دانلود کتاب خودآموز اتوکد دوبعدی به صورت کامل
کتاب خودآموز اتوکد دوبعدی که به صورت کامل به آموزش نرم افزار AutoCAD 2002 پرداخته است
فهرست مطالب کتاب خودآموز اتوکد :
با اتوکد آشنا شویم
- دعوت به سفر
- چنین است اتوکد
- کارهایی برای ساده ترشدن ورود به اتوکد
- خروج از اتوکد و ورود دوباره به آن
- پنجرۀگفتگویی آغازی: پنجرۀ شروع به کار
- صفحۀتصویر اصلی اتوکد: آشنایی با بخش های صفحۀ اتوکد
- آشنایی با ماوس و دکمه های آن
- شکل مکان نما دربخش های مختلف صفحۀ اتوکد
- کمک گرفتن از اتوکد ۲۰۰۲
- بهتردیدن در اتوکد
- گشودن یک نقشه درداخل اتوکد
- دیدهوایی (دوبعدی)
- تبدیل نمادرنگی ب هنماداستاندارد
- کمک گرفتن از کلید F2 برای دیدن پیام های اتوکد
- خاموش کردن دید پرسپکتیو
- استفاده از کلیدهای ترکیبی برای گشودن نقشه
- گشودن مجدد پروندۀگشوده شده
- منوی گشودنی Window
- بستن پرونده ها
- اتوکد بدون نقشه ؟!
- شروع یک ترسیم جدید
- یک نکتۀ شایان ذکر درارتباط با رنگ ناحیۀترسیمی
- حالت تک پرونده و چند پرونده
- خروج از اتوکد
- پایان سفر
آشنایی با مفاهیم بنیادی اتوکد
- اولین قدم
- چه وقت اتوکد گو شبه فرمان است؟
- چگونه فرمانی را اجرا کنیم؟
- راه های مختلف اجرای فرمان در اتوکد
- اتوکد چگونه از ما درخواست ورود اطلاعات می کند؟
- پیام های اتوکد هنگام درخواست ورود اطلاعات توسط کاربر
- روش های مختلف انتخاب گزینه های یک فرمان
- روش های مختلف انتخاب مقدار پیش فرض
- گزینه های نهفته
اولین گام های محکم در اتوکد
- ترسیم با روش هایی که اکنون می شناسیم
- پیام های درخواست فرمان LINE
- گزینه های فرمان LINE
- ERASE برای پاک کردن آنچه نمی خواهیم
- شروع اولین ترسیم دقیق دراتوکد
- مبدأ مختصات
- خاموش و روشن کردن نماد دستگاه مختصات
- فرمان ZOOM
- منوی ابزار فرعی
- بزرگ نمایی گستره ها
- درشت نمایی / ریزنمایی
- مختصات قائم مطلق
- مختصات قائم نسبی
- مختصات قطبی مطلق
- مختصات قطبی نسبی
- روش های ورود مختصات دریک جدول
ترسیم دقیق (آشنایی با ابزار نقشه کشی)
- می خواهیم سرعت و دقت را افزایش دهیم
- روش های ورود مستقیم مختصات
- آماده کردن شرایط برای استفاده از ابزارهای کمک ترسیمی
- اولین یاری رسان: نشانگرمختصات
- راه های مختلف برای تغییر حالت نشانگرمختصات
- یاری رسان های دیگر : ابزارهای پرش (Snap) و شبکه (Grid)
ترسیم اشکال هندسی
- با کدام اشکال هندسی آشنایی داریم؟
- فرمان CIRCLE (دایره)
- اجرای مستقیم فرمان CIRCLE و انتخاب گزینه ها
- بزرگ نمایی پنجره
- فرمان REGEN (بازسازی ترسیم)
- فرمان ARC (کمان)
- فرمان POINT (نقطه)
- فرمان DDPTYPE (شیوه رسم نقطه)
- فرمان ELLIPSE (بیضی)
- فرمان DONUT (حلقه)
- فرمان TRACE (نوار)
- انتخاب اجسام توپر با مربع انتخابگر
- فرمان FILL (توپرسازی)
- فرمان های ترسیمی در منوی ابزار Draw
- هنوز هم ناتوانیم!
