مکانهای دیدنی تهران


مکانهای دیدنی تهران

کاخ گلستان:
شامل تالار ، موزه ، سر سرای ورودی ، تالار آیینه ، تالار برلیان ، تالار بلور و تالار عاج است که تالار بلور پیش از دیگر قسمتهای کاخ احداث شد . تخت طاووس از آثار مشهور ارگ سلطنتی تهران است و معروف است که نادر شاه آن را از هند به غنیمت آورد .
شمس العماره :
ناصرالدین شاه در سال ۱۲۸۴ فرمان ساختن قصر شمس العماره را به معیرالممالک داد . این کاخ که در انتهای گلستان و در شرق عمارت دیوان خانه قرار دارد عمارتی رفیع و بلند است با دو برج که از سمت خارج قصر یعنی طرف بازار منظره ای بسیار جالب دارد . معماری این بنا ترکیبی از معماری ایرانی و اروپایی است .
کاخ سرخه حصار (یاقوت ):
کاخ سرخه حصار که به نام کاخ یاقوت هم خوانده می شود از ساختمانهایی است که در اواخر قرن ۱۳ و در زمان ناصرالدین شاه ( ۱۳۰۳و ۱۳۰۲ ه.ج ) در محل سرخه حصار ساخته شده . این کاخ سلطنتی شامل دو دستگاه عمارت به نام کوشک بیرونی و حرم خانه و در مجموع در حدود ۲۰۰ اتاق داشت

کاخ صاحبقرانیه:
میان باغی وسیع در یکی از کاخ های مجموعه نیاوران ، در شمال شرقی تهران ساختمانی قرار دارد که قدیمی ترین کاخ این مجموعه است و تاریخ ساخت آن به عهد فتحعلی شاه مربوط می شود . علاوه بر حوض خانه وکرسی خانه بی مانند صاحبقرانیه از تالارهای مهم آن می توان جهان نما و آیینه را نیز نام برد که با تابلوهای نقاشی گرانبها و اشیاء بسیار نفیس تزئین شده است . این کاخ اکنون تنها برای بازدید میهمانان رسمی باز است . برنامه های تلویزیونی زیادی ( امیرکبیر ، میرزا کوچک خان و …) در این کاخ فیلمبرداری شده است .
کاخ مرمر :
این کاخ به دستور رضا شاه پهلوی ساخته شده است و احداث آن ۳ سال طول کشید . معماری آن آینده ای از سبکهای شرقی و غربی است . این کاخ از سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۵۹ موزه بوده است . تخت مرمر یا تخت سلیمان در وسط ایوان کاخ مستقر گردیده که ساخت آن بدستور فتحعلیشاه قاجار بوده است
کاخ بهارستان:
این بنا در قرن ۱۳ هجری قمری به همت میرزا حسین خان سپهسالار ، صدر اعظم ساخته شده و پس از مشروطیت به مجلس شورای ملی ایران واگذار گردید . تالار و سالنهای این بنا به طرز زیبا و موزونی تزئین شده و یکی از نمونه های با ارزش است .
مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد:
مجموعه کاخ موزه های سعد آباد در خیابان دربند برای دیدار عموم طراحی و آماده گردیده است . در این مجموعه 18 کاخ موزه وجود دارد .
زندان هارون:
بنای تاریخی زندان هارون که در ده کیلومتری جاده تهران به خراسان ، در دامنه کوههای مسکر آباد واقع است .از سنگهای نا منظم سیاه رنگ با ملاط گچ و تاق آجری ساخته شده است . این بنای شگفت که در قرن ۴ هجری ساخته شده است به دوران آن بدیه مربوط است .

قلعه طبرک و بارو و حصار قدیم:
این بارو و حصار شهر ، از آثار بر جای مانده دوران خلفای عباسی و مهمترین آثار اسلامی ری است که شامل یک رشته دیوارهای خشتی و سنگی است . داخل حصار بنایی به نام طبرک وجود داشت که به دستور طغرل سلجوقی منهدم شد . در بالای کوه نقشی از بهرام گور بود که بعدها در دوران قاجاریه صورت فتحعلیشاه رابه جای آن تراشیدند .
برج نقاره خانه:
بقایای برج نقاره آجری نقاره خانه که دارای هشت ترک است ، بر فراز کوهی در
شهر ری به همین نام باقیست . این برج از بناهای عهد سلجوقی است و پژوهش ها و
کاوش های علمی نشان داده است که محل برج ، نقاره خانه آرامگاه یکی از شهریاران سلجوقی بوده است .
غار گل زرد :
سطح درون این غار پوشیده از کربنات کلسیم است که با روشنایی فانوس درخشندگی شگفتی را در غار جلوه گر می سازد .

