رودولف دیزل مخترع موتور دیزل از نوع احتراق داخلی است.
رودولف دیزل سال 1858 در پاریس متولد شد. پدر و مادرش مهاجران باواریا بودند. رودولف دیزل در دانشگاه پلی تکنیک مونیخ تحصیلات خود را آغاز نمود. بعد از فارغ التحصیلی ، او به عنوان مهندس یخچال شروع به کار کرد. با این حال ، او عشق واقعی در طراحی موتور را در دل داشت . رودولف دیزل طرح های بسیاری در موتور های حرارتی داشت که از جمله می توان به یک موتور هوا با انرژی خورشیدی اشاره نمود . در سال 1893، او در مقاله ای به توصیف یک موتور با احتراق درون سیلندر ( موتور احتراق داخلی ) پرداخت .
در سال 1894 ، او اختراع جدید خود را ، موتور دیزلی نام گذاری نمود. رودولف دیزل بر اثر انفجار موتور دیزلی خود کشته شد . با این حال ، موتور دیزل ثابت کرد که می تواندسوخت را بدون نیاز به یک جرقه مشتعل نماید. اولین موتور دیزل موفق او در سال 1897 عمل کرد. موتور های دیزلی مدرن ، نسخه بهبود یافتهی مفهوم اصلی رودولف دیزل است .
آنها اغلب در زیردریایی ها، کشتی ها، لوکوموتیو، و کامیون های بزرگ و مولد برق ( دیزل ژنراتور ) استفاده می شوند.
اختراعات رودولف دیزل در سه نقطه اشتراک دارند :
- تمامی آنها مربوط به گرما و واگذاری از طریق پروسه های فیزیکی و یا قوانین طبیعی هستند.
- تمامی آنها شامل طراحی مکانیکی قابل ملاحظه ای هستند.
- تمامی آنها در ابتدا به مفهوم مخترع از انگیزه نیازهای جامعه شناختی بودند.
رودولف دیزل در ابتدا موتور دیزل را برای صنعتگران مستقل و صنعتگرانی که به رقابت با صنعت بزرگ می پرداختند، طراحی نمود.
مدل نخست رودولف دیزل، یک سیلندر 10 پا آهن با فلایویل در پایه آن ، در تاریخ 10 اوت سال 1893 برای اولین بار شروع به کار کرد . رودولف دیزل دو سال را صرف ساخت این موتور دیزل نمود و در سال 1896 یک مدل دیگر با بازده نظری 75 درصد ارائه نمود، که در مقایسه با ده درصد راندمان موتور بخار بود. در سال 1898 ، رودولف دیزل یک میلیونر بود.
موتور دیزلی او به قدرت خطوط لوله، برق و آب ، اتومبیل ها و کامیون ها، و هنر و صنعت دریایی مورد استفاده قرار گرفت، و بلافاصله در معادن ، حوزه های نفتی، کارخانه ها ، حمل و نقل مورد استفاده قرار گرفت.
یکی از محبوب ترین مقالات سایت HowStuffWorks طرز کار موتور خودرو است ، که در مورد اساس اولیه موتور های احتراق داخلی توضیح می دهد و در مورد سیکل چهار زمانه بحث می کند و در موتور تمام سیستم های کمکی که به موتور کمک می کنند تا کار انجام دهد صحبت می کند. برای یک مدت طولانی بعد از انتشار این مقاله ، یکی از سوالهای بسیار متداولی که می پرسند این است: که چه تفاوتی بین موتور های بنزینی و دیزلی وجود دارد ؟
رودولف دیزل ایده موتور های دیزل را توسعه داد و در سال ۱۸۹۲ حق ثبت اختراع آلمان را بدست آورد . هدف او بوجود آوردن موتوری با بازده بالا بوده است . موتور های بنزینی در سال ۱۸۷۶ اختراع شد ، که خصوصاً در آن موقع بازده بالایی نداشتند .
