دانلود پژوهش مراحل ساخت و تولید لاستیک خودرو


دانلود پژوهش مراحل ساخت و تولید لاستیک خودرو

چکیده

نخ تایربه لحاظ  اینکه  استخوانبندی  تایر را تشکیل داده و همچنین  درصد قابل توجه وزنی  تایر را بخود  اختصاص  می دهد،  لذا نگرش  به آن از دیدگاه  فنی و تکنولوژیکی  و اقتصادی  حائز  اهمیت ویژه می باشد.

نخستین  سری از نخهائی که  بعنون CORD  در  تایر به کار گرفته  شده تا به لاستیک  مقاومت بخشد  نخهای کتان  بوده است،  نخهای مزبور  از نوع سلولز  بوده که ریشه طبیعی  دارد  با تولید روز افزون  تایر   و همچنین  نقاط ضعف  در برخی  ویژگی های آن ( از جمله مقاومت  در مقابل پارگی ) تولید کنندگان  ناچارا به نخهای  دیگر رو آورده و لذا  مصرف  نخ کتان از رده کاملا  خارج گردیده  و تولید کنندگان  بمنظور حصول  استقامت  مورد نظر  عمدتا  به نخهای  مصنوعی روی آورده اند.

 عمده نخهای  جانشین  کتان عبارتند از نخهای  پلی استر  و ریون  و نایلون  (POLYAMIDE)  علاوه  بر اینها  بلحاظ  مصرف  تایر از الیاف  شیشه (GLASS FIBRES)  آرامیدها (AEAMIDS)  یا بعبارتی  نایلون   حلقوی (AROMATIC – POLYAMIDE)  و همچنین  سیم فولادی  استفاده  می گردد.

از نظر قیمت  در واحد وزن  گران ترین  آن نخهای  آرامید  بعلت  پروسس  تولید پیچیده  و عدم تولید  انبوه  وبالعکس  ارزانترین  آن سیمهای  فولادی  بعلت  سنگینی  وزین می باشد . در ایالات متحده  مصرف سیمهای  فولادی  رو به تزاید  است و حال آنکه  در اروپا  هنوز  استقبال  مشابه  نگردیده  و در آسیا و سایر نقاط  توجه  قابل  ملاحظه ای به آن  نشده است .

 چنانچه  قبال پیش بینی است  سیمهای  فولادی  از ضریب  ارتجاعی  (TENSILE MODULUS)  بسیار بالا  برخوردار است  و لذا وجود  این سختی  و همچنین  قیمت ارزانتر  آن نسبت به  سایر نخهای  تایر عوامل  عمده   انتخاب  محسوب می گردد.  قاعدتا  انتخاب  نخ تایر  مناسب به  عوامل بسیاری  بستگی دارد  که بعضا  شرایط اقلیمی ،  اقتصادی ، صنعتی و حتی سیاسی  منطقه  را می باید  ملحوظ  نظر قرار داد.

 

 

مقدمه

از آغاز حیات بشر تا پایان سده نوزدهم، انسان فقط موادی را مورد استفاده قرار می داد که طبیعت، جهت تحقق منظورهای بسیار متفاوت، در اختیار او گذارده بود. این مواد انسان را قادر می ساخت تا در وهله نخست نیازهای ضروری از قبیل دفاع، غذا، پوشاک و سپس وسایل آسایش خود را فراهم سازد.

بدین منظور، ابتدا سنگ آتشزنه.‌چوب شاخ، و عاج را، که به ترتیب از منابع معدنی،‌نباتی، حیوانی فراهم می شدند. به کار گرفت. استفاده از فلزات اولیه و در رأس آنها طلا، مس، آهن، و سپس فلزات مختلف دیگر، که انسان می توانست به طور پیاپی از منابع زیرزمینی معدنی به دست آورد، در مراحل بعد قرار گرفت.

حدود سالهای ۱۸۷۰، ماده جدیدی به نام سلولویید در بازار تجارت ظاهر شد. این ماده می توانست نرم شود،  حالت بخ خود گیرد، وپیچیده ترین شکلها را براحتی به دست آورد. سلولویید محصول آزمایشگاههای شیمیدانها بود و از سنتز دو ماده طبیعی سلولوز و کافور به دست آمد.

