نظریه ها و شیوه های نوین تدریس


هدف‌هاى آموزش انفرادى

رعایت تفاوت‌هاى فردى

رشد استقلال در عمل و یادگیرى

عادت به مطالعه

ایجاد مهارت در مطالعه

مطالعه خود هدایت‌شده و مستقل

پیشرفت بر اساس توان فردى

یادگیرى تا حد تسلط

تدریس خصوصى

راهنمایى

یادگیرى تا حد تسلط (انفرادى) (mastery learning)

آموزش برنامه‌اى (PI)

آموزش برنامه‌اى خطى

اصول مهم در برنامه‌ریزى خطى

آموزش برنامه‌هاى شاخه‌اى

مشخصات برنامه‌هاى شاخه‌اى

آموزش به وسیله رایانه (CAI)

آموزش انفرادى تجویز شده (IPI)

نقش معلم در آموزش انفرادى تجویز شده (IPI)

آموزش انفرادى هدایت شده (IGE)

کلاس‌هاى بدون پایه (nongraded classes)

آموزش گروهى (team teaching)

تدریس گروهى با نقش‌هاى متفاوت (differentiated staffs)

گروه‌هاى سنى متفاوت (multiage grouping)

تفاوت‌هاى فردى

ارزشیابى IGE-CAI-IPI

روش مسأله‌اى

شرایط اجراى روش مسأله‌اى

چگونگى اجراى روش مسأله‌اى

محاسن روش مسأله‌اى

محدودیت‌ها روش مسأله‌اى

روش واحدها

ویژگى‌هاى روش واحدها

مراحل اجراى روش واحدها

روش واحد موضوع

ویژگى‌هاى روش واحد موضوع

هدف

انواع تجارب آموزشى

تنظیم تجارب آموزشى

طرح‌ریزى

نظریه یادگیرى

انگیزه

انضباط

ارزشیابى

روش‌هاى آموزش انفرادى (individual instruction)

بسیارى از روانشناسان تربیتى و مربیان آموزشى اعتقاد دارند که موقعیت یادگیرى باید چنان سازمان‌دهى شود که هر شاگرد بر اساس توانایى‌هاى خود به فعالیت و یادگیرى بپردازد. براى نیل به چنین هدفی، روش‌هاى آموزش انفرادی، روش‌هاى بسیار مناسبى هستند؛ زیرا در این نوع از روش‌ها، شاگردان بر حسب توانایى‌شان پیش مى‌روند و معلم نیز وقت کمترى صرف تدریس و زمان بیشترى صرف رسیدگى به فرد فرد شاگردان مى‌کند. البته اولین و اساسى‌ترین گام در راه تحقق چنین هدفى پذیرفتن مفهوم ‌‌شاگرد محوری در طراحى و آموزش است. در بسیارى از مواقع، دستیابى به هدف‌هاى آموزشى از طریق آموزش انفرادى بسیار آسان‌تر و امکان‌پذیرتر از روش‌هاى سنتى دیگر است، بویژه اگر روش آموزش انفرادى به طور صحیح بکار گرفته شود، روحیه استقلال‌طلبى شاگردان در اجراى طرح‌هاى کوچک و بزرگ تقویت مى‌شود. آموزش انفرادی، الزاماً به معناى آموزش یک نفر شاگرد توسط یک معلم با برنامه خاص نیست. آموزش انفرادى ممکن است به صورت گروهى نیز انجام گیرد. البته وقتى آموزش انفرادى به صورت گروهى طراحى مى‌شود، بهتر است گروهى از شاگردان که داراى ویژگى‌هاى مشترک هستند، تحت آموزش قرار گیرند. روش‌هاى آموزش انفرادى از نظر نحوه اجرا و مواد آموزشى عبارتند از:

– آموزش برنامه‌اى (PI)؛ (programmed instruction)

– آموزش به وسیلهٔ رایانه (CAI)؛ (computer assisted instruction)

– آموزش انفرادى تجویز شده (IPI)؛ (individually prescribed instruction)

– آموزش انفرادى هدایت شده (IGE)؛ (individually guided education)

تمام روش‌هاى فوق ریشه در آموزش برنامه‌ای دارند. این روش‌ها از زمانى که فن‌آورى تولید مواد آموزشى گسترش یافت، در نظام‌هاى آموزشى مطرح شدند.

فایل ورد 50 صفحه ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *