چرا لباسشویی تمیز نمی شوید؟


تمیز نشستن لباس در لباسشویی یکی از مشکلات رایجی است که در اکثر مواقع مربوط به شوینده نامناسب می باشد. اما برای رفع این مشکل، باید به فرایند شستشو هم توجه نمایید و اگر در زمان آبگیری، داغ شدن آب یا تخلیه، ماشین لباسشویی شما مشکلی دارد، نسبت به رفع آن اقدام نمایید تا لباس های تمیزی داشته باشید. البته توجه نمایید که در لباسشویی های جدید، با خرابی هر قطعه یا مشکل در فرآیند شستشو با کد خطایی که بر روی صفحه نمایش ظاهر می شود، می توانید مشکل را پیدا نمایید. در ادامه با استناد به دانش تعمیرکار آی پی امداد، به بررسی جامع علت تمیز نشستن ماشین لباسشویی به همراه راه حل با توضیحات کامل + ویدیو آموزشی خواهیم پرداخت.

دلیل تمیز نشدن لباس‌ها درون ماشین لباسشویی

در صورتی که پس از کامل شدن چرخه شستشوی ماشین لباسشویی، باز هم متوجه شدید که لباس‌هایتان آنچنان که باید تمیز نشده‌اند و همچنین بوی ناخوشایندی گرفته‌اند، لازم است یک بررسی کلی روی عملکرد دستگاه خود داشته باشید. حتی ماشین لباسشویی بوش که جزء پرطرفدارترین و بهترین انواع ماشین لباسشویی است، در صورت‌ عدم استفاده صحیح، می‌تواند دچار چنین مشکلی شود. اما برای درک بهتر این موضوع در ادامه به رایج‌ترین دلایلی که می‌توانند باعث درست تمیز نشدن لباس در لباسشویی شوند اشاره می‌کنیم.

استفاده نادرست از ماشین لباسشویی

به طور کلی۸علت اصلی برای تمیز نشستن ماشین لباسشویی وجود دارد که در ادامه توضیح داده شده است:

  • تنظیمات شستشوی اشتباه ماشین لباسشویی
  • بارگیری بیش از حد ماشین لباسشویی
  • نوع و مقدار مواد شوینده ماشین لباسشویی
  • به موقع خارج نکردن لباس ها از ماشین لباسشویی
  • تمیز نبودن مخزن داخلی ماشین لباسشویی
  • تمیز نبودن جاپودری ماشین لباسشویی
  • تمیز نبودن فیلتر ماشین لباسشویی
  • گرفتگی لوله متصل به مخزن ماشین لباسشویی

چرا لباسشویی تمیز نمی شوید؟

1- تنظیمات اشتباه برنامه شستشو

تنظیمات اشتباه در برنامه شستشو منجر به تمیز نشدن لباس‌ها می‌شود. به دفترچه راهنمای دستگاه مراجعه کنید تا جزئیات بیشتری از تنظیمات هر برنامه را متوجه شوید. همچنین به‌کمک دفترچه می‌توانید نحوه صحیح تنظیم الگوهای شستشو را در کنترل پنل یاد بگیرید. برچسب راهنمای شستشو که بر روی لباس قرار دارد را به‌خوبی بخوانید تا برای شستشوی آن از برنامه مناسب با دمای مناسب استفاده کنید، برخی از لباس‌ها به آب سرد و برخی دیگر مثل پارچه‌های کتانی و حوله‌ها به آب گرم نیاز دارند. شاید لازم باشد که مشخصات ماده شوینده را نیز بررسی کنید،‌ برخی از شوینده‌ها در آب سرد و برخی دیگر در آب گرم به‌خوبی عمل می‌کنند.

2-به موقع خارج نکردن لباس‌ها علت تمیز نشستن ماشین لباسشویی

همین مورد که به نظر ساده می‌رسد، می‌تواند علت بوی نامطبوع لباس‌هایتان و خود مخزن بعد از شستشو باشد. به موقع خارج نکردن لباس‌های شسته شده و ماندن طولانی مدت لباس‌های مرطوب در ماشین لباسشویی، مکان مناسبی برای تولید و رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها می‌سازد.

مسدود بودن جاپودری اولین علت تمیز نشدن لباس در ماشین لباسشویی

اگر پس از اتمام مراحل شستشوی ماشین لباسشویی هنوز پودر و مایع در جاپودری لباسشویی دیده میشود معنای آن مسدود بودن جاپودری و وارد نشدن مایع و پودر برای شستشو است ، اما چرا این اتفاق می افتد و چگونه آنرا رفع کنیم

برای عیب یابی ماشین لباسشویی در این حالت مرحله زیر را به ترتیب انجام دهید

مطمئن شوید آب وارد ماشین لباسشویی میشود ، ممکن است شیر آب ورودی بسته یا فشار آب کم باشد یا حتی شیر برقی مسیر ورود آب را باز نکند

شیلنگ های لباسشویی مسدود یا از جای خود خارج شده اند ، برای رفع این مورد قاب روی ماشین لباسشویی را باز کنید و اتصالات ورودی و خرجی آب از جاپودری را بررسی کنید تا علت تمیز نشدن لباس ها در لباسشویی را پیدا کنید

انتخاب برنامه ماشین لباسشویی و ریختن پودر در محفظه مناسب بسیار مهم است ، با توجه به دفترچه راهنما پودر را در سه قسمت جاپودری میتوان ریخت ، مطمئن شوید با توجه به برنامه مورد نظر پودر یا مایع را در جای خود میریزید

چرا ماشین لباسشویی تمیز نمیشوره، بررسی ویژه علل و راه‌های رفع آنها _  نیوسرویس

3- کثیفی فیلتر و مخرن لباسشویی

قطعا یکی از دلایل تمیز نشدن لباس در لباسشویی، کثیف بودن فیلترهای دستگاه است. نقش فیلتر این است که فرایند تخلیه آب آلوده و کثیف ماشین لباسشویی را آسان و راحت کند. در صورتی که به هر دلیلی این قسمت دچار آسیب یا مشکل شود، آب آلوده به طور کامل تخلیه نخواهد شد. این آب آلوده ممکن است مجددا به چرخه شستشو نشت پیدا کرده و باعث کثیف شدن لباس‌ها و ایجاد بوی نامطبوع در آن‌ها شود.