بازهم ابزار کمک رسم برای ترسیم دقیق تر
- ترسیم دقیق تر، باز هم به یاری ابزار کمک رسم
- ابزار OSNAP (پرش موضوعی)
- چگونگی استفاده از ابزار OSNAP
- ابزار Otrack (ردیابی پرش موضوعی)
- فرمانی برای دسترسی به همۀ ابزارها : DSETTINGS
همچنین بخوانید: کتاب لذت اتوکد (سطح ۲)
ایجاد و تغییر اجسام
- بهانه ای برای آشنایی
- گام اول: فرمان آشنای LINE (پاره خط)
- گام دوم: فرمان OFFSET (کپی با تعیین فاصله)
- گام سوم: فرمان FILLET (گوشه زنی)
- گام چهارم: باز هم فرمان OFFSET
- گام پنجم: فرمان EXTEND (امتداد دهی)
- گام ششم: فرمان TRIM (برش)
- محل فرمان ها در منوهای گشودنی و ابزار
به کارمان نظم بدهیم (تعیین قالب کار)
- شروع اولین کار جدی
- گام ۱: ورود به اتوکد
- گام ۲: گزینۀ شروع از ابتدا (Start from Scratch)
- گام ۳: اجرای فرمان UNITS (واحدها)
- گام ۴: اجرای فرمان LIMITS (محدوده ها)
- گام ۵: اجرای گزینۀ All از فرمان ZOOM (بزرگنمایی محدوده ها)
- گام ۶: اجرای QSAVE (ذخیرۀ پرونده)
- گام ۷: دیگر موارد ضروری برای بررسی
- گام ۸: اطمینان از اینکه در حالت تک پرونده هستیم
- شروع به ترسیم نقشه کنیم
- گام های ۱ و ۲ و ۳ و ۴: ورود به اتوکد با گزینۀ Wizard
- گام ۵: ورود به اتوکد و اجرای بزرگ نمایی محدوده ها
- گام ۶: ذخیرۀ پرونده
- گام ۷: تنظیم ابزارها
- گام ۸: بررسی اینکه آیا در حالت تک پرونده هستیم؟
- درپایان… آشنایی با نقشه خوانی معماری
فرمان های ترسیمی برای رسم اجسام ساده و مرکب
- با اجسام ساده و مرکب بیشتری آشنا شویم
- فرمان RECTANG (مستطیل)
- گزینه های فرمان RECTANG
- فرمان POLYGON (چندضلعی منتظم)
- روش های ترسیم Polygon (چندضلعی منتظم)
- فرمان PLINE (چندخطی)
- گزینه های مشترک فرمان PLINE درهنگام ترسیم خط و کمان
- گزینه های PLINE درحالت رسم پاره خط
- گزینه های PLINE درحالت رسم کمان
- فرمان SOLID (جامد ۲ بعدی)
- فرمان RAY (نیم خط)
- فرمان XLINE (خط)
- گزینه های فرمان XLINE
- فرمان SKETCH (طراحی آزاد – اسکیس)
- گزینه های فرمان SKETCH
- فرمان SPLINE (کثیرالمنحنی)
- فرمان MLINE (خطوط چندگانه)
- توپر و توخالی کردن اجسام جامد (FILL) – بازسازی ترسیم (REGEN)
- تجزیۀ جسم مرکب (فرمان EXPLODE)
ابزارهای گزارشی
- آنچه تاکنون آموخته ایم و آنچه در این فصل می آموزیم
- ابزار گزارشی یا پرسشی (Inquiry tools)
- محل فرمان ها در منوی گشودنی
- فرمان LIST (فهرست مشخصات)
- فرمان DBLIST (فهرست مشخصات کل ترسیم)
- فرمان DIST (فاصله)
- فرمان ID (مختصات نقطه)
- فرمان AREA (مساحت)
- گزینه های فرمان AREA
- فرمان TIME (ساعت)
- گزینه های فرمان TIME
- فرمان STATUS (وضعیت)
- محل فرمان ها در منوی ابزار
- نام مستعار فرمان ها
روش های انتخاب اجسام (مقدماتی)
- آشنایی با کلمات و اصطلاحات مرتبط با اتوکد
- روش های انتخاب اجسام
- حذف جسم یا اجسام از گروه انتخابی
فرمان هایی برای اصلاح (Modify) و ایجاد (Construct)
- اشکال ترسیم شده را ویرایش کنیم
- فرمان COPY
- گزینه Multiple در فرمان COPY
- اشکال اتوکد درنمایش پیغام فرمان COPY
