دانلود پروژه سیستم انتقال نیرو در خودروها


دانلود پروژه سیستم انتقال نیرو در خودروها

انتقال نیرو

موتور اتومبیل به تنهایی قادر نیست در تمام شرایط رانندگی نیرو و سرعت لازم را برای چرخها فراهم نماید.زیرا قدرتی که بتواند جوابگوی احتیاجات خودرو باشد در زمانهای مختلف بطور وسیعی تغییر می کند. برای انتقال قدرت تولیدی موتور به چرخهای محرک دستگاهها و مکانیزمهای متعددی بکار گرفته می شوند. این مجموعه که در فاصله موتور و چرخهای محرک جای دارند خط نیرو نامیده می شوند.

  به خط نیرو اعمال  مختلف ازجمله موارد زیر را می توان نسبت داد:

1- دوران موتور بدون حرکت اتومبیل را ممکن می سازد.

2- در شرایطی که سرعت دوران موتور زیاد است اجازه می دهد اتومبیل با سرعت کم حرکت کند.

3- در حالیکه موتور فقط در یک جهت دوران می نماید امکان حرکت وسیله نقلیه را به سمت جلو یا عقب فراهم می سازد.

اسامی دستگاههائی که در خط نیروی اتومبیل های معمولی می توان یافت عبارتند از:

1- کلاچ  2- جعبه دنده( گیربکس) 3- اوردارایو  4-  گاردان   5- دیفرانسیل

در دنباله مطلب بطور مفصل ساختمان، طرز کار، عیب یابی هر یک از این اجزاء می پردازیم.

کلاچ

اتصال جعبه دنده به موتور معمولاً بوسیله کلاچ صورت می گیرد. در لحظه شروع حرکت بخاطر وجود مقاومت های زیاد در برابر خودرو احتیاج به نیروی فراوانی داریم که این نیرو بوسیله موتور تأمین می گردد. برای اینکه کلیه نیروی موتور به یکباره به جعبه دنده و از آنجا به قسمت های بعدی موجود در خط نیرو منتقل نشود و در اتومبیل حرکت ناگهانی ایجاد نکند این نیرو بایستی بتدریج به خط نیرو منتقل گردد. کلاچ سبب می شود که اولاً اتومبیل به یکباره از جا کنده نشود و در ثانی شروع حرکت اتومبیل آرام و بدون ضربه باشد.

در این مورد کلاچ نقش مبدل دور را ایفا می کند. وظیفه مهمتر کلاچ این است که دستگاه محرک اتومبیل را در مقابل بار ناگهانی و زیاد از حد مجاز حفظ نماید. به عبارت دیگر کلاچ نقش کلید اطمینانی را بازی می کند. که مانع از انتقال ضربات ناگهانی و بار غیر مجاز به دستگاه محرک وسیله نقلیه می شود. علاوه بر موارد یاد شده برای وجود کلاچ در خط نیرو دلایل دیگری نیز به شرح زیر ذکر می شود.

1- چون نیروی تولیدی موتورهای احتراق در سرعت های پائین کم بوده و با زیادشدن دور موتور، افزایش می یابد بنابراین در لحظه شروع حرکت موتور بایستی بدون بار حرکت کند.

2- برای تعویض دنده بایستی خط اتصال نیرو قطع گردد و این کار توسط کلاچ انجام می شود در مبحث گیربکس در این مورد بیشتر توضیح داده خواهد شد.

3- برای روشن کردن موتور بهتر است اینرسی که حرکت دورانی دارد و بوسیله استاتر به حرکت درمی آیند به حداقل ممکن تقبل یابد و این عمل نیز بوسیله کلاچ عملی خواهد بود.

انواع کلاچ:

 الف: کلاچ های اهرمی:

در این دسته از کلاچها برای عمل قطع  و وصل از نیروی عضلانی کمک گرفته می شود. در این نوع کلاچها برای صرف نیروی کمتر گاهی از وسایل کمکی هیدرولیکی استفاده می شود. کلاچهای اهرمی به سه دسته اصطکاکی، یکطرفه و قلاب شونده تقسیم می شوند.

 کلاچ های اصطکاکی:

1-کلاچ های یک طرفه با فنرهای مارپیچی

2- کلاچ های یک صفحه ای با فنر دیاگرامی( خورشیدی)

3- کلاچ های دو صفحه ای با هر دو نوع فنر

4- کلاچ های چندصفحه ای

ب: کلاچ های خودکار :

این گروه کلاچ هایی هستند که قطع و وصل ارتباط  آنها بطور خودکار انجام می شود.

1- کلاچ های وزنه ای

2- کلاچ های هیدرودینامیکی

3- کلاچ هایی الکترومغناطیسی

4- کلاچ های ترکیبی که ترکیبی از چند نوع کلاچ های ذکر شده هستند.

 

فهرست مطالب :

  • انتقال نیرو
  • کلاچ
  • انواع کلاچ
  • صفحه کلاچ
  • آزمایش تاب دیدگی صفحه کلاچ
  • صفحه فشاردهنده
  • مکانیزم آزادکننده صفحه فشاردهنده
  • کلاچ های خورشیدی( دیافراگمی)
  • عمل کلاچ به کمک پمپ کلاچ
  • دستگاه هیدرولیکی راه انداز کلاچ
  • کلاچهای چندصفحه ای
  • کلاچ اصطکاکی مخروطی
  • تنظیمات کلاچ
  • میل گاردان
  • طریقه درآوردن و جازدن کاسه ساچمه
  • « عیبهای احتمالی میل و چهارشاخه گاردان»
  • اکسل های عقب
  • اکسل های زنده
  • روشهای قرار گرفتن پولوس در دیفرانسیل
  • انواع اکسل
  • درآوردن پولوس بوسیله پولوس کش
  • دیفرانسیل
  • وظایف دیفرانسیل
  • انواع دیفرانسیل
  • دیفرانسیل های بدون لغزش
  • شکل دنده ها در دیفرانسیل
  • تنظیمات دیفرانسیل
  • آزمایش بر روی پیکان
  • تنظیم کرانویل و پینیون
  • شاسی و جلوبندی
  • شکل و ساختمان شاسی
  • عمل فنرها
  • فنر شمشی یا برگی
  • فنر مارپیچی( لوله ای)
  • فنر پیچشی( تورشن بار)
  • کمک فنر
  • ساختمان و طرز کار کمک فنر تلسکوپی
  • طرز کار کمک فنر
  • میله های فرمان
  • فرمان
  • انواع جعبه فرمان مکانیکی
  • جعبه فرمان با انگشتی ثابت
  • جعبه فرمان با انگشتی متحرک
  • جعبه فرمان حلزونی( غلطکی)
  • جعبه فرمان حلزونی تاج خروسی
  • جعبه فرمان دنده شانه ای( کشوئی)
  • جعبه فرمان ساچمه ای
  • فرمانهای ایمنی
فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 85
حجم: 67.7 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *