عنوان تحقیق:
توسعه فرهنگ کارآفرینی؛ عوامل و راهکارها (مطالعه موردی؛ سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران)
گروه: کارشناسی ارشد کارآفرینی
مقدمه
کارآفرینی، مفهومی است که از آغاز خلقت بشر وجود داشته است. کارآفرینی، کانون و مرکز ثقل کار و تلاش و پیشرفت در عصر مدرنیته تلقی میشود. بدون توجه کافی به مقوله”توسعه فرهنگ کارآفرینی”، نمیتوانیم به شاخصهای رشد و توسعه دست یابیم که از طریق تغییر در روند تولید، بهره وری و پیشرفت فنی و صنعتی در عرصه اقتصاد حاصل میشود. در گذار از مرحله سنتی به صنعتی، باید به توانمندیها و قابلیتهای فردی کارآفرینان در بهرهگیری از منابع طبیعی و بکارگیری تکنولوژی مدرن توجه ویژهای داشته باشیم، زیرا آنها با بکارگیری روشهای جدید در بازار، خود را برای استفاده بهینه از ابزار و دستیابی به کیفیت مطلوب کالا و خدمات آماده میکنند (داریانی، 25:1380).
کارآفرینی، فرآیندی اکتسابی است و خانواده در شکلگیری آن نقش مهمی را ایفا میکند. زیرا خانواده میتواند عنصر پویایی و تحرک را به ژرفای وجود افراد تحت نفوذ و وابسته به خود تزریق کند، به طوری که”فرد” و “جامعه” در محیطی هماهنگ به تعامل بپردازند و قالبهای اجتماعی نوآورانه شکل گیرد. در عین حال، شرایط محیطی و نوع جامعهای که فرد در آن رشد و نمو میکند نیز در شکلگیری و ایجاد عادات و رفتارهای مختلف در فرد، به میزان زیادی تأثیرگذار هستن (کرنوال و پرلمن[1]،28:2000 ).
در مجموع، شناسایی ویژگیهای منحصر به فرد کارآفرینان و عوامل مؤثر بر رشد فرهنگ کارآفرینی در جامعه و نیز سازمان شغلی یک فرد میتواند در دنیای معاصر به عنوان عنصر رشد و توسعه، در ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی محسوب شود. به گونهای که عنصر کارآفرینی به عنوان موتور حرکت تولید و توسعه اقتصادی و تقویتکننده روحیه سرمایهگذاری در نیروی انسانی تلقی گردد. با توجه به نقش کارآفرینی در توسعه همه جانبه در کشورهای صنعتی و پیشرفته، کشورهای درحال توسعه نیز به دنبال ایجاد مجموعه گستردهای از سازمانهای کارآفرین هستند. از این رو، باید نقش و اهمیت فرهنگ کارآفرینی و عوامل رشد و توسعه یا موانع آن در سازمانها مشخص و معرفی شوند (جدی، 35:1380).
بی شک در توسعه فرهنگ کارآفرینی، عوامل متعددی دخیل هستند که ضرورت دارد شناسایی شوند و درجه تأثیرگذاری هر یک از آنها مشخص گردد. با توجه به ضرورت تقویت زمینههای ایجاد و توسعه خلاقیت و نوآوری و نیز برخی ملاحظات سیاسی و اجتماعی؛ کارکنان دانشگاه پیام نور نتوانستهاند انعطافپذیری لازم را در مواجه با فعل و انفعالات محیطی کسب کنند. از این رو، پژوهش حاضر به دنبال پاسخگویی به این سؤال است که عوامل مؤثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران کدام هستند و میزان اهمیت هر یک از آنها چقدر است؟ و در نهایت اینکه راهکارها و راهحلهای توسعه فرهنگ کارآفرینی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران کدام هستند؟
اهداف پژوهش
هدف اصلی این مطالعه، بررسی و شناخت عوامل مؤثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است.
اهداف اختصاصی نیز عبارت اند از:
- شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛
- تبیین درجه تأثیرگذاری هر یک از این عوامل بر توسعه فرهنگ کارآفرینی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛
- اولویتبندی عوامل مؤثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛
- ارائه راهکارها و راهحل هایی برای توسعه فرهنگ کارآفرینی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران.
[1] Cornwall & Perlman
فهرست مطالب
مقدمه
اهداف پژوهش
مروری بر ادبیات موضوع
مفهوم کارآفرینی
مفهوم فرهنگ
فرهنگ کارآفرینی
مروری بر پژوهشهای پیشین
روش پژوهش
سؤالات پژوهش
یافته های پژوهش
تحلیل عاملی
آزمون ناپارامتری فریدمن
بحث و نتیجه گیری
پیشنهادات
منابع
فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 17
حجم: 55 کیلوبایت