پروپوزال بررسی اثربخشی آموزش گروهی مبتنی کنترل خشم بر میزان پرخاشگری جوانان معتاد


اعتیاد عبارتست از وابستگی به عوامل یا موادی که تکرار مصرف آنها با کم و کیف مشخص و در زمان معین از دیدگاه معتاد ضروری می نماید. بعضی تداوم بخشیدن به مصرف مواد و عوامل مخدر درمانی،عامیانه، غیر معمول دور از موازین علمی. و معتاد کسی است که نیازمند و وابسته روانی-جسمانی به مواد و عوامل مخدر و عادت زا می باشد که به منظور بر آوردن آن بایستی از این مواد بطور مداوم و در فواصل مشخص استفاده کند.

براساس تعریف  چارلز اسپیلبرگر روانشناسی که متخصص مطالعه خشم است: «خشم حالتی عاطفی است که از نظر شدت از تحریک ملایم تا عصبانیت شدید تغییر می کند.» مانند سایر عواطف همراه با تغییرات فیزیولوژیکی و زیست شناختی است. وقتی عصبانی می شوید ضربان قلب و فشار خون شما بالا می رود و نیز سطوح هورمون های مربوط به انرژی مانند آدرنالین و نورآدرنالین افزایش می یابد. علت خشم می تواند هم رخدادهای بیرونی و هم درونی باشد؛ شما می توانید از دست شخص بخصوصی عصبانی باشید (یک همکار یا رئیس) یا یک رویداد (یک گره ترافیکی، یک پرواز لغو شده) یا خشم شما می تواند به دلیل نگرانی و تشویش در باره مسایل شخصی تان باشد. خاطره رخدادهای دردناک و خشم آو نیز می تواند عصبانیت برانگیزد(2).

افزایش سرسام آور مواد مخدر در جهان و قاچاق روز افزون این مواد پیامدهای وحشتناکی خواهد داشت که مستقیماً نسل جوان و بشریت را تهدید می کند. گسترش شبکه قاچاق بین الملل و دام اعتیاد ملیون ها نفر جوان را به کام مرگ می کشاند و سوداگران مرگ را به ثروت و قدرت می رساند. اعتیاد یک مساله بزرگ بهداشتی و بلای اجتماعی و دارای جنبه های متعدد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، روانی، اخلاقی و حقوقی است از اینرو آگهی خانواده ها درباره ی سرانجام نکبت بار اعتیاد در پیشگیری و مهار آن کمکی موثر به شمار می آید(3).

پرخاشگری، به هر گونه رفتار عمدی اعم از کلامی و غیر کلامی گفته می شود که منجر به آسیب رساندن روان شناختی یا جسمانی یا تخریب مالی به خود و دیگران برای رسیدن به هدفی یا به منظور تخلیه هیجانی می شود. پرخاشگری از جمله مسائل عمده و با اهمیتی است که انسان از گذشته های دور تا کنون به صورت گسترده ای با آن سروکار داشته است. رفتار پرخاشگرانه در انسانها به شکل اعمال خشن به سمت به دیگران فرض می شود که ممکن است موجب اجتناب دیگران یا مقابله به مثل بسیاری از آنان گردد (4).

در تمام رویکردهای درمانی، روابط بین فردی (درمانگر و درمانجو) از اهمیت ویژه ای برخودار است. درمانگر و درمانجویان با آموختن بین الگوهای ارتباطی خود و دیگران بطور منظم و به شیوه های مناسب رفتار می کنند با شناخت راهبردهای مقابله ای، الگوهای ارتباطی، سازگارانه و تعارضهای ارتباطی از اضطرابهای بی مورد اجتناب نموده و امنیت بین فردی و عزت نفس مناسبی را مهیا می سازند (5).

فهرست مطالب پروپوزال

بیان مسئاله

اهمیت و ضرورت تحقیق

مرور ادبیات

جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق

اهداف تحقیق

سوالات

فرضیه ها

تعاریف

روش تحقیق

متغیرهای مورد بررسی

شرح کامل روش (میدانی، کتابخانه ‏ای) و ابزار

جامعه و نمونه آماری

روش‌ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده‏ها

فایل ورد 24 صفحه ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.