دانلود پاورپوینت تأسیسات و زیرساخت شهری ( آرامستان ها )


دانلود پاورپوینت تأسیسات و زیرساخت شهری ( آرامستان ها )

در بسیاری از مواقع ، انسان از نارسایی های کالبدی عوامل تشکیل دهنده محیط فراگیر خود رنج می برد که برخی در نبودن یک روند فرایندگانه و درست برنامه ریزی، طراحی و مدیریت شهری است و برخی از عدم شناخت درست عوامل تشکیل دهنده فضاها و محیط شهری ناشی می شود.

اگر در فرایند برنامه ریزی و طراحی شهری برای تأمین تأسیسات و تجهیزات به طور مسئولانه و قانونمندانه عمل شود می توان جلوی برخی از این مسائل را گرفت.

تاسیسات و تجهیزات شهری عوامل عناصر و فرایندهایی از کالبد و فضای شهری هستند که زندگی شهروندان را تسهیل می کنند.که به دو گروه عمده زیر بنایی و روبنایی تقسیم می شوند.

گورستان ها و غسالخانه ها و… عناصری هستند که معمولا در قالب مکان، فضا و مرکز ، تأسیسات و تجهیزات روبنایی (خدماتی) را تشکیل می دهند.

1-1-مشخصات گورستان ها بر حسب مقیاس شهر:

  • گورستان ها به دلایل زیست محیطی و عملکردی، در خارج از شهر قرار می گیرند و بر اساس اصول برنامه ریزی برای هر شهر تنها یک گورستان در نظر گرفته می شود.
  • از سوی دیگر، استانداردهای معینی برای اندازه و مشخصات کلی کارکرد گورستان ها وجود ندارد.
  • برای تعیین اندازه گورستان ها در هر شهر، محاسبات جمعیتی خاصی لازم است.بنابراین، اندازه گورستان ها در هر شهر کاملا وابسته به جمعیت آن شهر است و بر اساس نرخ مرگ و میر شهر تعیین می گردد – مقیاس از قبل تعیین شده ای ندارد-

اما عملکرد هر گورستان به دو عامل بستگی دارد:

  • اندازه گورستان
  • فاصله گورستان از شهر
  • هرچه گورستان بزرگتر و از شهر دورتر باشد ← باید تأسیسات و تسهیلات بیش تر ←  در نتیجه عملکلرد گسترده تری برای برای آن پیش بینی می شود

به عنوان مثال، در شهر کوچک  که گورستان آن در دو کیلومتری شهر قرار گرفته است، نیازی به احداٍث سالن غذاخوری در محوطه گورستان نیست، زیرا به دلیل نزدیکی مسافت گورستان شهروندان می تواند از تسهیلات داخل شهر استفاده کنند. از سوی دیگر رفت و آمد و توقف فرد در گورستان به اندازه ای طولانی نیست که به چنینی موسسه ای نیازی باشد.

البته، هر گورستان در وهله اول باید تأسیسات و تسهیلات پایه ای و ضروری داشته باشد و سپس  براساس بررسی تحلیلی گورستان با توجه به دو عامل ذکر شده در صورت لزوم تأسیسات مورد نیاز احداث شود.

عناصر و تأسیسات و تسهیلات مشترک گورستان ها

مقابر عمومی و قطعه شهدا

غسالخانه

زباله سوز

ساختمان تأسیسات (آب، برق، گرمایش و …)

مسجد

ورودی و نگهبانی

پارکینگ

راه ها و فضای سبز و باز

ساختمان اداری

حمام برای استفاده کارکنان

تسهیلات پایه ای(تلفن عمومی، ظروف زباله، آبخوری، سایه بان، توالت عمومی)

 

آرامستان ها ( فهرست مطالب):

مقدمه

فصل اول: مبانی نظری

  • مشخصات گورستانها بر حسب مقیاس
  • ضوابط مکانیابی
  • معیارهای برنامه ریزی
  • اصول مدیریت

فصل دوم: بررسی موردی

منابع

 

فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 33
حجم: 11.1 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.