گمرك و نقش آن در تجارت الكترونيكي


گمرك و نقش آن در تجارت الكترونيكي

ابداعات و فناوري‌هاي وسيع سالهاي اخير، دسترسي به امكانات ارتباطي، ماهواره‌اي و اينترنت و اثر آن بر مرزهاي جغرافيايي و ضرورت‌هايي كه در دنياي معاصر به وجود آمده است بر كسي پوشيده نيست. افزايش فعاليتهاي برون مرزي و فعاليتهاي بين‌المللي حاكي از ظهور و گسترش روابط جهاني است. اين روابط به عنوان يكي از شرايط تعيين‌كننده جامعه معاصر در سراسر دنيا در حال گسترش است. جهاني شدن در عين حال هم علت است و هم معلول، به عنوان مثال بخش اقتصادي جهاني شدن كه هم تأثير مي‌گذارد و هم تأثير مي‌پذيرد. يك بحث اصلي آن در بخش تجارت جهاني و افزايش حجم مبادلات تجاري است.

دنياي امروز، دنيايي است كه در آن:

حدود 5/1 ميليارد مسافرت هوايي تجاري در سال انجام مي‌شود.

حدود 180 ميليون كاربر اينترنت وجود دارد.

هزاران محصول يا فرآورده جهاني عرضه مي‌شود.

صدها ميليون كارتهاي اعتباري جهاني بكار برده مي‌شود.

حدود 450 تريليون (هزار ميليارد) دلار گردش ارز خارجي وجود دارد.

چندين تريليون دلار سپرده‌هاي بانكي خارج از كشور وجود دارد.

60 تريليون دلار جابجايي سالانه اوراق بهادار انجام مي‌شود.

44500 شركت فرامرزي با مجموعه فروش سالانه 7 تريليون دلار فعاليت دارند.

طي پنجاه سال اخير حجم مبادلات تجارت 12 برابر و صادرات كالاهاي صنعتي 23 برابر شده است. زمان عمليات تجاري به سرعت رو به كاهش است و تجارت بدون كاغذ و الكترونيكي با سرعت بسيار زيادي رو به گسترش مي‌باشد. اكنون از طريق بستر اينترنتي يا تبادل الكترونيكي داده‌ها (EDI) كه روي شبكه‌هاي خصوصي بنا شده كالا سفارش داده مي‌شود، از طريق كارت اعتباري مبلغ آن پرداخت مي‌شود و توسط شركتهاي پست سريع، كالا در يك زمان كوتاه به مقصد آن ارسال مي‌گردد.

رقابت در سطح جهاني افزايش يافته، ديگر در دنيا انحصار معني نمي‌دهد و حق انتخاب خريدار گسترش پيدا كرده است. در بخش گمرك، اخيراً در اجلاس سازمان جهاني گمرك، براي افزايش امنيت از يك طرف و كاهش موانع از جانب ديگر، كشورهاي پيشرفته مطرح كردند كه كنترلها را صرفاً به هنگام ورود اعمال نكرده بلكه آنها را كاهش مي‌دهند و در عوض كشورهايي كه قصد صدور كالا به اين كشورها را دارند مسئوليت كنترلي بيشتري در مبدأ پيدا مي‌كنند؛ يعني براي نزديك كردن دو هدف متضاد كنترل و سرعت، بررسيها به گمرك ورودي محدود نشده و گمركات صدوري نيز مسئوليت جديدي پيدا مي‌كنند. براي حضور و وارد شدن در بازار بايد مقررات هماهنگي بين كشورها برقرار گردد. به همين منظور قطعنامه‌اي حاوي چندين كنوانسيون با نام «امنيت و تسهيل در زنجيره عرضه كالا و در تجارت جهاني» به‌ تصويب‌ رسيده‌ است‌.