طی سی سال، سلولویید تنها نماینده محصولات سنتزی بود که به عنوان ماده اولیه برای ساخت وسایل به کار گرفته می شد. البته وقتی به عقب بر می گردیم، این امر تا اندازه ای عجیب به نظر می رسد. حدود سالهای ۱۹۰۰، تولید صنعتی گالالیت از کازیین و فرمالدهید پدیدار شد. بهای تما شده این ماده تا حدود سالهای ۱۹۲۲ بالا بود و بدین ترتیب کاربرد آن را محدود می ساخت.

در سال ۱۹۰۷، باکلند  از فنون و فرمالدهید رزین تراکمی به نام باکلیت، (مأخوذ از نام سازنده آن) با خواص مشابه خواص صمغ لاکی، تهیه کرد و با ابهام پیش بینی کرد که سلولویید و گالالیت تنها موادی نیستند که شیمیدان میتواند در آزمایشگاه خود آنها را بسازد و سپس با استفاده از چنین مواد اولیه ای، درمقیاس صنعتی، به مجموعه مواد مناسب برای ساخت محصولا کاملا منتفاوت برسد.

آینده چنین امیدی را تأیید کرد سالهای مدیدی که از پیدایش باکلیت تاکنون گذشته است شاهد به وجود آمدن شمار بسیاری از محصولات جدیدی بوده ایم که از آزمایشگاه بیرون آمده است و کم کم.  و گاهی به طور چشمگیر، با مواد طبیعی قدیمی به رقابت برخاسته است و موجب به وجود آمدن عملیات کاملا جدیدی شده است.

در حال حاضر این مواد سنتزی بنا به خواص فیزیکی و مکانیکی و طبعاً بنا به ماهیت کاربرد شان، که ناشی از خواص آنها می باشد، به سه دسته تقسیم می شوند:

۱- مواد پلاستیکی، که معمولا با عبارت ساده پلاستیکها مشخص می شوند. یکی از خواص اساسی پلاستیکها سخت و صلب بودن آنها در دمای اتقا است این ماده وقتی به اندازه کافی گرم شود صلابت خود را از دست می دهد و بدین ترتیب برای قالبگیری آماده می شود. همه ما با توسعه شگرفی که تاکنون در زمینه صنعت پلاستیک انجام گرفته است و نیز با عملیات شگفت آن آشنایی داریم. ما در این کتاب چنین مواد پلاستیکی را بررسی نخواهم کرد و خوانندگان علاقه مند به این مواد را به مطالعه کتابی که به این موضوع اختصاص دارد دعوت می کنیم.

۲- لاستیکهای سنتزی( به نام کشپارها نیز معروفند ) این مواد کشسان می باشند یعنی، دارای این خصایت هستند که پس از رفع فشار یا انقباضی که بر آنها اعمال شده است مجدداً شکل اولیه خود را به دست آورند.

 

