دانلود فایل بررسی میزان افسردگی در بین معلمین مدارس استثنایی و عادی


مقدمــــــه

در زبان روزمره اصطلاح افسرده به یک حالت احساسی و واکنشی به یک واقعیت و سبک رفتار مختص فرد به کار می رود.

احساس افسردگی باور معمول به عنوان اندوه شناخته می شود و امکان دارد بعد از منازعه با یک دوست عدم رضایت و احساس حقارت از انجام یک شغل حادث گردد همچنین بیماری های روانی از بدو پیدایش بشر وجودداشته باشد.و هیچ فردی در مقابل آن مصونیت ندارد و خطری است که انسان را مرتباً تهدید می کند .

در قرن حاضر دگرگونی هایی در شیوه ی زندگی و روابط اجتماعی به وجود آمده و این تلاش     برای صنعتی شدن و هم چنین گسترش شهرنشینی بر سلامت انسان اثر سوء گذاشته و بسیاری از بیماری های روانی در کشور های پیشرفته و در حال توسعه بوجود آورده است که یکی از شایعترین آنها همان افسردگی است که در بالا به آن اشاره شد.

فرد را از لحاظ جسمانی و روانی آشفته می سازد و باعث مراجعات افراد به روانپزشکان و روانشناسان و دیگر متخصص می گردد . و چون بشر امروزی در دیگر مسائل و مشکلات روزمره از قبیل فرزندان  مسکن  شغل مناسب  درآمد کافی   روابط خانوادگی و … می باشد.  (مهریار , امیر هوشنگ ,1373)

فرد فرصت کافی برای حل مشکل خویش نداشته و مدام در حال تلاش و تکاپو برای به دست آوردن ثروت و مسکن و تامین احتیاجات خانواده است و فرصت کافی برای تفریح و رسیدگی به فرزندان و روابط صمیمانه ندارد و همین باعث می شود فرد انرژی خود را از دست بدهد و علاقه خود را به تحصیل  شغل و بطور کلی زندگی و آینده از دست بدهد و باعث وگوشه گیری  تنهایی و غم و اندوه و در نهایت افسردگی بشود.

افسردگی تا آنجایی که همگی ما به اندازه خود درباره آن می دانیم تجربه بسیار ناخوشایندی است که اگر بتوانیم سعی بر اجتناب و دوری از آن داریم . تقریبا همه افراد و آدمی احساس تنش ناراحتی یا انتظار وقوع رویداد های ناگوار را تجربه کرده اند.

افسردگی اگرچه می توانند به عنوان یک واکنش و احساس طبیعی باشد و کمتر کسی است که در لحظات زندگی اش این حالت را تجربه نکرده باشد ولی اگر طولانی و شدید و در دراز مدت باشند بیماری تلقی می گردند .

افسردگی دارای علایم مختلف عاطفی – رفتاری – نگرشی – شناختی و جسمانی است و ویژگی های اختصاصی در افراد افسرده می نواند به خلق ناشاد-  اندوه ونا امیدی و فقدان علاقه و لذت اشاره کرد. (مهریار , امیر هوشنگ , 1373)

ادامه اهمیت تحقیق از جمله نشانه مثل کاهش یا از بین بردن احساس شادی و خوشحالی و یا مختص شدن خواب و آرامش و از دست دادن اعتماد به نفس و خود کم بینی است و محدود به مکان و زمان خاصی نیست بلکه ممکن است در هر موقعیتی و هر جا برای کسی پیش آید و کمیت و کیفیت آن از دیدگاه ها و جنبه های مختلف متفاوت است

 

بیان مساله

در دنیای  امروزه هیجانات ، تنش ها ، عصبیت ها وعوامل متعددی از این قبیل حاکم بر زندگی روزمره افراد هستند که باعث ایجاد بیماری افسردگی می شود . افسردگی بیماری بسیار شایعی است که با وجود تحقیقات دامنه‌دار در‌مورد علل ، علائم وطرق درمان آن متأسفانه در بیشتر جوامع امروزی و از جمله جامعه خود ما توجه به آن مبذول نشده است . علائم افسردگی را تا مدتها به عوامل دیگری چون ضعف اعصاب ، عصبانیت هیپوکندریاک وغیره نسبت می‌دادند به همین سبب تشخیص صحیح ودرمان آن به تعویق می انجامید ( امانت  , 1368).

در روانپزشکی ، افسردگی را تغییر خلق در جهت غمگینی می دانند ، بارزترین علامت بیماری افسردگی همانا خلق افسرده ایست که به درجات مختلف ممکن است پدید آید . در پاره ای از موارد خلق افسرده ممکن است تنها علامت بیماری باقی بماند به هر حال در این بیماری کلیه اعمال حیاتی متناسب با خلق افسرده تغییر می کند. (اخوت وجلیلی ، 1363).

