قانون رنگ ها، اصل 60-30-10 در دکوراسیون چیست؟


قانون رنگ ها، اصل 60-30-10 در دکوراسیون چیست؟

قوانین در دکوراسیون به شما این امکان را می دهند که به یک نتیجه و طرح ایده آل برسید. رنگ ها هم به عنوان یکی از مهم ترین مباحث در دکوراسیون داخلی، قوانین و اصول خاص خود را دارند و دنیایی زیبا اما بسیار گسترده را پیش روی ما قرار می دهند. من قبلا در یکی از مطالبم اشاره ای به قانون 60-30-10 داشتم اما به دلیل پر اهمیت بودن، تصمیم گرفتم در این مطلب بیش تر به آن بپردازم. این قانون در واقع به معنای ایجاد تعادل بین رنگ هایی است که می خواهید در کنار هم در یک فضا به کار ببرید.

 

نحوه استفاده از قانون 60-30-10

طبق این قانون، 60٪ رنگ اصلی برای اتاق شما است. یعنی شما در حدود 60 درصد فضا را به رنگ اصلی تان اختصاص می دهید. به طور مثال در یک اتاق نشیمن، این 6 درصد شامل دیوارها، کف، وسایل بزرگ مانند فرش و مبلمان می شود. با این کار رنگ اصلی به عنوان رنگ زمینه یا بک گراند کار شما قرار می گیرد. 30٪ برای رنگ ثانویه است، رنگ دومی که می خواهید در کنار رنگ اصلی به کار بگیرید. این رنگ می تواند برای وسایل دیگر مانند پرده ها، صندلی ها و حتی یکی از دیوارها استفاده شود. رنگ ثانویه از رنگ اصلی شما پشتیبانی می کند اما به اندازه ای متفاوت است که می توان آن ها را از یکدیگر تشخیص داد.

در نهایت به رنگی می رسیم که به میزان 10٪ در فضا دیده می شود. این رنگ برای لوازم جانبی، دکوری ها، کوسن ها و وسایل کوچک تر به کار می رود. به طور مثال در یک اتاق خواب، می تواند رنگ بالش روی تخت، چراغ های روی میز کنار تخت و … باشد.

شکستن قانون 60-30-10

حتما این سال برای شما پیش آمده که چرا همه از این قانون در طراحی و دکوراسیونشان استفاده نمی کنند. علت این امر این است که قوانین در دکوراسیون به طور 100% به کار گرفته نمی شوند و به قدری این حرفه گسترده و بی انتهاست که می تواند با شکست هر قانون، قوانین تازه ای در آن به وجود آورد. اگر شما علاقه ای به قانون60-30-10 ندارید یا فکر می کنید که در طراحی فضا کمکی نمی کند، پس به روش های زیر آن را بشکنید.

قانون 110٪

یکی از روش هایی که می توانید با آن قانون قبلی را از بین ببرید این است که از ترکیب 110٪ استفاده نمایید. این به این معنی است که شما می توانید 60٪ برای اصلی رنگ خود و 30٪ برای رنگ ثانویه انتخاب کنید، اما به جای یک رنگ، دو رنگ را به میزان 10% به کار بگیرید. با این کار شما در واقع 4 رنگ در ترکیب رنگی خود دارید و این زمانی به کارتان می آید که در طراحی به تعداد رنگ زیاد نیازمند باشید.

استفاده از رنگ های کروماتیک

زمانی که شما از این رنگ ها استفاده می کنید، به این معناست که یک طرح تک رنگ دارید. بنابراین سه رنگ در قانون قبلی، یک رنگ با تنالیته های روشن تر و تیره تر هستند نه سه رنگ متفاوت! در این جا شما تنالیته خنثی تر رنگ را به میزان 60 درصد، تنالیته تیره تر را به میزان 30 درصد و روشن تر را 10 در صد به کار می برید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.