دانلود پاورپوینت تاسیسات و زیر ساختهای شهری – مبلمان شهری


دانلود پاورپوینت تاسیسات و زیر ساختهای شهری – مبلمان شهری

مبلمان شهری از جمله عناصر سازنده ی فضای شهری محسوب      می شود که کمیت و کیفیت ،زیبایی،راحتی،دوام ومحل استقرار آن نقش بسیار اساسی در دستیابی به شهری زیبا و سالم دارد، شهری که در آن شهروندان احساس آسایش بنمایند وحضور در آن را به نشستن در خانه ترجیح دهند.

از آنجا که سه هدف اصلی برنامه ریزی شهری ،سلامت،آسایش وزیبایی می باشد لذا دستیابی به هر سه مورد، در کنار توجه به طراحی دلپذیر فضای شهری منوط به دقت وحوصله درطراحی وبرنامه ریزی مبلمان شهری است.

طراحی ، برنامه ریزی و مکان یابی صحیح مبلمان به عنوان یکی از عناصر و کاربری های مهم شهر ، تا حد زیادی این محیط انسان ساخت را به عنوان یک جامعه ی انسانی مطلوب، معنی دار کرده وبا کاهش آثار مخرب و بالا بردن سطح زیبایی بصری موجب افزایش زیستی و هویت بخشیدن به ساکنان شهر می گردد .

تاریخچه مبلمان شهری

مبلمان شهری، مجموعه ای از تجهیزات و تسهیلاتی است که کیفیت و کارآیی زندگی را در شهر و خیابان ارتقاء می بخشد، دربررسی سیر تحول این مجموعه و سابقه ی تلاش های پیشین، آنچه که قابل ذکر است، ارتباط تنگاتنگ تاریخی و تفکیک ناپذیر این عناصر با خاستگاه خود است (توسلی ، 18:1371). تاریخ تحول مبلمان شهری با تاریخ شهر و خیابان آمیخته است. از پیدایی نخستین تمدن ها تا ظهور نوشهرهای پیشرفته ی معاصر، این امر مصداق دارد (مرتضایی،17:1379 ).

بررسی مسیر تحول شهر و خیابان در دوره های مختلف و اعصار متفاوت به واسطه ی انقلاب صنعتی به دو دوره، پیش ازانقلاب صنعتی و پس از آن تقسیم می شود:

پیش از انقلاب صنعتی

در عهد قدیم در شهرهای بزرگ یونان و روم، فضاهای عمومی قبل از هر چیز، مکانی برای نمایش قدرت حکومت بودند و علاوه بر ویژگی کاربردی، تقریباً همیشه بعدی تزیینی هم داشته اند. شهر و خیابان بتدریج از بناهای یادبود و زیبا انباشته و داخل محدوده ی شهر با کاشت درخت آراسته شد. لبه ی پشت بام ها و بالکن ها به گیاهان سبز مزین گشت و استفاده ازنیمکت و تجهیزات مخصوص فضای آزاد و ساخت و نصب کتیبه، سنگ لوح و مجسمه ی افراد زنده و یا مرده گسترش یافت. (همان منبع:18)

مبلمان شهری (فهرست مطالب)

  • مقدمه
  • طرح مسئله
  • تاریخچه
  • تعریف مبلمان
  • انواع مبلمان
  • نمونه موردی
  • منابع
فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 30
حجم: 5.71 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.