فهرست مطالب

چکیده……………………………………………………………………………………………………………… 1

مقدمه…………………………………………………………………………………………………….. 2

فصل اول : تاریخچه لاستیک

1-1-لاستیک………………………………………………………………… 5

1-2-تاریخچه…………………………………………………………………………………. 5

1-3-انواع لاستیک ها……………………………………………………………………………. 6

1-3-1-لاستیک های طبیعی…………………………………………………………………………………………………………………….. 6

1-3-1-1-ساختار لاستیک های طبیعی……………………………………………………………………………………………………. 7

1-3-1-2-روش تهیه لاستیک طبیعی……………………………………………………………………………………………………… 7

1-3-2-لاستیک مصنوعی………………………………………………………………………………………………………………………… 7

فصل دوم : لاستیک طبیعی

2-1-تاریخچه لاستیک طبیعی………………………………………………………………………………………………………………… 12

2-2-منابع لاستیک طبیعی…………………………………………………………………………………………………………………….. 12

2-2-1-لاستیک طبیعی………………………………………………………………………………………………………………………….. 13

2-3-ساختار لاستیک طبیعی…………………………………………………………………………………………………………………. 13

2-4-روش تهیه لاستیک طبیعی…………………………………………………………………………………………………………….. 13

2-5-کائوچو………………………………………………………………………… 14

2-5-1-کائوچو طبیعی و مصنوعی………………………………………………………………………………………………………….. 14

2-5-2-پدیده لکانزاسیون……………………………………………………………………………………………………………………… 15

2-6-ساخت لاستیک طبیعی………………………………………………………………………………………………………………….. 15

2-6-1-آمزه کاری لاستیک……………………………………………………………………………………………………………………. 15

2-6-2-تسریع کننده ها………………………………………………………………………………………………………………………… 15

2-6-3-مواد ضد پیری یا ضد اکسند……………………………………………………………………………………………………… 16

2-7-مراحل ساخت لاستیک طبیعی………………………………………………………………………………………………………. 16

2-7-1-غلطک یا پوشش دهی………………………………………………………………………………………………………………… 16

2-7-2-قالب گیری…………………………………………………………………………………………………………………………………. 16

2-7-3-روزن رانی………………………………………………………………………………………………………………………………….. 16

2-7-4-آمیزهای شیرابه ای ………………………………………………………………………………….. 17

2-8-لاستیک های بازیافتی……………………………………………………………………………………………………………………. 17

2-9-مشتقات لاستیکی طبیعی………………………………………………………………………………………………………………. 18

فصل سوم : لاستیک مصنوعی

3-1-مواد تشکیل دهنده لاستیک………………………………………………………………………………………………………….. 20

3-1-1-کائوچو…………………………………………………………………… 20

3-1-2-دوده…………………………………………………………………. 20

3-1-3-نخ………………………………………………………………… 21

3-1-4-سیم………………………………………………………………. 21

3-1-5-محافظت کننده ها……………………………………………………………………………………………………………………… 21

3-1-6-سایر مواد شیمیایی…………………………………………………………………………………………………………………….. 21

3-2-دسته بندی ساختاری لاستیک……………………………………………………………………………………………………… 22

3-2-1-لاستیک بایاس…………………………………………………………………………………………………………………………… 22

3-2-2-لاستیک رادیال…………………………………………………………………………………………………………………………. 22

3-3-ساختمان داخلی لاستیک بایاس و رادیال…………………………………………………………………………………….. 23

3-4-مزایای لاستیک های رادیال نسبت به بایاس ………………………………………………………………………………… 24

3-5-اجزای لاستیک مصنوعی………………………………………………………………………………………………………………. 24

3-5-1-1-طوقه pattern……………………………………………………………………………………………………………………… 25

3-5-1-2-طرح نیم دنده……………………………………………………………………………………………………………………….. 25

3-5-1-3-طرح چهار خط……………………………………………………………………………………………………………………… 26

3-5-1-4-طرح دو خط………………………………………………………………………………………………………………………….. 27

3-5-1-5-طرح مرکب…………………………………………………………………………………………………………………………… 27

3-5-1-6-طرح جهت دار………………………………………………………………………………………………………………………. 27

فصل چهارم : مراحل تولید لاستیک مصنوعی

4-1-مراحل تولید………………………………………………….. 30

4-1-1-مرحله اول…………………………………………………………………………………………………………………………………… 30

4-1-2-مرحله دوم………………………………………………………………………………………………………………………………….. 31

4-1-3-مرحله سوم………………………………………………………………………………………………………………………………… 31

3-1-4-مرحله چهارم…………………………………………………………………………………………………………………………….. 32

4-2-انواع تکنولوژی روکش لاستیک……………………………………………………………………………………………………. 33

4-2-1-بازرسی منجد…………………………………………………………………………………………………………………………….. 34

