مقیاسهای عملکرد
مدیری که مقیاس های عملکرد را به کار نمی برد درست مانند ناخدای کشتی اقیانوس پیمایی است که بی هیچ وسیله ناوبری، کشتی را هدایت می کند
مقیاسهای عملکرد برای دستیابی به یک یا چند هدف از شش هدف زیر به کار برده می شوند:
.1بنا نهادن مقیاسهای مبنا و آشکار کردن مسیرها
.2تعیین اینکه کدام فرآیندها باید بهبود داده شوند
.3نشان دادن سود و زیان فرآیند
.4مقایسه آرمانها با عملکرد واقعی
.5تامین اطلاعات برای ارزشیابی شخصی و گروهی
.6مدیریت بر اساس حقایق به جای احساسات
سنجشهای معمول
lمنابع انسانی
lغیبت، چرخش کارکنان، شاخص های رضایت کارکنان، تعداد پیشنهادات، تعداد گروههای فعال و…
lمشتریان
lشکایات، تحویل به موقع، شاخص رضایت مشتری، مدت زمان رسیدگی به شکایات، برگه های گزارش و…
lتولید
lچرخه های موجودی ، نمودارهای SPC، دوباره کاری / ضایعات، درصد پروازهائی که به موقع می رسند و…
lتحقیق و توسعه
lزمان ارائه به بازار محصولات جدید، هزینه های R&D، بازخوانی داده ها، تخمین اشتباه ها و …
lتامین کنندگان
lنمودارهای SPC، تحویل به موقع، رتبه بندی، عملکرد کیفیت، خدمت، دقت در صورتحساب و …
lبازاریابی/فروش
lنسبت هزینه فروش به سود، دقت و صحت سفارشات، مشتریان جدید، محاسبات سود یا زیان و …
lاداری
lسود به ازای هر کارمند، نسبت هزینه به درآمد، هزینه کیفیت، درصدی از حقوق که به موقع پرداخت می گردد و…
معیارها
lهفت معیار به منظور ارزیابی مقیاسهای موجود و اقزودن مقیاس های جدید
.1سادگی
.2کمی تعداد
.3توسعه یافتگی توسط استفاده کنندگان
.4تناسب با مشتری
.5بهبود
.6هزینه
.7نمایان بودن
ویژگی
در سنجش عملکرد یک فرآیند یا فعالیت ویژه یک یا چند ویژگی از ویژگیهای زیر به کار می روند
.1کمیت (مثلاً 300 تماس در روز)
.2هزینه (مثلاً هزینه 15 ریال به ازای هر مکالمه تلفنی)
.3زمان (مثلاً درصد تخت هائی که به موقع ساخته شده اند)
.4دقت (صحت) (مثلاً 3 برچسب در میلیون)
.5کارکرد(مثلاً مسافت پیموده شده توسط اتومبیل پس از ترمز)
.6خدمت (مثلاً تعداد شکایتها از کارکنان بخش خدمات)
.7زیبائی سنجی (مثلاً درصد مردمی که طرح ظاهری محصولی را می پسندند)
lمقیاسها برای سرعت بخشیدن به جریان بهبود کار به کار می روند نه برای شناسائی عملکرد ضعیف و مجازات کارکنان
lشرای کیفیت مسئولیت کلی مقیاس عملکرد را بر عهده دارد
فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 40
حجم: 278 کیلوبایت