
|
105 |
نقشه شماره11:تقسیمات gisراههای استان کردستان
|
106 |
نقشه شماره12: زمین شناسی استان کردستان
|
118 |
نقشه شماره13:ژئومورفولوژی استان کردستان
|
119 |
نقشه شماره14: تقسیمات استان کرمانشاه
|
147 |
نقشه شماره15:تقسیمات gisراههای استان کرمانشاه
|
148 |
نقشه شماره 16:هواشناسی استان کرمانشاه
|
151 |
نقشه شماره17: زمین شناسی استان کرمانشاه
|
157 |
نقشه شماره18:ژئومورفولوژی استان کرمانشاه
|
160 |
نقشه شماره 19:راههای استان همدان
|
187 |
نقشه شماره 20:راههای استان کرمانشاه
|
190 |
نقشه شماره 21:راههای استان کردستان | 193 |
فهرست جداول | |
عنوان |
صفحه |
جدول شماره1:تقسیمات در مناطق مورد مطالعه | 67 |
جدول شماره2:مسیرهای گردشگری عمومی کشور استان همدان | 99 |
جدول شماره3:سهم ارزش افزوده در استان همدان | 100 |
جدول شماره4:مسیرهای گردشگری عمومی کشور استان کردستان | 142 |
جدول شماره5:سهم ارزش افزوده در استان کردستان | 142 |
جدول شماره6:مسیرهای گردشگری عمومی کشور استان کرمانشاه
|
174 |
جدول شماره7:سهم ارزش افزوده در استان کرمانشاه
|
175 |
جدول شماره8:طول راههای تحت حوزه استحفاظی وزارت راه و ترابری برحسب نوع راه در سطح کشور در سال 1388
|
178 |
جدول شماره9:مسافرین جابجا شده به تفکیک درون و برون استانی در سال 1390
|
180 |
جدول شماره10:مسافرین جابجا شده بر حسب استان مبداءبه تفکیک وسیله نقلیه در سال 1390
|
180 |
جدول شماره11:چگونگی راهها در استان همدان در دوره ده ساله (90-80)
|
184 |
جدول شماره12:چگونگی راهها در استان کرمانشاه در دوره ده ساله (90-80)
|
188 |
جدول شماره13:چگونگی راهها در استان کردستان در دوره ده ساله (90-80)
|
191 |
جدول شماره 14:ضریب رشد راهها در سه استان در دوره ده ساله(90-80)
|
194 |
جدول شماره15:شرکتها و موسسات فعال مسافربی در دوره ده ساله در دوره ده ساله(90-80)
|
196 |
جدول شماره16:ضریب رشد گردشگران در سه استان در دوره ده ساله(90-80)
|
198 |
جدول شماره17:ضریب رشد راهها و موسسات و گردشگران در دوره ده ساله(90-80)
|
200 |
جدول شماره18:تعداد و انواع اماکن گردشگری در استان ها
|
202 |
جدول شماره19:همبستگی بین میزان طول راهها و توسعه گردشگری استان ها
|
205 |
جدول شماره20:تعداد سفر درون استانی توسط انواع وسیله نقلیه بر حسب استان
|
207 |
جدول شماره21:رتبه استان ها در تعداد سفردرون استانی توسط انواع وسیله نقلیه
|
208 |
جدول شماره22:سهم استان هاازتعدادسفردرون استانی توسط انواع وسایل نقلیه انجام گرفته در کشور (درصد) | 208 |
فهرست نمودارها |
|
عنوان | صفحه |
نمودارشماره1:روند تعداد گردشگران جهان از سال 1950تا کنون و پیش بینی آن تا سال 2020 | 47 |
نمودارشماره2:راههای موجود ساخته شده تا سال 1390 | 179 |
نمودارشماره3:استفاده وسایل نقلیه عمومی مورد استفاده در استان های مورد مطالعه تا سال 1390 | 181 |
نمودارشماره4:چگونگی راههادر استان همدان در دوره ده ساله (90-80) | 185 |
نمودارشماره5: چگونگی راههادر استان کرمانشاه در دوره ده ساله (90-80)
|
189 |
نمودارشماره6: چگونگی راههادر استان کردستان در دوره ده ساله (90-80)
|
192 |
نمودارشماره7: رشد راههای در سه استان در دوره ده ساله(90-80)
|
194 |
نمودارشماره8: ضریب رشد راههای در سه استان در دوره ده ساله(90-80)
|
195 |
نمودار شماره9:شرکتها و موسسات فعال مسافربری در دوره ده ساله(90-80)
|
196 |
نمودارشماره10:ضریب رشد شرکتها و موسسات فعال مسافربری در دوره ده ساله (90-80)
|
197 |
نمودارشماره11:ضریب رشد گردشگران در دوره ده ساله (90-80)
|
199 |
نمودارشماره12:ضریب رشد راهها موسسات و گردشگران دردوره ده ساله(90-80)
|
200 |
نمودارشماره13:تعدادو انواع اماکن گردشگری استان ها | 203 |
فرمت فایل: Word (قابل ویرایش) |
تعداد صفحات: 240 |
حجم: 10.7 مگابایت |