دانلود مانیتورینگ و تشخیص عیب عایق تجهیزات فشارقوی با استفاده از سیگنالهای تخلیه جزیی


دانلود مانیتورینگ و تشخیص عیب عایق تجهیزات فشارقوی با استفاده از سیگنالهای تخلیه جزیی

مقدمه

وجود پدیده تخلیه جزیی در دستگاههای الکتریکی از اوایل قرن حاضر شناخته شد. بعد از آشکار شدن اثر مخرب این پدیده روی عایقها کوششهای زیادی صرف تحقیقات در این زمینه گردید. ارائه روشهای اندازه گیری و مطالعه فیزیک پدیده و اثرات شیمیایی آن کم کم مرسوم شد تا اینکه بعداً اندازه گیری های تخلیه جزئی مبنای ارزیابی ساختارهای عایقی جدید گردید و استانداردهایی در این رابطه تدوین شد و این استانداردها با پیشرفت تجهیزات اندازه گیری مورد بازنگری های دوره ای قرار گرفت [7].

در صورت وجود تخلیه جزیی در سیستم عایقی ، معمولاً شناخت نوع و خصوصیات آن از قبیل تخلیه داخلی، سطحی،کرونا و غیره اهمیت خاصی دارد. این اطلاعات برای سازندگان و تولید کنندگان تجهیزات، مراکز تست و اندازه گیری و استفاده کنندگان از دستگاهها بسیار ضروری است.

تا سالها اندازه گیری تخلیه جزیی منحصر به اندازه گیری پالسها و موقعیت آنها نسبت به فرکانس قدرت احیاناً نرخ تکرار آنها توسط دستگاههای اندازه گیری آنالوگ بود تا اینکه متخصصین دریافتند که موقعیت پالسها نسبت به فاز فرکانس قدرت و ویژگیهای دیگری مثل نرخ تکرار تخلیه ها، می تواند گویای نوع یا منبع تخلیه جزیی باشد. معمولاً بازشناسی الگوهای تخلیه جزیی از طریق چشم و مشاهده الگوهای مذکور روی بیضی هایی که مطابق فرکانس قدرت روی صفحه اسیلوسکوپ ایجاد می شود انجام می گرفت[6].

البته تفسیر الگوها روی بیضی،وابسته به دانش و تجربه متخصصان این فن می باشد و تا قبل از پیشرفتهای اخیر در زمینه کامپیوترها و پردازش دیجیتال، تفسیر الگوهای فوق مبنای برآورد نوع و محل عیب عایقی و موضع تخلیه جزیی بوده است.

با بوجود آمدن مبدلهای آنالوگ به دیجیتال سریع و میکروکامپیوترهای امروزی واستفاده از آنها دراندازه گیری تخلیه جزیی افق های جدیدی در ارتباط با تفسیر و بازشناسی الگوهای تخلیه گشوده شد. در این نوشتار ضمن اشاره به چگونگی استفاده از پردازش داده های تخلیه جزیی، گزارش کوتاهی در مورد فعالیتهایی که در این زمینه، در آزمایشگاه فشار قوی دانشکده فنی دانشگاه تهران و با پشتیبانی معاونت تحقیقات توانیر به انجام رسیده است، ارائه شده است.

فهرست مطالب

مقدمه. 3

طراحی و ساخت سیستم اندازه گیری پیوسته تخلیه جزئی.. 4

اجزاء سخت افزاری سیستم. 6

منطق تحلیلOn-line سیگنالهای تخلیه جزئی.. 10

شاخص‏های زمانی و فرکانسی تک پالسهای سیگنالهای تخلیه جزئی.. 13

سیستم مانیتورینگ تخلیه جزئی.. 15

بازشناسی و تشخیص الگوهای تخلیه. 15

تجهیزات و مدار تست… 17

نتایج عملی روش تشخیص نوع تخلیه. 19

منابع و مآخذ. 26

 

 

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 27
حجم: 995 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.