در مورد ژنراتورها
ژنراتورها همواره یکی از مهمترین عناصر شبکه قدرت بوده و نقش کلیدی در تولید انرژی و کاربردهای خاص دیگر ایفاء کرده است . ساخت اولین نمونه ژنراتور (سنکرون) به انتهای قرن 19 برمی گردد. مهمترین پیشرفت انجام شده در آن سالها احداث اولین خط بلند انتقال سه فاز از لافن به فرانکفورت آلمان بود. در کانون این تحول ، یک هیدروژنراتور سه فاز 210 کیلو وات قرار گرفته بود. عیلرغم مشکلات موجود در جهت افزایش ظرفیت و سطح ولتاژ ژنراتورها، در طول سالهای بعد تلاشهای گسترده ای برای نیل به این هدف صورت گرفت. مهمترین محدودیتها در جهت افزایش و سطح ولتاژ ژنراتورها ، ضعف عملکرد سیستمهای عایقی و نیز روشهای خنک سازی بود. در راستای رفع این محدودیتها ترکیبات مختلف عایقهای مصنوعی، استفاده از هیدروژن برای خنک سازی و بهینه سازی روشهای خنک سازی با هوا نتایج موفقیت آمیزی را در پی داشت به نحوی که امروزه ظرفیت ژنراتورها به بیش از 1600DC افزایش یافته است.
در جهت افزایش ولتاژ ، ابداع پاورفرمر در انتهای قرن بیستم توانست سقف ولتاژ تولیدی را تا حدود سطح ولتاژ انتقال افزایش دهد. به نحوی که برخی محققان معتقدند در سالهای نه چندان دور ، دیگر نیازی به استفاده از ترانسفورماتورهای افزاینده نیروگاهی نیست.
همچنین امروزه تکنولوژی ژنراتورهای ابررسانا بسیار مورد توجه است، انتظار می رود با گسترش این تکنولوژی در ژنراتورهای آینده ، ظرفیتهای بالاتر در حجم کمتر قابل دسترسی باشند.
ژنراتورها
ماشین هایی هستند که انرژی مکانیکی را از محرک اصلی به یک توان الکتریکی در ولتاژ و فرکانس خاصی تبدیل می نماید.کلمه سنکرون به این حقیقت اشاره دارد که فرکانس الکتریک این ماشین با سرعت گردش مکانیکی شفت قفل شده است ، ژنراتورسنکرون برای تولید بخش اعظم توان الکتریکی در سرتاسر جهان به کار می رود.
دو اصل فیزیکی مرتبط با عملکرد ژنراتورها وجود دارد. اولین اصل فیزیکی اصل القائی الکترومغناطیسی کشف شده توسط مایکل فاراده دانشمند بریتانیایی است. اگر یک هادی در یک میدان مغناطیسی حرکت کند یا اگر طول یا حلقه ی القائی ساکنی جهت تغییر استفاده شود. یک جریان ایجاد میشود یا القاء می شود. اگر یک جریان از میان یک کنتاکتور که در میدان مغناطیسی قرار گرفته ، عبور کند میدان ، نیروی مکانیکی بر آن وارد می کند.
ژنراتور ها دارای دو اصل هستند: قسمتها و میدان که آهنربای الکترو مغناطیسی با سیم پیچ هایش و آرمیچر و ساختاری که از کنتاکتورحمایت می کند و کار قطع میدان مغناطیسی و حمل جریان القاء شده ژنراتور یا جریان ناگهانی به موتور را دارد است . آرمیچر معمولا” هسته ی نرم آهنی اطراف سیم های القائی که دور سیم پیچ ها پیچیده شده اند ، است .
ژنراتور ها از دو قسمت تشکیل شده اند: قسمت متحرک را رتور و قسمت ساکن آن را استاتور می گویند . رتور ها نیز از نظر ساختمان دو دسته اند: ماشین های قطب صاف و ماشین های قطب برجسته.
همچنین ژنراتورها بسته به آنکه نوع وسیله گرداننده رتور آنها چه نوع توربینی باشد به صورت زیر تقسیم می شوند:
- توربو ژنراتورها: در این وسیله گرداننده رتور ، توربین بخار است و چون توربین بخار جزء ماشین های تند گرد است بنابراین توربوژنراتور دارای قطب های صاف بوده و این ماشین توانائی ایجاد دورهای بسیاربالا را در قدرت های زیاد دارد امروزه اغلب توربوژنراتورها را دو قطبی می سازند چون با افزایش سرعت گردش کار توربین های بخار با صرفه تر وارزان ترتمام می شود.
- هیدرو ژنراتور ها : در آن وسیله گرداننده رتور توربین آبی است و چون توربین آبی دارای دور کم است بنابراین هیدروژنراتور دارای قطب برجسته بوده و دارای سرعت کم می باشد.
