خانه های چوبی-مزایا و معایب


خانه های چوبی-مزایا و معایب

 

چوب در مقایسه با مصالحی که امروزه وارد عرصه ساخت و ساز شده، به ظاهر ماده ای کم مقاومت و بدون استفاده است که اگر هم در ساختمانی مورد استفاده قرار گیرد، بیش از هر چیز کاربرد تزیینی دارد. اما اگر به سال ها قبل برگردیم، خواهید دید بسیاری از سازه های مهم همچون پل، سقف و… در ساختمان های آن روزگار، با این ماده ساخته شده است. در حال حاضر ساختمان های چوبی در کشورهایی که منابع چوبی فراوان دارند هنوز مورد استفاده قرار می گیرد.

● دلایل قوی برای ساخت و ساز با چوب

چوب دارای مصارف مختلف و تقریبا کاربردی نامحدود است که در کنار این موضوع و برخلاف تصور عامه، عمری طولانی دارد، قابل انعطاف است و به راحتی پرداخت شده و به کار برده می شود. این ماده سبک و دارای مقاومت بالایی است. ساختمان ها، برج ها و پل های چوبی در سراسر جهان، نمایانگر این واقعیت است شاهد مثال کاربرد های فراوان چنین ماده ای است. ساختمان ها، سازه های خرپایی، دیوارها، سقف ها و پله های چوبی، قرن هاست که مورد استفاده است.

در حال حاضر، خانه های مسکونی با بیش از ۷۰۰ سال قدمت که هنوز هم از آنها استفاده می شود، نشانگر عمر طولانی چوب به عنوان مصالح ساختمانی است. جدای از این، مردم خانه های چوبی را به خاطر اینکه دارای معماری خلاق و منعطف، مقرون به صرفه، سالم برای زندگی و در عین حال زیباست، انتخاب می کنند. جالب اینجاست خانه های چوبی در رابطه با حفاظت مقابل گرما دارای بیشترین کارایی هستند. به علاوه، با به کاربردن روش های مدرن ساخت وساز با چوب، احتیاجی برای به کار گرفتن مواد شیمیایی برای حفاظت چوب نیست.

امروزه مصالح چوبی مدرن تحت آزمایش و کنترل کیفیت مستمر است. کیفیت مصالح و تولیدات چوبی از طریق گواهینامه ها و استاندارد های موجود کنترل و تضمین می شود. مزایایی مانند پیش سازی های موثر و سریع قطعات ساختمان، آسانی تهیه و پرداخت، ساخت وساز با چوب را مقرون به صرفه می کند. به همین دلیل ساخت وساز با چوب همواره انتخابی صحیح و مطمئن است.

● صرفه جویی اقتصادی و انرژی

همه می دانیم منابع انرژی فسیلی در حال پایان است و هنوز منبع قابل اعتمادی برای جایگزینی انرژی وجود ندارد. بنابراین آینده به روش های ساخت وسازی که اقتصادی و صرفه جو در مصرف انرژی باشد، تعلق دارد. در این راستا، ساختمان های چوبی مدرن، دورنمای جدیدی را برای ساخت وساز های صرفه جومحور می گشاید و به این دلیل که چنین ماده ای عایق گرمایی است، می تواند صرفه جویی کلانی در مصرف انرژی لحاظ نماید. مصرف سالانه خانه های مسکونی که ۳۰ یا ۴۰ سال پیش ساخته شده اند، ۳۰۰ کیلو وات انرژی حرارتی برای هر متر مربع است.

خانه های معمولی با عایق بندی خوب، سالانه ۶۰ تا ۸۰ کیلو وات انرژی حرارتی برای هر متر مربع به کار می برند. این مقدار برای خانه های غیرفعال (از لحاظ انرژی) که با روش های مدرن ساخت وساز با چوب ساخته شده اند کمتر از ۱۵ کیلو وات انرژی حرارتی برای هر متر مربع است. خانه های غیرفعال، خانه های باانرژی بسیار کم هستند که ضوابط و دستورالعمل های شدید موجود در استانداردها را برآورده می کنند. این خانه ها از لحاظ عایق بندی، جاگذاری پنجره ها و کاهش حرارت طوری بهینه سازی شده اند که احتیاج به تاسیسات مکانیکی حرارتی (شوفاژ، بخاری و…) ندارند. دمای مطبوع لازم از طریق سیستم تهویه بهبود حرارت، فراهم می شود.

● حفاظت مقابل آتش سوزی

در ساختمان های چوبی، لایه های سازنده اعضا براساس مقاومت در برابر آتش و شرایط موجود در استانداردهای مصالح ساختمانی (آتش زا یا نسوز) ترکیب شده اند. دیوارهای باربر که دارای پوشش دولایه پانل گچی یا فرآورده های چوبی هستند، در فضای ما بین دو لایه از مواد عایق بندی استفاده شده است که در برابر آتش اشتعال ناپذیرند و شرایط لازم برای مقاومت بالا را فراهم می کنند. ساخت وساز های چوبی نوین در ارتباط با مساله حفاظت در برابر آتش سوزی بهترین کارایی را دارند. پیشرفت تکنولوژیکی و مجموع تجربیات مثبت در ارتباط با ساختمان های چوبی از طرف قانون گذار مورد توجه و بررسی قرار گرفته است. احداث ساختمان های چوبی تا پنج طبقه اطمینان به سازه چوبی را منعکس می کند.

● عایق مناسب صدا

برخلاف ساخت وساز مرسوم بتن، در ساخت وسازهای چوبی مدرن، روش لایه های ترکیبی در جدار بیرونی ساختمان برای محافظت در برابر صدا به کار برده می شود. در سازه های چوبی نوین، طرح اجزای ساختمان است که آرامش را به همراه می آورد نه اندازه و حجم آن. اجزای بیرونی این سازه ها با توجه به ترکیب مواد اولیه شان و نیز ترکیب قرار گرفتن لایه ها طوری طراحی شده است که صرفه جویی در هزینه را به همراه دارد. تعداد زیادی از قطعات پیش ساخته ساختمانی را می توان از تولیدات چوبی مقاوم، خشک و مدرن تولید کرد. سازه های چوبی احتیاج به خشک شدن ندارند و فورا قابل استفاده هستند که این ویژگی موجب ساخت سریع، موثر و اقتصادی را می دهد. چوب، حمل و نقل آسانی دارد، سبک است و در مقایسه با سازه های بتنی و فلزی، هزینه کمتری را بر سازنده تحمیل می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.