دانلود رایگان مقاله راجب هنر فلزکاری


دانلود رایگان مقاله راجب هنر فلزکاری

دانلود رایگان مقاله راجب هنر فلزکاری

در قلمرو فعالیت فکری،به دلایلی که چندان بر اعتبار فضلای ایران یا غرب نخواهد افزود،تمامی ادبیات عهد صفویه از جمله شعر،تاریخ نگاری،و فراورده ی فلسفی غنی و مهم اصفهان،تا دوران اخیر به بوته ی فراموشی سپرده شده بود.

هنرها،صناعات و معماری صفویه اقبال بهتری داشتند،اما حتی دراینجا هم غفلت بزرگی در زمینه ی فلزکاری روی داده است و این به رغم این واقعیت بوده که نوآوری های مهمی در فلزکاری صفویه وجود داشته است. (تاریخ فلزکاری ایران هنوز باید نوشته شود… اما هیچ دوره ی مانند دوره ی صفویه و نیم قرن حاکمیت تیموریان که طی آن قسمت اعظم هنر صفویه پایه گذاری شد،چنین آشکارا مورد غفلت قرار نگرفته است. )

ا.س. ملکیان شیروانی که این عبارت از وی نقل شد،نخستین کسی است که کوشیده مطالعه ی جامعی از فلزکاری صفویه به عمل آورد و یا اولین کسی است که آن را به میراث دوران قبل پیوند داده است. تازه در سال 1939 م. / 1318 ش. بود که با انتشار اثر بیادماندنی ا.آپم پوپ به نام بررسی هنر ایران بخش عظیمی از فلزکاری صفویه در یک کتاب مورد بررسی قرار گرفت.سپس فاصله- ای به مدت بیش از چهل سال به وجود آمد تا این که دسته ای از ظروف مفرغی و مسی قلع اندود شده در کتاب الف.س.ملکیان به نام مفرغهای ایرانی * (1973 م. / 1352 ش.) مورد بررسی قرار گرفت.

ک.ا.سی.کرِسوِل در کتابش به نام کتاب شناسی معماری،هنرها و صناعات اسلامی ** که در (1961 م. / 1340 ش.) منشر شد تنها از یک مقاله درباره ی موضوعی که صرفاً به عهد صفویه مربوط می باشد نام می برد.

فرمت فایل: Word
تعداد صفحات: 4
دانلود رایگان با لینک مستقیم
حجم: 24 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.