3. دیزل ژنراتور ها : در قدرت های کوچگ و اظطراری وسیله گرداننده رتور دیزل است که در این موره هم قطب های رتور آن برجسته می باشد.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول
تاریخچه دیزل 1
در مورد ژنراتورها 3
ژنراتورها 4
ساختمان و اساس کار ژنراتور سنکرون 6
مولد های AC یا آلترناتورها 11
ژنراتور ها با ولتاژ بالا 12
فصل دوم
مولد (ژنراتور )چیست ؟ 14
ماشینهای الکتریکی – ژنراتورها 14
ژنراتورها مقدمه 15
تفاوت موتور های دیزلی و موتور های بنزینی 26
تزریق سوخت در موتور های دیزل 27
سوخت دیزل 29
ساختمان و اساس کار ژنراتور سنکرون 29
چک لیست جهت سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور 34
دوره زمانی: روزانه ( به هنگام بهره برداری ) 34
دوره زمانی : هفتگی 36
دوره زمانی : ماهانه 37
فصل سوم
راهنمای رفع عیب دیزل ژنراتور 38
مشخصات مولد ها 45
سیستم های سوخت متعارف در موتور دیزل 45
روغن کاری 46
ژنراتور 47
مونتاژ و تجهیزات جانبی 47
تکنولوژی کامینز 48
تکنولوژی آلاینده های هوا 48
الزام ما برای هوای پاکیزه 49
مقررات سطوح Tire 51
تکنولوژی احتراق در سیلندر پیشرفته 52
سیستم تزریق سوخت پیشرفته 52
کنترل الکترویکی موتور پیشرفته 53
پیستونهای چدنی بادوام 53
راه حل برای Tire 4 و پس از آن 53
دیزل ژنراتور را بهتر بشناسیم 54
دیزل ژنراتور و اجزای آن 56
اجزای اصلی یک دیزل ژنراتور 57
فصل چهارم
انواع موتور دیزل 6 زمانه 70
دلایل استفاده از دیزل ژنراتور 73
موتور دیزل چگونه کار میکند ؟ 74
مزایای استفاده از یک موتور دیزل 75
زمینه های استفاده برای موتور دیزلی 76
کاربرد دیزل ژنراتور و موتور دیزلی 77
فصل پنجم
ساختار موتور دیزلی 80
موتور دیزل 80
دیزل ژنراتور ها در اندازه های متنوع 83
دیزل ژنراتور ها و میزان KW – KVA کاوا 84
نحوه انتخاب صحیح موتور دیزل ژنراتور و ژنراتور دیزلی 84
نحوه یافتن وات شروع دستگاه و وات در حال اجرا وات دستگاه 85
ژنراتور | شبیه ساز ژنراتور الکتریکی ( ژنراتور دیزلی ) 91
شبیه ساز ساختار موتور دیزل | موتور دیزل ژنراتور 92
دیزل ژنراتور و کاربرد آن در تامین برق اضطراری 93
دیزل ژنراتور در فناوری اطلاعات و ارتباطات 94
کنترل پنل دیزل ژنراتور | راهنمایی کنترل پنل دیزل ژنراتور 95
کنترل پنل دیزل ژنراتور چیست ؟ 96
کنترل پنل دیزل ژنراتور چگونه کار می کند ؟ 96
فصل ششم
مزایای مولدهای برق موازی 99
قابلیت اطمینان 99
قابلیت توسعه 100
انعطاف پذیری 100
سرویس و نگهداری 101
امکانات ویژه 102
توزیع بار هوشمند 104
نکات ایمنی در دیزل ژنراتور 106
آشنایی با نکات ایمنی موتور دیزل ژنراتور 106
آشنایی با نکات ایمنی ژنراتور دیزلی 108
محل نصب دیزل ژنراتور 110
دسترسی ساده و ایمن 111
کاهش صدای حاصل از دیزل ژنراتور 111
تهویه 111
مخزن سوخت 112
نکات ایمنی در دیزل ژنراتور 112
میزان مصرف سوخت در دیزل ژنراتور 113
نتیجه گیری 116
منابع 117
دانلود تحقیقی راجب دیزل ژنراتور 117 صفحه وورد + پاورپوینت مطالب 47 صفحه