شیراز


شیراز

دامنه ها و کوه پایه های ارتفاعات شمالی ، غربی و جنوبی که به داخل فلات ختم می شود و کوه های منفرد مرکزی و ارتفاعات نامنظم شرقی فلات که حوزه های مستقل یا نیمه مستقلی به وجود اورده اند ، به دلیل ارتفاعشان نسبت به چاله های مرکزی یا محلی ، از رطوبت بادهای مرطوبی که از فراز آنها می گذرد تا حدودی استفاده می کنند و نسبت به چاله های اصلی ، اقلیم نسبتا معتدلی به وجود می آورند. البته هر چه از غرب به شرق نزدیک شویم ، اثر بادهای مرطوب کاهش و خشکی

هوا افزایش می یابد . شهر شیراز از جمله مناطق نیمه بیابانی محسوب می شود .

سه ناحیه اقلیمی استان فارس

•         ناحیه ی جنوبی از جنوب غربی تا جنوب شرقی استان

•         ناحیه ی مرکزی وشمال از سمت غرب وشمال غرب تا سمت شرق استان (شیراز جزء این ناحیه می باشد)

•         ناحیه ی شمال شرقی

شدت برودت هوا در شیراز

متوسط حداقل دمای هوا معیار مناسبی برای بررسی شدت برودت هوا به شمار می رود . این دما نشان دهنده وضعیت هوا در سردترین مواقع شبانه روز است . نقش ارتفاع از سطح دریا و عرض جغرافیایی که دو عامل عمده اقلیمی محسوب می شوند ، در تعیین این پارامتر قابل بررسی است .

شیراز با عرض جغرافیایی 29 درجه و 32 دقیقه و ارتفاع 1491 متر از سطح دریاهای آزاد متوسط حداقل روزانه دمای هوا در سردترین ماه سال 0.2- درجه سلسیوس بوده است .

باغ های شیراز به زیبایی و طراوت مشهور است. اما چند باغ  شیراز از جمله آثار تاریخی نیز محسوب می شود. از جمله :

باغ جهان نما در کنار دروازه قرآن که ساختمان آن در دوره کریم خان زند مرمت و تجدید بنا شد، از تفرجگاه های شیراز است.

باغ دلگشا که نزدیک آرامگاه سعدی قرار دارد، در دوره تیمور از باغ های مهم و تفریحی شیراز بود. قدمت این باغ به دوره ساسانی نسبت داده شده و ساختمان موجود در آن ، متعلق به دوره قاجاریه است. این باغ در اردیبهشت – فصل چیدن بهار نارنج – بسته است.

باغ عفیف آباد با وسعتی حدود 127000 متر مربع از زیباترین باغ های تاریخی شیراز است. این باغ در دوره صفویه از باغ های مهم و گردشگاه پادشاهان بود. در میان این باغ که “گلشن” نیز نامیده می شود، عمارتی دو طبقه، آب نماها و زیرزمین وجود دارد.

باغ ارم:

که بنا و سردر آن از دوره قاجاریه به جای مانده، زیباترین باغ شیراز است. گل های زینتی و گونه های متنوع گیاهی موجود در این باغ ، آن را به باغ گیاه شناسی دانشگاه شیراز بدل ساخته است. باغ تخت در شمال شهر شیراز و در دامنه کوه بابا کوهی قرار دارد. در این باغ عمارتی به همت “اتابک قراچه داغ ” در سال 480هـ . ق بنا شد. در زمان آقا محمدخان قاجار نیز بنای جدیدی در این باغ ساخته شد. در این باغ تاریخی، اکنون پادگان نظامی مستقر است. سایر باغ های شیراز در غرب شهر در منطقه قصر دشت قرار دارد و حدود 50 کیلومتر از سطح شهر را در برگرفته است. رودخانه اعظم ، نهرمعالی آباد و قنات های متعدد، این باغ ها را مشروب می کند.

هجری شمسی ۱۲۸۳ باغ ارم در سال

آرامگاه سعدی در سال ۱۳۱۰ هجری شمسی

باغ تخت در سال 1274 هجری شمسی

هجری شمسی ۱۳۱۶ حافظیه در سال

ارگ کریمخانی در سال ۱۲۸۰ هجری شمسی

قرآن دروازه

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.