4-2-2-بافینگ…………………………………………………… 34

4-2-3-بافت دستی و تعمیرات لاستیک……………………………………………………………………………………………….. 34

3-2-4-سمنت زنی……………………………………………………………………………………………………………………………….. 35

3-2-5-پرکن………………………………………………………………………… 35

3-2-6-ساخت لاستیک………………………………………………………………………………………………………………………… 35

3-2-7-پخت روکش گرم………………………………………………………………………………………………………………………. 36

3-2-8-پخت روکش سرد……………………………………………………………………………………………………………………… 36

3-2-9-بازرسی و کنترل نهایی……………………………………………………………………………………………………………… 36

فصل پنجم : استانداردهای لاستیک

5-1-استانداردهای لاستیک………………………………………………………………………………………………………………….. 38

5-2-اندازه گیری ابعاد لاستیک…………………………………………………………………………………………………………….. 38

5-3-مقاومت به پنچر شدن…………………………………………………………………………………………………………………… 39

5-4-دوام لاستیک……………………………………………………………………… 39

5-5-کارائی در سرعت زیاد…………………………………………………………………………………………………………………….. 40

فصل ششم : اصول انتخاب و نگهداری لاستیک

6-1-آشنایی با علائم و مشخصات روی لاستیک…………………………………………………………………………………….. 42

6-1-1-اندازه لاستیک……………………………………………………………………………………………………………………………. 42

6-1-2-نسبت منظر لاستیک…………………………………………………………………………………………………………………. 42

6-1-3-لاستیک های بایاس و عبارت pr………………………………………………………………………………………………. 43

6-2-استانداردهای لاستیک………………………………………………………………………………………………………………….. 43

6-2-1-اندازه نویسی لاستیک……………………………………………………………………………………………………………….. 43

6-2-2-علائم منقوش روی دیواره لاستیک……………………………………………………………………………………………. 46

6-2-3-طرح جهت دار………………………………………………………………………………………………………………………….. 48

6-2-4-شاخص سرعت………………………………………………………………………………………………………………………….. 48

6-2-5-میزان باد مجاز…………………………………………………………………………………………………………………………… 49

6-3-نحوه صحیح نگهداری و مصرف لاستیک تیوب……………………………………………. 51

6-3-1-انبارداری لاستیک……………………………………………………………………………………………………………………… 51

6-3-2-انبارداری  تیوب………………………………………………………………………………………………………………………… 51

6-3-3-رینگ کردن لاستیک……………………………………………………………………………………………………………….. 52

6-3-4-بالانس مجموعه رینگ و لاستیک…………………………………………………………………………………………….. 52

6-3-5-انتخاب باد صحیح برای لاستیک …………………………………………………………………………………………….. 53

6-3-5-1-فشار باد لاستیک در موارد خاص…………………………………………………………………………………………. 54

6-3-6-بار وارده بر لاستیک…………………………………………………………………………………………………………………. 54

6-3-7-تنظیم سیستم تعلیق و شاسی…………………………………………………………………………………………………. 55

6-3-8-کسنر و کمبر…………………………………………………………………………………………………………………………….. 56

3-6-9-همگرایی و واگرایی چرخ های جلو……………………………………………………………………………………………. 56

3-6-10-چرخش ادواری لاستیک ها……………………………………………………………………………………………………… 57

6-3-11-تعمیر لاستیک………………………………………………………………………………………………………………………… 57

6-4-نگهداری لاستیک…………………………………………………………………………………………………………………………. 58

6-5-نصب لاستیک……………………………………………………………………………………………………………………………….. 58

6-6-مصب رینگ…………………………………………………………………………………………………………………………………… 59

 

 

 

 

 

 

فهرست تصاویر

عنوان……………………………………………………………………………………………………… صفحه

3-1-اجرای لاستیک های رادیال و بایاس………………………………………………………………………………………………. 23

4-1-مراحل تولید لاستیک مصنوعی………………………………………………………………………………………………………. 30

4-2-فرآیند ساخت و مونتاژ لاستیک ……………………………………………………………………………………………………. 31

4-3-شکل فرآیند پخت لاستیک………………………………………………………………………………………………………….. 32

4-4-فرآیند تست لاستیک…………………………………………………………………………………………………………………… 33

4-5-مراحل روکشی لاستیک………………………………………………………………………………………………………………… 34

6-1-تنظیم سیستم شاسی…………………………………………………………………………………………………………………….. 55

6-2-تظیم همگرایی و واگرایی چرخ های جلو……………………………………………………………………………………….. 57

منابع………………………………………………………………………………… 60

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 69
حجم: 1.035 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.