دانلود پاورپوینت دستگاه تنفسی – 38 اسلاید


دانلود پاورپوینت دستگاه تنفسی - 38 اسلاید

دانلود پاورپوینت دستگاه تنفسی – 38 اسلاید

تنفس

تنفس یعنی انتقال اکسیژن (o2) از هوا به بافتهای بدن و انتقال دی اکسیدکربن (co2) از بافتهای بدن به هوای بیرون.

اکسیژن به مجموعه های سلولی بدن تماس مستقیم ندارد، بنابراین شبکه ای پرشاخه از لوله های هوا را به بدن وارد می کند و دی اکسیدکربن زاید را به بیرون می فرستد. این لوله ها  که هوا را تا اندامهای اصلی دستگاه تنفس یعنی ریه ها (کیسه های هوایی) به طور رفت و برگشت هدایت می کنند «مجاری تنفسی» نامیده می شوند.

برای اینکه هوا وارد ریه ها شود ابتدا باید اکسیژن از بینی و بعضی مواقع از دهان عبور کند. در هر یک از این دو حالت هوا در حلق جریان می یابد.

تنفس از راه بینی به تنفس از راه دهان ارجحیت دارد. زیرا مجاری بینی برای این هدف طراحی شده اند. هوایی که به درون بینی کشیده می شود از روی سطوحی که از دیواره بینی و شاخکهای بینی ساخته شده است. عبور می کند این سطوح هوای تنفسی را گرم و مرطوب می کند. همچنین یک لایه مخاطی که مجاری بینی را پوشانیده است مانع عبور ذرات گرد و غبار و سایر ذرات خارجی موجود در هوا می شوند سطوح داخل بینی بیشتر از سلولهای مژکدار پوشیده شده است.

حرکت مژکها ذرات خارجی را تصفیه می کند با این عمل ذرات خارجی بزرگتر از 3 تا 5 میکرون به ندرت از بینی عبور می کنند زیرا آنها را به درون حلق و سر انجام معده می رانند. در حالی که تنفس از راه دهان معمولا به رسیدن هوای سرد و تصفیه نشده به ریه ها می انجامد. نای بعد از حنجره (محفظه صوت ) قرار گرفته و در پایین گردن به دو نایژه اصلی تقسیم می شود که هر کدام به یکی از ریه ها منتهی می گردند درون هر ریه نایژه ها به دفعات به شاخه های کوچکتر یا نایژکها انشعاب می یابند تا به صورت نایژکها ی انتهایی در می آیند.

هر نایژک  انتهایی به دو نایژک تنفسی سپس به شاخه های کوچکتر تقسیم می شود و مجاری کیسه های هوایی را تشکیل می دهد. نایژکها به ساختمانهای کیسه مانندی به نام حبابچه منتهی می شوند تبادل اکسیژن و دی اکسیدکربن عملا بین هوای درون حبابچه ها و خونی که در مویرگها ی مجاور آنها جریان دارد به وقوع می پیوندند.

تنفس خارجی: روندی که در آن گازها بین خون و هوا تغییر می کنند (انتقال اکسیژن از حبابچه ها به خون و اتقال دی اکسید کربن از خون به حبابچه ها.

تنفس داخلی: فرایندی که موجب تغییر گاه ها بین خون و سلولها می شود (انتقال اکسیژن از خون به سلولها و دریافت دی اکسید کربن از سلولها توسط خون.

تنفس سلولی : روندی است که در آن سلولها از اکسیژن برای سوخت و ساز استفاده می کنند حاصل این فرایند تولید گاز زایدی چون دی اکسید کربن نیز هست.

 

فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 38
حجم: 847 کیلوبایت


سعیدسان تابع قوانین جاری کشور جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق مولفین و ناشرین است، چنانچه نسبت به محتوای این صفحه صاحب حق نشر هستید و درخواست حذف آن را دارد، خواهشمند است از طریق این لینک به ما اطلاع دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.