دانلود پروپوزال تأثیر مصرف مواد مخدر بر جرایم جوانان و رفتار اجتماعی آنها


پدیده های اجتماعی که امور واقعی هستند ، به خودی خود ناهنجار نیستند ، بلکه پاره ای از آنها به مرور زمان و بروز آثار زیان بار ، به ویژه در مورد تعرض به حیات، حقوق بشر و ارزش های اجتماعی ، ناهنجار یا جرم تلقی می شوند. امروزه پدیده مواد مخدر، خطر عظیم و مهلکی برای حیات بشری و ارزش ها و کرامت انسانی است و دولت ها نیز با ملاحظه اینکه افرادی از راه تجارت موادمخدر به ثروت های نامشروع و کلانی دست می یابند که موجب آشفتگی نظم اقتصادی و ایجاد شکاف عمیق در طبقات جامعه می گردد. افزون بر این ، جامعه جهانی نیز پدیده مواد مخدر را یک پدیده ناهنجار بین المللی می داند.

علل گرایش به مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی را می توان گفت:

اول- در عدم آگاهی: یعنی باور غلط عدم اعتیاد آور بودن مواد صنعتی و شیمیایی و همچنین باور غلط پایین بودن آسیب های ناشی از مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی ، باور ایجاد انرژی مضاعف ، باور افزایش قوای جنسی ودر آخر باور غلط ایجاد آرامش ، افزایش تمرکز و خلاقیت ناشی از مصرف این گونه مواد می باشد.

دوم- تولید و در دسترس زیاد به مواد صنعتی : به علت سرمایه گذاری اندک ، سهولت ساخت و تولید با ترکیبات غیر متعارف ودرجه خلوص متفاوت ، فآورده های تقلبی و دست ساز ، به علت فقدان مارک تجاری و ترکیب شیمیایی مشخص ، هزینه پایین ، دردسترس بودن مواد اولیه شیمیایی ، تجهیزات محدود مورد نیاز ، دستیابی آسان به فناوریهای نوین ، حجم بالای تولید مواد روانگردان و سخت بودن شناسایی آزمایشگاه ها سبب می شود تجارت این مواد به حرفه های پرسود تبدیل گردد. و رقابت شدید در تجارت مواد روانگردان بسیار بالا بوده بطوریکه میزان خرده فروشی در اینگونه مواد سود آوری غیر قانونی اقتصادی قابل توجه آن سبب رونق چشمگیر معاملات اینگونه مواد شده است. و همچنین سرعت روند تولید مواد صنعتی و شیمیایی که محدود به مناطق جغرافیایی مشخص ، با آب و هوای خاص نبوده در هر کجای جهان امکان تولید آن در آزمایشگاه ها می باشد سبب گردیده که شاهد تنوع و کثرت اینگونه مواد باشیم.

سوم- تبلیغات زیاد: تبلیغات کاذب به منظور جذب جوانان به مصرف ، از قبیل ؛ لاغری ، افزایش تمرکز ، کاهش استرس امتحانات و ده ها مورد دیگر … . از جمله دلایل گرایش برخی از افراد به مصرف مواد روانگردان و محرک ها گردیده است ، استفاده از تکنولوژی روز ، نظیر اینترنت توسط گروه های جرایم جوانان و رفتار اجتماعی آنها  سازمان یافته بطوریکه بالغ بر 1600 سایت نسبت به تبلیغات وسیع برای استفاده از مواد صنعتی مبادرت ورزیده است و آن را چهار راه رسیدن به آرامش مطرح نموده است که در رواج مصرف اینگونه در جوانان نقش به سزایی دارد.

چهارم-ویژگی های خاص این مواد: یعنی به علت آسانی مصرف و بی بو بودن اکثر آنان به راحتی در هر مکان و توسط هر شخصی قابل مصرف می باشد.

اثرات سوء این مواد غیر از ضرر رساندن به شخص معتاد ، می تواند ضرر های بی شماری را برای خانواده و جامعه داشته باشد بسیاری از طلاق هایی که امروزه شاهد آن هستیم ، اکثر آنها براثر مصرف مواد مخدر (صنعتی) همسر می باشد . چون این افراد قابل تحمل نیستند و مانند سایر معتادان (مواد سنتی ) که بیشتر خودشان را نابود می کنند نمی باشد . این افراد به علت مصرف این گونه مواد (صنعتی) دچار توهم می شوند و انرژی فوق العاده ای را احساس می کنند ، لذا مانند یک دیوانه رفتار می کنند. اکثر جرایم جوانان و رفتار اجتماعی آنها ی که امروزه صورت گرفته در پایی از مصرف مواد صنعتی به چشم می خورد ، ولی متأسفانه روز بروز به ارضه این مواد و مصرف آن افزوده می شود و هر روزه شاهد ورود نوع جدیدی از آن به بازار مصرف می باشیم .

ومنظور از انتخاب این موضوع ، متوجه ساختن جامعه به جرایم جوانان و رفتار اجتماعی آنها  احتمالی مصرف کنندگان مواد مخدر صنعتی می باشد ، تا کنون شاهد چندین پرونده قتل یا شرارت که توسط این گونه افراد صورت گرفته ، بودم و همچنین سرتیتر اکثر روزنامه ها روایت تلخ اثرات مصرف مواد مخدر شیشه و… می باشد.

 

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 14
حجم: 68 کیلوبایت


سعیدسان تابع قوانین جاری کشور جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق مولفین و ناشرین است، چنانچه نسبت به محتوای این صفحه صاحب حق نشر هستید و درخواست حذف آن را دارد، خواهشمند است از طریق این لینک به ما اطلاع دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.