لیست تعدادی از کاروانسراها و حمام های تاریخی تهران


لیست حمام های تاریخی تهران

  1. حمام انصاری:

حمام انصاری مربوط به دوره قاجار است و در تهران، میدان منیریه، خیابان ولی عصر، خیابان فرهنگ، جنب کوچه قدسی واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۱ دی ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۵۶۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

  1. حمام پامنار:حمام پامنار مربوط به دوره قاجار است و در تهران، غرب خیابان پامنار، ۲۰۰ متری شمال مسجد پامنار واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۲ مرداد ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۳۳۵۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
  2. حمام قبله (حمام خانم):حمام قبله (حمام خانم) مربوط به دوره صفوی است و در تهران، بازارچه نایب السطلنه، کوچه قبله واقع شده و این اثر در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۴۱۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
  3. حمام کدخدا:حمام کدخدا مربوط به دوره قاجار است و در تهران، خیابان خیام، بازار عباس آباد، کوچه کد خدا، پ ۴۱ واقع شده و این اثر در تاریخ ۳۰ تیر ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۲۲۷۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
  4. حمام کن:حمام کن مربوط به دوره قاجار است و در تهران، بخش کن، محله اسماعیلیان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۲ شهریور ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۳۷۹۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
  5. حمام مهدی خانی- دوره قاجار، محل قرار گیری: بازار بزرگ تهران

 

لیست کاروانسراها

  1. کاروان سرای خانات:کاروانسرای خانات در تهران،خیابان صاحب جمع، شمال میدان شوش، جنوب چهارراه مولوی میدان امین السلطان بامساحت حدود ۱۰۰۰۰ متر مربع و ۵۴ حجره کوچک با دربی به ارتفاع پنج متر از چوب روسی و ۴۰ گل میخ ساخته شده‌است. معماری آن به شیوهٔ آجر کاری است و دارای دو بخش حیاط و راهروی ورودی است. به علت آتش سوزی سال ۱۳۵۷ بلااستفاده بود و در نهایت در اسفند ماه سال ۱۳۸۸ جهت برپایی جشن نوروزی بازگشایی مجدد شد. بنا متعلق به دوره قاجار می باشد.
  2. کاروانسرای سرخ‌حصار:
    کاروانسرای سرخ حصار مربوط به دوره قاجار – دوره معاصر است و در شهرستان دماوند، ۸ کیلومتری جاده تهران به دماوند واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۱ دی ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۶۳۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
  3. کاروانسرای شاه‌عباسی (کرج):
    کاروانسرای شاه‌عباسی کرج بنایی سنگی-آجری و دارای بیش از ۳۰۰۰ متر مربع مساحت است. این کاروانسرا متعلق به دوران صفویه بوده و بین سال‌های ۱۰۷۸ تا ۱۱۰۹ در زمان شاه سلیمان صفوی ساخته شده‌است. این بنا در بخش مرکزی شهرستان کرج در استان البرز و در سمت جنوب شرقی میدان توحید و تقاطع خیابان‌های شهدای محراب و قدس قرار گرفته‌است.
  4. کاروان سرای حاج کمال رباط کریم – زمان قاجار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.