غار رود افشان:
این غار در دهکده رود افشان قراردارد درون غار پوشیده ازموادآهکی است که بصورت قندیل ازسقف آویزان شده است .
غار بورنیک:
این غار در نزدیک روستای هرانده واقع است در فصل تابستان درون غار بسیار خنک و دلپذیر است .

غار بیوک آقا :
این غار در در مسیر جاده کن قرار دارد که پس از گذشت از امامزاده داوود به آن می توان رسید.

غار یخ مراد :
در فصل بهار گیاهان معطر کوهستانی اطراف محوطه بیرون غار را می پوشاند که این منظره برای بازدیدکنندگان از غار بسیار دیدنی است .

دماوند :
قله دماوند در ۷۵ کیلومتری شمال شرق تهران است و بلندترین قله رشته کوههای البرزاست .از گستره های جذاب آن ناحیه لاریجان است.
توچال :
دامنه جنوبی البرز که به کوهستان توچال شهرت دارد و پیست اسکی توچال نیز تنها مکان قابل اسکی روی برف این منطقه است

قله کلک چال :
این قله در ارتفاع ۲/۶۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد این پناهگاه دارای تاسیسات و تجهیزات آب وبرق است.

پناهگاه شیر پلا:
این پناهگاه در ارتفاع ۲/۷۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد و مسیرهای آن عبارتنداز سربند و پس قلعه و آبشار دوقلو .

پناهگاه پلنگ چال:
این پناهگاهدر ارتفاع ۲۵۵۰متری از سطح دریا قرار دارد و مسیر آن از درکه است .

دره جاده چالوس :
این دره که در مسیر جاده کرج به چالوس قرار دارد یکی از زیباترین دره های ایران وشاید جهان به شمار می آید .

دره اوین :
درکه این دره که در شمال تهران واقع است ابتدای مسیر دره در روستای درکه قراردارد که یکی از خوش آب و هوا ترین مناطق به شمارمی رود .

دره کن:
سولقان این دره در شمال شرقی تهران قرار دارد و رودخانه کن که از بلندیهای شمال البرز سرچشمه می گیرد در مسیر آن قرار دارد .

دره اوشان فشم :
این دوناحیه به ترتیب در ۳۰ و ۳۵ کیلومتری شمال شرق تهران قرار دارند .

کردان ،واریان ، ارنگه :
هتل واریان در کنار جاده چالوس قراردارد و امکاناتی برای قایقرانی و اسکی روی آب فراهم آمده است

غار گل زرد:
غار گل زرد در دشت زیبای لار هر ساله میزبان کوهنوردانی است که قصد در نوردیدن ارتفاعات دماوند را دارند .

غار رود افشان :
این غار در دهکده رود افشان شهرستان دماوند و در کوهستان البرز مرکزی واقع است .

غار بورنیک :
این غار در جاده دماوند – فیروزکوه نزدیک روستای هرانده واقع است .
.
عمارت باغ فردوس:
این عمارت در باغ گسترده و پر درختی قرار دارد که توسط معیر الممالک ساخته شده است این بنا درقرن ۱۲ ( ه.ق ) ساخته شده و به سبب زیبایی و سرسبزی که داشت به باغ فردوس معروف شد محل این عمارت در تجریش است

دریاچه تار و ممج :
این منطقه دارای آب وهوایی کوهستانی است و برای تفریحات آبی از جمله شنا و قایقرانی مناسب است .

دریاچه سد امیر کبیر :
هوای این منطقه در تابستانها خنک و مطبوع است در این فعالیتهای تفریحی با کایت انجام می شود .

دریاچه سد لتیان :
این سد علاوه بر زیبایی های طبیعی خود محل مناسبی برای پرورش انواع ماهی است .

رودخانه کرج:
این رودخانه از پر آب ترین رودخانه های استان است که از ضلع جنوبی کوهستان البرز و ۴۰ کیلومتری غرب تهران از کانون آب گیر خر سنگ کوه سر چشمه می گیرد . روی این رودخانه در کنار جاده چالوس ، سد بزرگ امیرکبیرساخته شده است و کناره های رودخانه گردشگاههایی وجود دارد .