تمیز کردن فیلترها نیز کار راحتی است. بهتر است قبل از اینکه نیاز به تعویض فیلتر باشد، این کار را هر چند وقت یک باری انجام دهید. دریچه فیلتر را خلاف جهت عقربه‌های ساعت چرخانده و آن را به آرامی خارج کنید. پس از تمیز کردن آلودگی‌ها مجددا آن را به محل اولیه برگردانید. به این نکته کلیدی توجه داشته باشید که قبل از خارج کردن فیلتر باید حتما اتصال لباسشویی به برق را قطع کنید و آب ورودی به دستگاه را ببندید. به عنوان مثال برای مطالعه مقاله تمیز کردن فیلتر تخلیه لباسشویی سامسونگ می توانید اینجاکلیک کنید.

4- بارگیری بیش از حد ماشین لباسشویی

استفاده نادرست از ماشین لباسشویی مورد دیگری است که لباس‌هایتان را آن‌قدر که باید، تمیز تحویل نمی‌دهد. ماشین لباسشویی شما دارای سنسور تشخیص سطح آب است که از سرریز شدن ماشین لباسشویی جلوگیری می‌کند.

اگر لباس‌های زیادی در دستگاه قرار دهید، برای تمیز کردن آنها به اندازه کافی آب در دستگاه وجود نخواهد داشت.

اگر لباسشویی بیش از اندازه پر شده است لباس‌ها درهم می‌پیچند، گره می‌خورند یا به ‌طور ثابت در کف مخزن باقی می‌مانند.

بارگیری به اندازه در ماشین لباسشویی، نکته قابل توجهی برای شستشوی درست و تمیز آن است.

بارگیری زیاد می تواند به مشکلات دیگری همچون خشک نشدن لباس ها در لباسشویی بیانجامد.

راهکاربدون در نظر گرفتن این موضوع که ماشین لباسشویی شما چند کیلویی است فقط کافی ست که مخزن ماشین لباسشویی را بیش از سه چهارم پر نکنید یا به عبارتی دیگر به اندازه یک دست فضای بالای مخزن را خالی نگه دارید.

5- نوع و مقدار نامناسب مواد شوینده در محفظه پودر لباسشویی

همچنین نوع و مقدار مواد شوینده نیز می‌تواند تاثیر زیادی بر میزان تمیزی و حتی نشستن لباس‌ها شود. استفاده از مواد شوینده نامناسب و بی کیفیت می‌تواند باعث شود که لباس‌ها به درستی شسته نشوند.

چرا ماشین لباسشویی تمیز نمیشوره؟ + راه حل | خانه بوش

6- گرفتگی لوله متصل به مخزن ماشین لباسشویی

از دیگر دلایل تمیز نشستن ماشین لباسشویی مسدود شدن لوله‌ای ست که مواد شوینده را به مخزن ماشین لباسشویی می‌رساند. این مورد باعث می‌شود تنها بخشی از مواد شوینده به مخزن بریزند زیرا باقی آنها پشت قسمت مسدودشده گیر می‌کنند.

راهکارابتدا باید متوجه شوید انسدادی در لوله متصل به درام ماشین لباسشویی وجود دارد یا خیر. برای اینکار به صورت زیر عمل کنید:

لباس‌های کثیفتان در ماشین لباسشویی بیندازید و قبل از روشن کردن دستگاه، به جای جا پودری، پودر لباسشویی یا ماده شوینده‌تان را روی لباس‌ها بریزید و ماشین لباسشویی‌تان را روشن کنید.

بعد از اتمام کار اگر ‌این‌بار لباس‌ها تمیز شده بودند یعنی مشکل ماشین لباسشویی شما گرفتگی لوله متصل‌کننده جا پودری به مخزن است.

7- عملکرد ناقص هیتر و المنت لباسشویی

عدم انجام صحیح و عملکرد مطلوب هیتر یا المنت نیز سبب می شود که آب به درستی و در دمای مد نظر گرم نشود و سبب شود که لکه های چربی وغیره بر روی لباس جا بماند.

به طور کلی، برای رفع علت تمیز نشستن ماشین لباسشویی، بهتر است تنظیمات ماشین لباسشویی را به درستی انجام دهید، حجم لباس را کمتر کنید، مواد شوینده مناسب را انتخاب کنید و اجزای مختلف ماشین لباسشویی را به طور منظم تمیز و چک کنید.

بررسی 5 علت تمیز نشدن لباس در ماشین لباسشویی + راهکارهای رفع مشکل - مجله  آچاره

نتیجه گیری

پیشنهاد می‌کنیم در ابتدا برای رفع علت تمیز نشستن ماشین لباسشویی اقدامات اولیه همچون توجه به تنظیمات دستگاه، کمتر کردن حجم لباس‌ها و استفاده از یک شوینده مناسب را انجام دهید.

اگر با رعایت موارد فوق، مشکل برطرف نشد، بهتر است برای بررسی قطعات دستگاه از یک متخصص کمک بگیرید تا علت تمیز نشستن ماشین لباسشویی را رفع نماید؛ زیرا ممکن است اختلالی در برد دستگاه یا قطعات تخصصی دیگر رخ داده باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *