دانلود فایل مختصری از تاریخ نگاری ایران تا عصر قاجار


دانلود فایل مختصری از تاریخ نگاری ایران تا عصر قاجار

دورۀناصری یک مقطع پویا در تاریخ ایران است ، که قریب نیم قرن از تاریخ این مرز و بوم را شامل می شود . فعالیتهای فکری وعملی در جامعۀ ایران وارتباط وآشنایی ایرانیان با مظاهر تمدنی ، علمی و صنعتی اروپائیان که نتیجه اش توسعه نهضت ادبی ایرانی بود از مشخصه های برجسته ایندوره است.

این پویایی در تاریخ نویسی ایندوره با وجود دلبستگی های فراوان پادشاهان به ثبت وقایع و گسترش خاطره نویسی و سفرنامه نویسی وترجمه ها و تواریخ عمومی، که خود سخت تحت تأثیر اندیشه های نو بود ،با ظهور افرادی چون محمد حسن خان اعتماد السلطنه ومیرزا آفا خان کرمانی مشهود بود و گامهای مثبتی در این راه برداشته شد .

لذا با توجه به پیوندهای مکتب تاریخ نگاری ایندوره با گذشته و دگرگونی در سنت  تاریخ نگاری ایران وتغییر شکل آن از فرم سنتی به شکل نوین ، مورخانی ظهور کردند که تحت تأثیر اندیشه های نوین و مقتضیات عصر خود ،آثاری از خود به یادگار گذاشته اند .

در این مقاله بعد از شرحی مختصر در باب تاریخ نگاری ایران تا عصر قاجار برآنیم تا سیر تحولات جدید و تأثیر آن را بر تاریخ نگاری نوین مورد بررسی قرار دهیم.

تاریخ‌نگاری برخلاف تاریخ‌نویسی کوششی است برای انتقال روح و اطلاعات زمانه توسط مورخ با قالب‌های ویژه و کوششی است که در پرتو آن مورخ می‌کوشد تا تعریف و فهم خود از تاریخ و انتظارات مخاطب از تاریخ را منعکس کند. بنابراین تاریخ‌نگاری پیوند بسیار ناگسستنی با شخصیت، جایگاه، پایگاه، و حوزه اجتماعی فکری و انسانی مورخ دارد. 1

تاریخ‌نگاری شعبه‌ای از علم تاریخ است و قدمتی همانند این علم دارد. از وقتی که بشر در صدد نوشتن تاریخ و حفظ آن برآمد تاریخ‌نگاری‌زاده شده است و همراه با تکامل علم تاریخ به تکامل خود ادامه داد. متأسفانه مباحث مربوط به تاریخ‌نگاری در ایران از جمله مباحثی است که تاکنون به شیوه علمی و جامع کمتر مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. ریشه این ناکامی در مسائلی مانند عدم رشد کافی دانش تاریخ‌نگاری ایرانی همگام با سایر علوم، عدم شناخت فواید دانش تاریخ و در نتیجه لحاظ نشدن دستاوردهای تاریخی در برنامه‌ریزیهای مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و بهای کافی ندادن به علوم انسانی و… می‌توان جستجو کرد.

نیچه می‌گوید: «نخستین بار ایرانیان تاریخ را درک  کردند و آن را به دورانهای مختلف تقسیم کردند و هرودوت در دوهزار و چهارصد سال پیش از تاریخ خویش را چنین آغاز می‌کند: به روایات ایرانیان که بهترین تاریخ‌شناسان هستند…» 2

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 27
حجم: 36.2 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.