جاجرود :
از مهم ترین رودخانه های استان تهران است که مانند رودخانه کرج از کوههای کلون بستک در بلندی ها ی خرسنگ کوه سرچشمه می گیرد . شعبه های فشم ، دماوند ، میگون و آهار به این رود می ریزند . روی این رودخانه سدی به نام لتیان ساخته شده و مانند رودخانه کرج از گردشگاههای زیبای استان تهران است .

طالقان رود :
این رود از کوههای کندوان و کهار بزرگ در شمال تهران سر چشمه می گیرد و در دره طالقان به سوی غرب جریان می یابد و سپس به سفید رود می پیوندد . از شاخه های مهم آن علی زان ، خسبان و الموت رود است که از رودهای تخته سلیمان سرچشمه می گیرد که از سواحل آن بویژه در بخش های بالا دست ، دارای ارزشهای تفریحی وجهانگردی است .

چشمه قلعه دختر:
این چشمه در دو کیلومتری شمال غرب جاده تهران – آمل ، در محل پل دختر بین گردنه امام زاده هاشم و پلور در ۵۰ کیلومتری تهران واقع شده است . وجه تسمیه چشمه به خاطر قلعه ای به همین نام است که کنار آن قرار دارد . آب چشمه از گروه آبهای بی کربنات کلسیم سبک و سرد و ph آن نزدیک به خنثی است .این نوع آبهای معدنی برای بیماری های دستگاه گوارش ، کبد و لوزالمعده مفید است . آبهای معدنی در درمان بیماری های مفصلی ، نقرس ، اوره بالا و دفع سنگهای دستگاه های ادراری موثرند و به سبب کمی مقدار سولفات و کلر در آن برای مصرف شیرخواران مفید است .
چشمه آبعلی:

هراز چشمه آب معدنی آبعلی در شمال دهکده آبعلی در ۶۰ کیلومتری شمال شرقی تهران در کنار بستر رودخانه مبارک آباد از زمین می جوشد . آب چشمه آبعلی از گروه آبهای بی کربنات کلسیک سرد با ph متمایل به اسید است .خواص درمانی این آب در دستگاه گوارش کبد ، لوزالمعده و روده است . همچنین آب این چشمه برای تنظیم کلسترول و اسید اوریک نیز موثر است . وجود co2 در آب این چشمه باعث تنظیم دستگاه گوارش و هضم سریع غذا می شود .

چشمه معدنی شاه دشت – کرج :
آب معدنی شاه دشت در ۳۵ کیلومتری جنوب کرج واقع شده و آب آن دارای سولفات سدیک و کلر کلسیک سرد است این آبها در درمان بیماریهای دستگاه تنفسی موثرند و به سبب داشتن ید برای درمان بیماریهای گواتر نیز مفیدند .

معدنی البرز: آبعلی این چشمه در ۶۰ کیلومتری شمال شرق تهران در دهکده آبعلی و در کنار جاده تهران – آمل از زمین می جوشد .آب این چشمه از گروه آبهای بی کربنات و سولفات کلسیک و منیزیم آهن دار و گازدار و عاری از میکروب است .این آب از نظر درمانی دفع کننده مواد زاید است و روی کبد مجرای صفراوی تاثیر می گذارد . همچنین به دلیل وجود آهن در ترکیب آن برای درمان کم خونی مفید است .

آبشار لار:
یکی از جاذبه های مهم ناحیه لار آبشار آن است که در محلی در نزدیکی روستای وانا واقع شده است. این آشار زیبایی خاصی دارد .
آبشار دوقلو :این آبشار در ارتفاع ۲۷۰۰ متری در زیر پناهگاه شیر پلا قرار دارد و یکی از زیباترین آبشارهای ناحیه شمیرانات است . این آبشار از ذوب برفهای بلندی های البرز بوجود آمده و محلی مناسب برای رفع خستگی کوهنوردان است .
آبشار پیچ آدران: از جمله آبشارهای فصلی در استان تهران است که از ذوب برفها در بهار و تابستان پدید می آید ودر کیلومتر ۱۵ جاده کرج – چالوس قرار دارد .

قلعه ایرج :
این قلعه در شمال شرقی ورامین ، نزدیک دهکده جعفرآباد است . این قلعه یکی از بزرگترین قلعه های ایران به حساب می آید . این قلعه به شکل مستطیل است و ساختمان آن با خشت و گل ساخته شده است

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.