- فرمان MOVE
- فرمان ROTATE
- گزینه Reference در فرمان ROTATE
- فرمان SCALE
- گزینه Reference در فرمان SCALE
- فرمان MIRROR
- محل فرمان ها در منوهای گشودنی و ابزار
- مخفف فرمان ها
روش های انتخاب اجسام (تکمیلی)
- چگونه گزینه های نهفتۀ اتوکد را بیابیم؟
- گزینه های آشکار و نهان پیغام درخواست Select object
بازهم ویرایش
- فرمان های مفید برای ویرایش
- فرمان BREAK
- فرمان LENGTHEN
- پیام های خطای فرمان LENGTHEN
- فرمان CHAMFER
- پیغام های خطای فرمان CHAMFER
- گزینه های فرمان CHAMFER
- گزارشات فرمان CHAMFER
- گزینه های مشترک فرمان های CHAMFER و FILLET
- فرمان ARRAY
- فرمان STRETCH
- نام مستعار فرمان ها
- محل فرمان ها درمنوهای گشودنی و ابزار
سخن گفتن با اتوکد به زبانی دیگر و ویرایش درجا (Grips)
- موضوعی جدید… یا… قدیمی؟
- کمی نیز دستورزبان فارسی بیاموزیم
- انتخاب به روش نام – فعل
- کدام فرمان ها روش نام – فعل را به کار می گیرند؟
- یک فرمان جدید: GRIP
- گزینه های مشترک در فرمان های GRIP
- انتخاب همزمان چند نقطۀ GRIP
- تنظیماتی به روی قلاب ها (GRIPs) و روش نام – فعل
لایه ها
- کاغذ کالک در نقش هکشی دستی
- لایه (Layer) در اتوکد
- فرمان ایجاد لایه ها (LAYER یا DDLMODES)
- چند نکته
- تغییرخصوصیات لایه ها ازطریق فهرست جهشی لایه ها
- تعیین لایۀجاری با انتخاب جسم (فرمان AI_MOLC)
- برگشت به وضعیت قبلی لایه ها (فرمان LAYERP)
- دکمه LWT در نوار وضعیت
- تغییر لایۀ اجسام موجود
ویژگی های اجسام (Object properties)
- ویژگی های عمومی
- خصوصیات جاری
- چگونگی تعیین خصوصیات جاری
- منظور از اصطلاح Bylayer (لایه ای) چیست؟
- تغییر خصوصیات اجسام به کمک منوی ابزار ویژگی های اجسام
- ویژگی های هندسی
- مشاهده و تغییر ویژگی های عمومی و هندسی (PROPERTIES)
- تطبیق خصوصیات با ویژگی های جسم انتخابی (MATCHPROP)
- نام مستعار فرمان ها
- محل فرمان ها در منوی گشودنی Format
ویرایش به سبک ویندوز
- سخن گفتن به زبان ویندوز
- فرمان های ویرایشی ویندوز در اتوکد
- فرمان CUTCLIP
- فرمان COPYCLIP
- فرمان COPYBASE
- فرمان PASTECLIP
- فرمان PASTEBLOCK
- PASTEORIG
- لغو فرمان (فرمان U)
- اجرای مجدد فرمان لغوشده (فرمان REDO)
- پاک کردن اجسام انتخاب شده
- انتخاب همه چیز در نقشه
- منوی گشودنی Edit
- کلیدهای ترکیبی
دید خود را گسترش دهیم
- بهتر دیدن را بیاموزیم
- گزینه های فرمان ZOOM
- فرمان PAN
- فرمان DSVIEWER
- فرمان VIEW
هاشورزنی و پرکردن محدوده های بسته
- ۳ دلیل برای استفاده از هاشور
- پیش از آنکه بتوانیم هاشورزنی کنیم
- فرمان BHATCH برای هاشورزنی
- منوی میانبرهاشور
- رنگ زدن نواحی به کمک هاشور
- هاشورزنی ساده
- آنچه با هاشورزنی ایجاد می شود
- جسم مرکبی به نام HATCH
- تجزیۀ هاشور
- تغییرویژگی های عمومی هاشور
- تغییرویژگی های اختصاصی هاشور
- اثر فرمان های ویرایشی برروی هاشور
- اثر فرمان های ویرایشی برروی مرزهای هاشور
- ترسیم چندخطی مرزی
- محل فرمان ها در منوهای گشودنی و ابزار Draw و Modify
متن نویسی
