دانلود پاورپوینت حسابداری و حسابرسی دولتی
طبق قانون اساسی همه کشورها وظیفه اداره امور اقتصادی ، دفاعی ، فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی به عهده دولت محول گردیده است ، در قانون اساسی ایران نیز دولت مکلف به انجام وظایف مذکور می باشد و برای اداره امور کشور اقدام به تشکیل سازمان های دولتی با توجه به نوع فعالیت شان به دو گروه زیر تقسیم می شوند :
الف – سازمان های مجری فعالیت های دولتی ( سازمان های غیر انتفاعی دولتی ) : این سازمان ها برای تحصیل سود ایجاد نشده اند و جهت افزایش رفاه اجتماعی افراد جامعه ومردم تاسیس گردیده اند و برا ی اجرای برنامه های اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی دولت تاسیس می شوند و به ۲ دسته ذیل طبقه بندی می گردند
دسته اول – وزارتخانه ها :واحدهای سازمانی مشخصی هستند که به موجب قانون به این عنوان شناخته شده یا بشود ( ماده ۲ قانون محاسبات عمومی ) به عنوان مثال : وزارت آموزش و پرورش ، وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری .
دسته دوم – موسسات دولتی : واحدهای سازمانی مشخصی است که به موجب قانون ایجاد و زیر نظر یکی از قوای سه گانه اداره می شود و عنوان وزارتخانه نداشته باشد ( ماده ۳ قانون محاسبات عمومی ) برای مثال : نهاد ریاست جمهوری ، سازمان جنگلها و منابع طبیعی و دیوان محاسبات کشور .
ب – سازمان های مجری فعالیت های از نوع بازرگانی : ( سازمان های انتفاعی وابسته به دولت ) : این سازمان ها در راستای تحقق اهداف و انجام مسئولیت های قانونی خود تشکیل شده اند و در مواردیکه قانون اجازه می دهد بهای کالا و خدماتی را که به مردم ارائه می دهند ازآنان دریافت می نمایند ، بنابراین سازمان های مجری فعالیت های بازرگانی دولت به سازمان های اطلا ق می گردد که علاوه بر آنکه هزینه های تولید کالا و خدمات را از محل درآمدهای خود تامین می کند مبلغی سود نیز برای دولت تحصیل می کنند . شرکت های دولتی شرکت های دولتی از سازمان های بازرگانی وابسته به دولت می باشند و مطابق با ماده ۳ قانون محاسبات عمومی شرکت دولتی واحد سازمانی مشخصی است که به موجب قانون تشکیل شده باشد و بیش از ۵۰ درصد سرمایه آن متعلق به دولت باشد مانند : شرکت فولاد ایران ، سازمان های منطقه ای آب و برق
فهرست :
کلیات و مبانی حسابداری دولتی
تفاوت سازمان های بازرگانی با سازمان های دولتی و غیر انتفاعی
موارد تشابه سازمان های بازرگانی با سازمان های دولتی و غیر انتفاعی
تعریف حسابداری دولتی
مقایسه حسابداری دولتی و حسابداری بازرگانی
استفاده کنندگان از اطلاعات حسابداری دولتی
مبنای نقدی ( نقدی کامل )
مبنای نقدی تعدیل شده
مبنای تعهدی کامل
مبنای تعهدی تعدیل شده
ثبت حسابداری رویدادهای مالی مرتبط با هزینه ها در مبنای مختلف حسابداری
نکاتی درباره تعیین درآمد و هزینه در مبنای نقدی و تعهدی ( تبدیل مبنای تعهدی به نقدی یا بالعکس )
اصول بنیادی حسابداری دولتی
اصل لزوم نگهداری حساب های مستقل
و …
فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش) |
تعداد صفحات: 243 |
حجم: 2.82 مگابایت |