دانلود پاورپوینت تغذیه و گوارش


دانلود پاورپوینت تغذیه و گوارش

دانلود پاورپوینت تغذیه و گوارش

دهان،حلق،مری

بلع انتقال لقمه غذایی جویده شده از دهان به معده است که به وسیله مرکز عصبی آن انجام می شود.غذاپس از جویده شدن با بالاآمدن زبان وچسبیدن به کام،بسوی گلو رانده می شود و گیرنده های  مکانیکی دیواره گلو را تحریک و انعکاس بلع را ایجادمی کند.در هنگام بلع زبان کوچک به سمت بالا می رود  و دهانه راه بینی را می بندد.راه نای نیز با بالا آمدن حنجره وپایین رفتن اپی گلوت بسته وغذا وارد مری می شود.مرکزبلع با اثرخود برمرکز تنفس باعث قطع تنفس درهنگام بلع می شود.لقمه غذایی پس از ورود به مری با حرکات دودی مری حرکت می کند وبه معده می رسد.نیروی جاذبه در حرکت لقمه نقش مهمی ندارد.

ماهیچه حلقوی بخش انتهایی مری(کاردیا)درحالت عادی منقبض است واز ورود محتویات معده به مری جلوگیری می کند;ولی با رسیدن هرموج دودی به این ناحیه، انقباض ماهیچه را ازبین می برد و ورود غذا به معده تسهیل می شود.همراه با بلع آب ومواد غذایی مقداری هوا نیز وارد معده می شود.

معده

معده یا شکم یا دل عضو توخالی ، عضلانی و حجیمی از لوله گوارش است که به شکل لوبیا می باشد که در مرحله دوم گوارش عمل می‌کند.

غذا پس از عبور از مری وارد معده می شود. معده عضوی است عضلانی. به خاطر تولید اسید کلریدریک در معده محدوده ph آن بین ۱ تا ۴ است که بستگی به نوع غذای درون معده، زمان آن در طول روز و مصرف دارو دارد. اسید معده توسط سلولهای جداری ترشح می شود. هورمون گاسترین و تحریک عصب سمپاتیک بر میزان ترشح اسید موثر هستند. برخی از سلولهای معده همچنین برای حفاظت مخاط آن موکوس ترشح می کنند. فاکتور داخلی نیز در معده ترشح می‌شود و با اتصال به وویتامین ب۱۲ نقش مهمی در جذب این ویتامین دارد.
غذا در معده به ذرات کوچکی خرد می‌شود تا غذا بتواند در روده کوچک جذب شود. در طول روز حدود ۲ تا ۳ لیتر اسید در معده ترشح می‌شود که بیشترین مقدار ترشح در غروب است.
معده اولین مکان ذخیره موقت غذاست که قابلیت منبسط شدن دارد به طوری که می‌تواند حدود ۲ تا ۴ لیتر غذا را در خود نگه دارد.

فرمت فایل: Powerpoint
تعداد صفحات: 14
حجم: 1.9 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.