- چگونه نوشتن بیاموزیم
- فرمانی برای نوشتن: TEXT
- فرمان DTEXT
- فرمان STYLE برای تعریف شیوۀنوشتاری
- گزینه های فرمان TEXT
- گزینه Justify برای انتخاب نحوۀ ترازبندی متن
- گزینۀ نهفته درفرمان TEXT
- فرمان MTEXT برای نوشتن متن پاراگرافی
- ویرایش متن های تک سطری و پاراگرافی (فرمان DDEDIT)
- یافتن و جایگزینی کلمات درنقشه (فرمان FIND)
- یافتن و اصلاح غلط های املایی (فرمان SPELL)
- تغییراندازۀ نوشته بدون جابجایی (SCALETEXT)
- تغییرترازبندی نوشته (JUSTIFYTEXT)
- اثر فرمان MIRROR برروی نوشته ها
- نام مستعار فرمان ها
- محل فرمان ها در منوهای گشودنی و ابزار Draw و Modify
بلوک
- یک شمال برای همه
- اول ترسیم شمال
- فرمان BLOCK برای ساختن موضوعی به نام بلوک
- رویداد نهانی با اجرای فرمان BLOCK
- فرمان INSERT برای درج بلوک
- ۲ مزیت برای استفاده از بلوک ها
- ذخیرۀ بلوک به منظور استفاده درترسیمات دیگر (فرمان WBLOCK)
- نقطۀ مبنای درج پروندۀترسیمی (BASE)
- بزرگترین امتیاز استفاده از بلوک ها
- تغییرشرح بلوک (فرمان REFEDIT)
- فرمان REFCLOSE
- منوی ابزار Refedit
- تغییرنام بلوک (RENAME)
- حذف شرح بلوک از ترسیم
- درج گروهی (MINSERT)
- تجزیۀ بلوک به کمک فرمان EXPLODE
- مرکزطراحی اتوکد (AutoCAD Design Center)
- واحدبلوک – واحدنقشه
- ایجاد نماد بلوک (فرمان BLOCKICON)
- رنگ، نوع خط و وزن خط بلوکی (Byblock)
- نام مستعار فرمان ها
- محل فرمان ها درمنوهای گشودنی و ابزار
اندازه گذاری
- چرا اندازه گذاری؟
- پیش از آشنایی با فرامین، آشنایی با کلمات و اصطلاحات
- اندازه گذاری خطی (DIMLINEAR)
- گزینه های فرمان DIMLINEAR
- اندازه گذاری مورب (DIMALIGNED)
- اندازه گذاری مختصات (DIMORDINATE)
- گزینه های فرمان DIMORDINATE
- اندازه گذاری شعاعی (DIMRADIUS)
- اندازه گذاری قطری (DIMDIAMETER)
- اندازه گذاری زاویه ای (DIMANGULAR)
- خط راهنما (QLEADER)
- علامت مرکز (DIMCENTER)
- اندازه گذاری خط مبنا (DIMBASELINE)
- اندازه گذاری ممتد (DIMCONTINUE)
- جنس جسم اندازه گذاری چیست؟
- DDEDIT برای تغییر متن اندازه
- اثر فرمان های ویرایشی برروی اندازه
- فرمان QDIM برای اندازه گذاری سریع
- تعریف شیوۀاندازه گذاری با DIMSTYLE
- محل فرمان ها در منوهای گشودنی و ابزار
- نام مستعار فرمان ها
چاپ (Plot)
- وقت نتیجه گیری از زحماتمان
- معرفی چاپگر (پرینتر) در ویندوز
- معرفی رسام (پلاتر) به اتوکد
- تعریف پلاتر و تغییر پیکربندی پلاتر موجود (PLOTTERMANAGER)
- مدیریت شیوۀ پلات (STYLESMANAGER)
- دیدن یک پیش نمایش چاپ از نقشه (PREVIEW)
- فرمان PLOT برای چاپ نقشه
- محل فرمان ها درمنوهای گشودنی و ابزار
- نام مستعار فرمان ها
پیوست های کتاب خودآموز اتوکد ۲۰۰۲
- پیوست ۱- یادآوری هایی دربارۀ ویندوز
- پیوست ۲- نصب اتوکد ۲۰۰۲
- پیوست ۳- AutoCAD Today
- پیوست ۴- راهنما (Help) و مشاوره فعال (Active Assistance)
- پیوست ۵- فرمان های مربوط ب هپرونده ها
- پیوست ۶- اسامی مستعار (Aliases)
فرمت فایل: Pdf |
تعداد صفحات: 619 |
حجم: 16 مگابایت |