همانطور که میدانیم افسردگی تنها علامت عاطفی نیست وهمراه با افسردگی ، بیخوابی وبی اشتهایی ، خودکشی ، احساس بی ارزش و فراوان دیده می شود . حدود افسردگی گاهی با موقعیت موجود متناسب نیست و گاهی حتی خود فرد از آن آگاهی ندارد .( پور افکاری ، 1364).

تقریباً هر کس گهگاه احساس افسردگی می کند اکثر ما گاهی وقتها احساس غم ورخوت می کنیم وبه فعالیتهای لذت بخش علاقه ای نشان نمی دهیم . افسردگی پاسخ طبیعی آدمی به فشارهای زندگی است . عدم موفقیت در تحصیل یا کار از دست دادن یکی از عزیزان و آگاهی از اینکه بیماری یا پیری توان ما را به تحلیل می برد از جمله موقعیتهایی هستند که اغلب موجب بروز افسردگی می شوند افسردگی تنها زمانی نابهنجار تلقی می شود که با واقعه ای که رخ داده متناسب نباشد ویا فراتر ازحدی که برای اکثر مردم نقطه آغاز بهبود است ادامه یابد ( براهنی وهمکاران ، 1368).

افسردگی طبیعی ومتعادل در انسان واکنش است یک عامل بیرونی که فرد از آن آگاه است ومحرومیت آن را آگاهانه درک می کند .

باید بدانیم که واکنش افسردگی با واکنش نوروتیک آن از دو جنبه فرق می‌کند یکی اینکه افسردگی در فرد نوروتیک از لحاظ شدت نامناسب با محرک بیرونی است ودوم اینکه در افرادی ظاهر می شود که بعلت خصوصیات خاص شخصیتی آمادگی وزمینه ابتلاء به آن را داشته اند .(شاملو , 1364).

همه ما معنای غم وافسردگی را می دانیم وگاه بی گاه دچار این حالت شده ایم . نا امیدی عشق ، مرگ وشرکت در عزا و بعضی از مسائل مردم را غمگین می سازد . در بیماران افسرده نیز افسردگی بعلل همین مسائل ایجاد می شود ولی چون شخص قبلاً به سبب احساس حقارت وعدم کفایت مستعد بیماری است به کلی مغلوب می گردد وافسردگی ایجاد می شود ( بیرجندی ، 1364).

افسردگی آن حالت روانی و رفتاری که حالت مرضی به خود گرفته که توسط تست افسردگی اندازه گیری می شود.

دانش آموزان کم توان ذهنی دانش آموزانی هستند که هوشبرآنها دو انحراف معیار پایین تراز حد استاندارد یعنی حدود 50 یا 70 درصد می باشد .(کافمن , هالان ترجمه مجتبی جوادیان , 1384)

ممکن است این دانش آموزان دارای معلولیت ها و اختلالات گفتاری – رفتاری و … باشند این دانش آموزان امروزه تحت عنوان دانش آموزان با نیازمندی های ویژه تلقی می شوند و با توجه به نیازمندی های خاص شان در مدارس ویژه (استثنایی) تحصیل می کنند.

باتوجه به گسترش روز افزون کودکان استثنایی ودچار مشکل بعلت مسائل عدیده ای که در زندگی امروزی وجود دارد ، کادر آموزشی مدارس یکی از با اهمیت ترین جنبه های آموزشی را تشکیل می دهد که با لطبع موقعیت جسمی وروانی آنان از اهمیت بسیاری برخوردار است .

معلمان مدارس استثنایی کسانی هستند که با افراد نابینا – ناشنوا و … سروکاردارند و باید نگرش مثبت نسبت به فرآیند فراگیر سازی و پرورش دانش آموزان در محیطی حمایتی که از موقعیت جدید و چالش برانگیز و قوانین منطقی برخوردار است را داشته باشد.

معلمین مدارس استثنایی مسئولیت سنگین و طاقت فرسایی برعهده دارند چرا که این دانش آموزان انواع ناتوانی ها و مشکلات جسمی و روانی با خودو خانواده شان دارند و بررسی این دانش آموزان با نیازمندی های ویژه وجود نشانگر این حقیقت است که این گروه از دانش آموزان با همتایان عادی خود بدلیل تجربه شکست ناشی از محدودیت جسمی و ذهنی به رشد قابل قبول رسیده اند. و به گفته بیدی معلمین مدارس استثنایی کم توان ذهنی بدلیل شرایط خاص شاگردانشان که به مراقبت بیشتری نیاز دارند و بدلیل وقت زیادی که صرف آنها می گردد از رضایت شغلی کمتری برخوردارند و قدم بسوی آسیب های روانی از جمله اضطراب و افسردگی – استرس و…  می گذارند .

این فایل ورد در 117 صفحه به خدمتتون ارئه میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.