همچنين‌، طي‌ نيم‌ قرن‌ گذشته‌ تأسيس‌ مناطق‌ آزاد تجاري‌ گوناگون‌ در سطح منطقه‌اي‌، اتحاديه‌هاي‌ اقتصادي‌ وگمركي‌، انگيزه‌هاي‌ مهمي‌ براي‌ بازاريابي‌ و توليد برون‌ مرزي‌ بوده‌اند. در مناطق‌ آزاد و همچنين‌ در اتحاديه‌هاي‌ گمركي‌، تجارت‌ كشورهاي‌ عضو با تعرفه‌ صفر انجام ‌مي‌شود. اين‌ مناطق‌ در اكثر نقاط دنيا در حال‌ شكل‌گيري‌ هستند بويژه‌ در اروپا، مناطق‌ آزاد تجاري‌ و اتحاديه‌هاي‌ گمركي‌ (كه‌ در حالت‌ اخير يك‌ تعرفه‌ خارجي‌ مشترك‌ وجود دارد وتعرفه‌هاي‌ داخلي‌ لغو شده‌ است‌) تا حد زيادي‌ توليد برون‌ مرزي‌ و بطور كلي‌ سرمايه‌‌گذاري مستقيم‌ خارجي‌ را تقويت‌ كرده‌اند.

برآورده‌ شده‌ است‌ كه‌ در چهارچوب‌ معاهدات‌ و پيمانهاي ‌منطقه‌اي‌، تجارت‌ رو به‌ افزايش‌ مي‌باشد. از اين‌ نظر تا سال‌ 2005 تحولات‌ مهمي‌ در سطح دنيا به‌ وقوع‌ خواهد پيوست‌؛ يعني‌ تشكيل‌ اتحاديه‌ اروپا كه‌ يك‌ زماني‌ آرزوي‌ دست‌ نيافتني‌ به‌ نظر مي‌رسيد اكنون‌ به‌ پول‌ واحد هم‌ دست‌ پيدا كرده‌ است‌ تعداد اعضاء فعلي‌ آن‌ 15كشور بوده‌ و تا سال‌ آينده‌ 10 كشور ديگر به‌ آن‌ مي‌پيوندند و جمعاً تعداد اعضاء اتحاديه‌ اروپا به‌ 25 كشور خواهد رسيد. همينطور نفتا و مركورسور در آمريكاي‌ شمالي‌ و آمريكاي لاتين‌ يكي‌ مي‌شوند. اتحاديه‌ آفريقا هم‌ همينطور است‌ آن‌ هم‌ در حال‌ بزرگ‌ شدن‌ است‌؛ يعني‌ حجم‌ مبادلات‌ تجاري‌ داخل‌ هر منطقه‌ و اتحاديه‌ به دليل‌ صرفه‌جويي‌ در مقياس‌ رو به ‌گسترش‌ مي‌باشد.

ديگر هر كشوري‌ بطور مستقل‌ نمي‌تواند تصميم‌ بگيرد يكسري‌ مقررات‌ خاص‌ خود را اعمال‌ نمايد براي‌ اينكه‌ سازمانهاي‌ بين‌ المللي‌ متعددي‌ در اين‌ زمينه‌ نقش‌ دارند و به منظور يكسان‌‌سازي‌ و وحدت‌ رويه‌، مقررات‌ وضع‌ مي‌كنند و كشورهاي‌ عضو اين‌ سازمانها وكنوانسيونها ملزم‌ به‌ اجراي‌ مقررات‌ واحد آنها مي‌باشند.

هر كشوري‌ بايد براي‌ مبادلات‌ و ارتباطات‌ بين‌المللي‌ خود زبان‌ مشترك‌ و استاندارد مشترك‌ با بقيه‌ داشته‌ باشد تدوين‌ و طراحي‌ زبان‌ مشترك‌ در دنيا توسط سازمانهاي‌ بين‌‌المللي‌انجام‌ مي‌شود تا كشورها بتوانند از آن‌ استفاده‌ كنند.

كردن‌ سيستم‌ كاغذي‌ و استفاده‌ از كارت ‌هوشمند است‌ كه‌ مي‌توانند به‌ بانك‌ اطلاعاتي‌ كمك‌ كند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *