کتاب اصول و مبانی معماری و شهرسازی


کتاب اصول و مبانی معماری و شهرسازی

کتاب اصول و مبانی معماری و شهرسازی

کتاب اصول و مبانی معماری و شهرسازی، تئوری جامعی ست از طراحی شهری براساس اصول معماری شهری که شامل بخش مقدمه، جایگاه معماری و شهرسازی در فرهنگ و تمدن، برداشت ها و نتایج از معماری و شهرسازی، منابع معماری، مبانی انسانی، هنر، بحثی در معماری سنتی، طراحی معماری و شهرسازی می باشد.

اصول و مبانی معماری و شهرسازی

معماری

معماری به عنوان یک موضوع انسانی دارای یک هویت فرهنگی است. زیرا موضوع این علم انسان است و هر علمی دارای یک موضوع است. طراحی عبارت است از تنظیم و تسنیق اشیا با روش خاص برای نیل به هدف مشخص که در طراحی معماری مراد از نظم و نسق روابط معقول و منطقی و اشیا در معماری فضاهای معماری هستند و هدف در طراحی معماری نیل به آرامش و آسایش برای انسان می باشد.

روش طراحی معماری دارای سه مرحله است:

۱مرحله مطالعات:
– تعریف دقیق موضوع معماری
– بررسی و شناخت نیازها و امکانات
– مطالعات استانداردها، ضوابط طرح، معیارهای قانونی و شرایط اقلیمی

۲- مرحله طراحی

۳- مرحله اجرا

شهرسازی

شهرسازی را باید علم، هنر، مدیریت و سازماندهی و سازندگی محیط اجتماعی و زندگی خود دانست. شهرسازی از ساخت چند واحد مسکونی تا تهیه طرح های شهرک، شهر، شهرستان، استان، ناحیه، منطقه، سرزمین و … را در برمی گیرد. اهمیت شهرسازی تا بدان جاست که باید موقعیت استقرار صنایع، فرودگاه، ایستگاه، پادگان، فرستنده رادیو و حتی یک کیوسک تلفن نیز مشخص شود.

مهندسین شهرسازی باید با مهندسین معمار، برق، آب و فاضلاب، راه و پل سازی، ترافیک، کشاورزی، بندرسازی، پست و تلگراف و تلفن و متخصصین جامعه شناسی، آمارگیری، هواشناسی، زمین شناسی، کشاورزی، جنگلداری، ماهیگیری، حقوق سیاسی، علوم اداری، نظامی، بهداشت هماهنگی های لازم را انجام دهند.

ابنیه شهری:

بناهای آموزشی- بناهای بهداشتی- بناهای اداری- بناهای صنعتی- بناهای تجاری- بناهای حمل و نقل- بناهای کشاورزی- بناهای فرهنگی و مذهبی- فضاهای مهمان پذیر- بناهای دفاعی- بناهای تفریحی- بناهای ورزشی- بناهای عمومی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.